fallback

Opel Mokka: тестваме революцията в дизайна на германците

Този кросоувър е технологичен роднина на Peugeot 2008, но се усеща съвсем различен (ВИДЕО)

Обикновено почитателите на една автомобилна марка нямат търпение да дочакат появата на нов модел. Но има и изключения.               Много от класическите фенове на Opel например се смущават малко от посоката, в която отива компанията - с все повече споделени компоненти и идеи с Peugeot. Ако сте от тях, за вас тази кола ще изглежда като последната капка.

Защото новата Mokka не само е на същата платформа като Peugeot 2008, не само ползва същото задвижване и същите скоростни кутии, но и се прави в същия завод в Поаси. Което, както се досещате, не е точно в Германия. Вече чувам отчаяните викове, че идентичността на Opel окончателно си замина.             Това е най-смешното нещо, което може да се каже. Каква идентичност имаше компанията Opel, която 90 години бе под шапката на General Motors и която бе заставяна да споделя не само платформи, но и цели модели с кого ли не: от Buick и Chevrolet до Saab и Lancia. Досегашната Mokka беше изцяло дело на корейския клон на GM - бившето Daewoo - и също не се правеше в Рюселсхайм, а в Бупьон, на 8 000 километра от Германия.            Освен това има една съвсем очевидна причина да не се тревожите от френското нашествие в Opel. И тя е, че никой, при никакви обстоятелства не би сбъркал тази кола с Peugeot. Новата Моkka е първият продукт на революцията в дизайна на Opel. Тази необичайна стилистика ще се пренесе и върху другите модели, начело с бъдещата Аstra. Което според нас е много добра новина.              Това е от онези редки моменти, когато идеите от впечатляващите концептуални модели неочаквано стигат до крайно производство. Оценката за дизайна е строго субективна, разбира се. За нас този автомобил изглежда много добре: елегантен, динамичен, даже леко заплашителен, ако се съди по охотата, с която ни правят път по магистралата. И в същото време е хармоничен, изчистен, без купищата ненужни украшения, които носят толкова много модели напоследък. Освен това Моkka доказва убедително, че не е нужно да плеснеш отпред гигантска решетка, за да изглеждаш агресивен. Чувате ли, BMW и Ford?              Любопитно е също, че в епохата на постоянно набъбване на автомобилите новата Mokka е станала всъщност с 12 см по-къса от предишната. Истинска благодат, когато живеете в място като София. Но за сметка на това е с 10 по-широка, и запазва същото междуосие, така че не губите вътрешно пространство.              Онова, което губите, е възможността да я поръчате със задвижване на четирите колела. Платформата на Peugeot позволява само предно предаване. Но пък за компенсация е с над 100 кг по-лека от старата кола, и съответно по-пестелива.

А също и много гъвкава: можете да изберете турбобензин, турбодизел и дори чисто електрическо задвижване, с каквото е зелената кола в нашия тест.               Електрическата Моkka, разбира се, е технологичен близнак на електрическото Peugeot 208, със същия електромотор със 136 коня мощност и със същата 50-киловатчасова батерия. Обхватът с едно зареждане е 255 километра по тестовете на WLTP. При предимно градско каране може да надмине и 300, при по-бързо извънградско по наш опит можете да разчитате на минимум 200.              Електрическата версия е малко по-пъргава от бензиновата, но пък има доста по-ниска максимална скорост, и тежи с 300 килограма повече. В напредничави страни с държавни субсидии - примерно Германия или Румъния - тя е конкурентен избор. У нас разумният вариант е да се насочите към бензина.

Моkkа ползва добре познатия трицилиндров турбомотор с обем 1.2 литра, който може да има две степени на мощност - 100 или 130 коня. Ние караме по-мощния, съчетан с 8-степенния автоматик на японската Аisin. Това е пъргав, жизнерадостен малък мотор, който обаче става доста шумен при големи натоварвания. Не виждаме как някой би постигнал обещания официално разход от 4.9 литра на 100 км. Успяхме в смесен цикъл да направим малко над 6 на сто, което е доста добър показател.               Все пак не мислете, че германските инженери са си лежали на кълките, докато дизайнерите са вършили цялата работа. Като настройки и поведение тази кола няма нищо общо с Peugeot 2008. Тя се усеща много по-стегната и директна на пътя. И също, в резултат на това, малко по-некомфортна. Според нас по-добрият контрол си струва лекото втвърдяване на окачването. Но все пак ви съветваме да избегнете 18-цоловите джанти и да заложите на не толкова амбициозен размер.             Недейте да очаквате и кой знае каква обратна връзка. Повечето модерни кросоувъри предлагат почти нулево усещане за ангажираност, и Моkkа не е изключение. За сметка на това обаче е изключително лесна за каране. Минималистичното лостче за предавките силно напомня на това в новия Volkswagen Golf.

Интериорът е вторият силен коз на тази кола. Той е свеж, доста изчистен и по германски функционален. Таблото е ергономично и подредено, със 7-инчови екрани на приборите и мултимедията в базовата версия, и с 10 и 12 инча във върховата, която тестваме. Слава богу, има отделни физически бутони за климатика. Така не се налага с едното око да целите сензорния екран, а с другото да се оглеждате за дупки и залегнали в храстите полицаи.              Eдинственото, което не ни харесва в този интериор, е пластмасата по централната конзола. За човека, който успя да наложи пиано лака като моден автомобилен аксесоар, трябва да се отдели специално местенце в ада. Ако държите на чистотата, тази евтина лъскава повърхност ще ви подлуди. Всяко докосване оставя петно, всяка прашинка се вижда отчетливо.

Седалките са необичайни, но удобни и с достатъчно странична опора. Но салонът като цяло е ориентиран към пътниците отпред, които имат място в изобелие. Задната седалка не е особено подходяща за възрастни хора. Багажникът е 350 литра, сравнително скромно за този сегмент. Но пък, ако искате практичност, Opel има и Crossland. Моkkа е по-скоро насочена към хората, държащи на дизайна.                 Предишното поколение гъделичкаше и спестовниците, но новото е станало жертва на мощната автомобилна инфлация в последните години. Най-базовата бензинова кола с ръчни скорости започва от 34 800 лева. Най-скромно оборудваният автоматик е 40 000, а най-високото ниво - 53 000. Електрическата версия струва между 67 000 и 78 000 лева.

За хората, свикнали Opel да им предлага най-достъпните цени, това може и да изглежда соленко. Но Peugeot вече доказа, че дизайнът може да компенсира всякакви подобни оплаквания.              За да се върнем към темата за загубената идентичност на Opel: всъщност Mokka прави точно обратното. Това е автомобил, който най-после дава на тази компания някакъв собствен облик. Без да изпадаме в излишен възторг и ентусиазъм, бъдещето на Opel изглежда малко по-светло с тази кола.

Още снимки от теста на Mokka и Mokka-e вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #17
    v-1 ( преди 3 години )
    За безнинови мотори на Пежо, имах едно 206 1,4 75кс. не знам модела на двигателя. Но от 2010 го карах, селд това го осатви на майка ми, която го караше до тази година и го продадохме. Каот едиснтвено на двигателя е сменена гарнитурата, много здрав мотор и съм сигурем, че колата ще бъде още дълги години в движение ако се гледа добре.
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    опел си купуваш само ако мразиш живота и си скучен чичак
  • #15
    Анонимен ( преди 3 години )
    Аз лично мога да направя пряко сравнение между двете марки. Имал съм Астра Н GTC и Пежо 307, както и 206 и Corsa D. HDI на Пежо определено повече ми харесва от фиатовите 1.3 и 1.9 CDTI вграждани в Опел. Работи по меко и е по-високооборотен. При бензините опредеретно примущество за Опел 1.6 и 2.0 турбо са нойстина сериозни двигатели. Като пътно поведение Астра в GTC вариант стой уникално, има и заводски регулируемо окачване. Надеждност - пежо малко проблеми с електрониката и окачването, но бива.
  • #14
    до 12 въшльо ( преди 3 години )
    Човек може да смята тия автомобили за добри и надеждни, само ако никога не е можел да си позволи други и няма база за сравнение. Не е случайност, че тия имена загинаха и ги няма вече. Когато една кола я бива, производителят не й променя името. Имена като Аскона, Кадет и Вектра бяха станали нарицателни в негативен смисъл, и затова ги подмениха с Астра, Инсигния и пр. И още нещо: само Опел няма нито един стар модел със статут на класика, и с растящи цени като олдтаймер. Даже Пежо и Рено имат
  • #13
    Рено ентусиаст ( преди 3 години )
    Мачката правеше феноменални в6 с РЕно които и Волво ползваха за разлика от слабонадежните надути до краен предел опелски 2.0 и 4-ри цилиндъра.Още се виждат 306 а дори и 405 и 205 в движение за разлика от Аскони Омеги Вектри Астри и други недоразумения от Бохум/Руселсхайм
  • #12
    до 9 Смешньо ( преди 3 години )
    ГМ поначало *** всичко до което се докосне,но това не променя факта, че опел правеха добри автомобили за парите си. Кадет, Астра, Вектра, Аскона, Рекорд, Омега,да не се връщам към Капитен и т.н. си бяха здрави и надежни автомобили,каквито мачката няма да направи никога. Кадет, Астра, през80-те и 90-те бяха основен конглокент по продажби на лидера Голф в Германия, далеч пред мачката и елхичката,което означава огромни продажби.
  • #11
    До 6 ( преди 3 години )
    Добре, 1.6 стария атмосферен става. Поне е горе-долу здрав. Опел от своя страна имаха супер здрави бензинови двигатели, като започнеш ат атмосферни версии и стигнеш до 2.0 турбо 300кс. Както и да го въртиш Пежо освен HDi друг смислен мотор за последните 20 години не са създали. Това да не можеш да разработиш адекватен бензинов двигател, а да имаш някакви претенции е смешна работа.
  • #10
    Раздвоение на личнос ( преди 3 години )
    Марки нато Опел никога не са имали идентичност, що за пpocтотии пишете
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    Самият факт, че при GM Опел неизменно беше на загуба почти 80 години, говори предостатъчно. Какви надеждни, здрави коли са правели? Тук-там по изключение имаше по някой по-читав модел, примерно първата Зафира, другото беше най-долната ширпотреба. Неслучайно бяха и сред най-евтините. В структурата на GM никой не носеше отговорност, на по няколко отдела им се дублираха функциите, въобще почти като при социализма. Тавареш ги изкара на печалба за половин година, само като оряза ***
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    Продажбите обаче говорят друго невиждани продажби от десетилетия насам.А за тапите германофили които 90-те са си мислели че карат немска кола ще кажа че Опел от 29-та беше на ГМ.Така че не знам какво бълнувате.
fallback
Последни