Европейската комисия (ЕК) е установила, че германските автомобилни концерни Daimler AG, BMW AG и Volkswagen Group са нарушили антимонополните регламенти на ЕС, договаряйки се за съвместни технологични разработки в областта на пречистването на отпадъчните газове от азотен оксид.
Заради това, ЕК налага глоба в размер на 875 млн. евро, като единствено Daimler успява да избегне наказанието, тъй като по-рано призна през властите в Мюнхен за за съществуването на картела пред Брюксел. От BMW вече обявиха, че приемат глобата, докато Volkswagen ще я обжалва.
„Петте автомобилни компании - Daimler, BMW, Volkswagen, Audi и Porsche притежават технология за намаляване на вредните емисии извън законовите изисквания на стандартите на ЕС за емисиите. Те обаче са решили да избегнат да се конкурират чрез използването на пълния потенциал на тази технология за пречистване“, посочи еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.
Тя добави, че ЕК няма да толерира подобни договорки, тъй като това е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС. „Конкуренцията и иновациите в управлението на замърсяването от автомобилите са от съществено значение за постигането на амбициозните цели по Зелената сделка. И това решение показва, че няма да се поколебаем да предприемем действия срещу всички форми на картелно поведение, което поставя на риск тази цел", допълни Вестагер.
Представители на петте компании са провеждали редовни технически срещи, за да обсъдят развитието на технологията за селективна каталитична редукция (SCR), която елиминира вредните емисии на азотен оксид от дизеловите леки автомобили чрез инжектиране на карбамид, известен като AdBlue.
По време на тези срещи и в продължение на повече от пет години въпросните компании са действали съгласувано, за да избегнат конкуренцията по отношение на почистването на изгорелите газове по по-ефективен начин от този, изискван от регламентите на ЕС, при положение, че са разполагали с технологията да го направят.
Какво споразумения са постигнали производителите и какви други нарушения са направили - чете в Investor.bg