Япония отдавна е известна с иновативния си подход към технологиите, като това с пълна сила важи и за автомобилната индустрия. Страната не само се справя отлично с производството, но нейните автомобили стават все по-икономични. Според изследване на сайта Statista, колите в страната са станали с 36% по-икономични от 2009 до 2018 година, като средният разход на нов бензинов модел е намалял от 7,2 л/100 км на 5,3 л/100 км.
Явно е, че японските производители са положили съгласувани усилия за повишаване на горивната ефективност на своите автомобили. А причината е в Закона за ефективността на горивото в Япония, който задължава компаниите да подобрят разхода на колите си с 24% през периода 2009-2020 година. Както вече стана ясно, това е постигнато дори по-рано – още през 2018 година.
Основната причина, разбира се, за постоянното предлагане на хибридни и електрически автомобили, които навлизат все по-масово в автомобилната индустрия. Примерът за това е Toyota Prius – първият масов хибрид, който предизвика сензация на пазара. Новата версия Prime на хибридния модел предлага смесен разход от 5,6 л/100 км. Сред отличниците са също Mazda CX-3 с разход от 7,4 л/100 км, Honda Fit – 6,7 л/100 см, Honda CR-V – 7,4 л/100 км и Toyota Corolla Hybrid – 5,4 л/100 км.
Постигнатите стойности обаче явно не са достатъчни за властите в Япония и те са поставили нова цел пред автомобилните компании – да увеличат производството на електромобили и хибриди от 20 на 30% до края на десетилетието. Повечето производители посрещнаха това решение с недоволство, но правителството на страната е категорично, че няма да промени позицията си и компаниите са принудени да се придържат към новата цел. Опасенията на японските власти са, е страната може да изостане от европейските и китайските си конкуренти и затова се предприемат конкретни действия.
Новите измервания на горивната ефективност ще включват и вредните емисии, отделяни при зареждане, което означава, че производителите ще бъдат принудени да увеличат обхвата и производителността на своите автомобили. В същото време масовото навлизане на хибриди и особено на електромобили ще означават край на традиционните „кей-кар“, които са основна част от местната автомобилна индустрия. Това са малки и леки коли, проектирани да бъдат максимално икономични, които обаче са оборудвани с бензинови двигатели. И появата на превозни средства на ток ще ги направи напълно излишни.
Подобно на много други държави по света, Япония също се ангажира да прекрати продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, като крайният срок за това е 2035 година. Много критици твърдят, че страната умишлено е забавяла развитието на електрическите превозни средства и едва сега минава на нова предавка. Което вероятно ще върне местната индустрия на върха и в този сегмент. Същото се случи и в края на миналия век, когато страната заля света с малки и икономични автомобили, станали популярни по цял свят.