Прието е, че акумулаторите „умират“ през най-студените месеци на годината, но всъщност не е точно така. Понякога ресурсът им започва да се изчерпва през лятото, а собственикът разбира за това чак при настъпването на есента.
Въпреки разпространеното мнение, акумулаторът понася по-тежко жегата, отколкото студа. Достатъчно е да си спомним уроците по химия от училище, от които трябва да сме научили, че колкото е по-висока температурата, толкова по-интензивно протичат химическите реакции.
Това важи и за процесите, протичащи в акумулатора. Всяко такова устройство е проектирано да се саморазрежда, като това се случва както в корпуса на самата батерия, така и по нейната повърхност – между двете клеми. И при студено време този процес е минимален, а при топло – точно обратното.
Ако автомобилът е изложен на силно слънце, мястото под капака му се превръща в истинска пещ, в която акумулаторът трябва да оцелее. Повишеният заради жегата саморазряд понякога води до нула енергия в батерията, а това е най-опасното положение за нея. След няколко такива разреждания, обикновено се стига до покупка на нов акумулатор.
Жегата има и още един много неприятен аспект – физическото изпаряване на електролита в клетките на акумулатора. В този случай нивото на течността спада и се оголват пластините, което прави батерията неефективна и дори опасна.
В топлото време също така се увеличава плътността на електролита, като това принуждава солите в него да се утаяват върху пластините. Съответно намалява проводимостта на електрическия ток, което води до спад на заряда. Така акумулаторът не разполага с достатъчно пусков ток за стартиране на двигателя.
Повишената температура води и окисляване на клемите на батерията, което намалява нейната годност. За да се избегне това, е най-добре автомобилът да бъде оставен на сянка, а не на изложено на слънцето открито пространство. Едновременно с това трябва да се следи за чистотата на корпуса на акумулатора.
Ако бъде забелязано окисляване на клемите, те веднага трябва да се почистят. За предпазване от повторна поява на този проблем, клемите може да бъдат покрити с тънък слой специална смазка. Добре е да се следи и за нивото на електролит в клетките на акумулатора и при нужда да се долива дестилирана вода.