fallback

Топлото време е по-опасно за акумулатора от студа

Химическите реакции протичат по-интензивно, когато навън е горещо

Прието е, че акумулаторите „умират“ през най-студените месеци на годината, но всъщност не е точно така. Понякога ресурсът им започва да се изчерпва през лятото, а собственикът разбира за това чак при настъпването на есента.

Въпреки разпространеното мнение, акумулаторът понася по-тежко жегата, отколкото студа. Достатъчно е да си спомним уроците по химия от училище, от които трябва да сме научили, че колкото е по-висока температурата, толкова по-интензивно протичат химическите реакции.

Това важи и за процесите, протичащи в акумулатора. Всяко такова устройство е проектирано да се саморазрежда, като това се случва както в корпуса на самата батерия, така и по нейната повърхност – между двете клеми. И при студено време този процес е минимален, а при топло – точно обратното.

Ако автомобилът е изложен на силно слънце, мястото под капака му се превръща в истинска пещ, в която акумулаторът трябва да оцелее. Повишеният заради жегата саморазряд понякога води до нула енергия в батерията, а това е най-опасното положение за нея. След няколко такива разреждания, обикновено се стига до покупка на нов акумулатор.

Жегата има и още един много неприятен аспект – физическото изпаряване на електролита в клетките на акумулатора. В този случай нивото на течността спада и се оголват пластините, което прави батерията неефективна и дори опасна.

В топлото време също така се увеличава плътността на електролита, като това принуждава солите в него да се утаяват върху пластините. Съответно намалява проводимостта на електрическия ток, което води до спад на заряда. Така акумулаторът не разполага с достатъчно пусков ток за стартиране на двигателя.

Повишената температура води и окисляване на клемите на батерията, което намалява нейната годност. За да се избегне това, е най-добре автомобилът да бъде оставен на сянка, а не на изложено на слънцето открито пространство. Едновременно с това трябва да се следи за чистотата на корпуса на акумулатора.

Ако бъде забелязано окисляване на клемите, те веднага трябва да се почистят. За предпазване от повторна поява на този проблем, клемите може да бъдат покрити с тънък слой специална смазка. Добре е да се следи и за нивото на електролит в клетките на акумулатора и при нужда да се долива дестилирана вода.

fallback
  • #7
    Aku ( преди 2 години )
    Саморазряда на студено е по-голям от саморазряда на топло.
  • #6
    Zarko ( преди 2 години )
    Cudesa
  • #5
    I ( преди 2 години )
    студеното време намаля капацитета но е добре за дълговечността
  • #4
    Селянин ( преди 2 години )
    Аз до сега не съм виждал някой да ходи да си припалва колата Юли месец, за да не му падне акумулатора, все зимата го правят. Чудя се също колко градуса е под капака когато един двигател е загрял на около 90-100 градуса, а акумулатора седи до него? И една идея за следваща новина: Лятото е по-опасно за двигателя защото когато спрете на слъце от жегата антифриза се разширява и може да спука главата!!!
  • #3
    До #2 ( преди 2 години )
    Това, дето го говориш, е валидно на екватора ;) Явно живееш там или просто ти бягат реалностите около теб. Паркирай си колата с предницата на юг, проблеми нямаш. Тези, които полират фарове, възстановяват табла и волани, сменят акумулатори, и те трябва хляб да ядат ;)
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    То това да паркираш кола с гръб към слънцето през лятото нищо няма да ти помогне, единствено при изгрев, ама то тогава е доста по-слабо нагряването. Дойде ли обед и като застине над колата слънцето и на предния и на задния капак можеш да печеш яйца.
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Освен на сянка, паркирайте колана с Г Ъ З към слънцето, т.е. с муцуната на север. Така в купето ще е по-хладно, има по-малко риска да ви се прецака таблото и да ви помътнеят фаровете, а в двигателният отсек е по-хладно. В студени зимни дни може да правите обратното, за да може слънцето да подгрява колата.
fallback
Последни