fallback

Вредните емисии СО2 растат при новите коли

Въпреки борбата за екология се получава точно обратното

Според доклад на Европейската агенция за околната среда, през 2019 година средните нива на емисиите от въглероден двуокис при новите леки и лекотоварни коли в Европейския съюз (заедно с Исландия, Норвегия и Великобритания) остават под критичните прагове. И напълно покриват целите, зададени от общността.

Това изглежда добре, нали? Трябва, обаче, да хвърлим един по-детайлен поглед относно състоянието на нещата. И този поглед ни показва, че независимо че са по-ниски, средните СО2 емисии на регистрираните нови леки автомобили нарастват за трета поредна година (при "баничарките" нещата са стабилни). 

Това усложнява предизвикателството пред производителите, които, през 2020, трябваше да посрещнат доста по-строги и тежки ограничения - границата падна от 130 на 95 гр/км. Скоро Европейската комисия ще представи на автопроизводителите временните калкулации на средните емисии СО2 за 2020, за да се види дали целите са били постигнати.

Числата говорят сами по себе си: средните емисии въглероден двуокис, измерени в лабораторни условия, при новите автомобили, регистрирани в ЕС, Исландия, Норвегия и Великобритания, през 2019 година са били 122 грама на километър. Това е под границата от 130 гр/км за годината, но се оказва, че нивата са се повишили с 1,6 грама СО2 за километър, в сравнение с 2018 година.

Средните емисии на въглероден двуокис при лекотоварните автомобили, регистрирани в Европа през 2019 година са били 158 гр/км, като остават на непроменени нива спрямо 2018 година и са под границата от 175 гр/км, заложена за 2019.

Но на какво се дължи това увеличение при колите? Причината, според специалисти, се корени в две основни пазарни тенденции. Първата се отнася към горивните системи - автомобилите с бензинови двигатели надминаха по продажба дизеловите, а се знае, че те емитират повече въглероден двуокис.

Втората тенденция, отново е свързана с бензиновите двигатели, но и с мястото им под капака на кросоувър и SUV-модели, които са по-големи и по-тежки от леките коли и по този начин замърсяват повече. Пазарният дял на подобни автомобили е нараснал от 35 на 38 процента.

Междувременно, новите регистрации на електрически и плъг-ин хибридни леки автомобили са продължили да нарастват през 2019 година, но не достатъчно - от 2 на 3,5%. Което е прекалено малко. При лекотоварните също има ръст, който макар и по-добър, отново не е достатъчен - от 0,8 на 1,4%.

fallback
  • #9
    carpe_diem ( преди 3 години )
    Старите коли бяха по-леки и икономични - факт, само че това, дето излиза от ауспуха, е мега зле (не говорим за CO2, а за вредни за здравето вещества при вдишване). В статията са прави - емисиите се повишават въпреки ограниченията. А сега представяте ли си без ограничения (както болшинството искат)?Бил съм в Куба - автопаркът с малко изключения е замръзнал преди 60 години. Е въпреки че е на остров, такава брутална смрад не ми се е налагало да дишам даже и в софийското поле като стегне мъгла.
  • #8
    RD ( преди 3 години )
    Аз затова в града карам мотор - харчи като кола, пуши като трактор и бръчки като багер и е бърз като Ферара. А е лек и се завирам между колите и си спирам където ми е кеф. Лекото не винаги е еко ;)
  • #7
    Дължи се ( преди 3 години )
    Най-вече на наложилата се мода на огромните, тежки и тромави джипове и ванове, които обикновено превозват до работата му някой, мислещ се за важен !
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Вредните емисии растат защото колите стават все по мощни, все по големи и по тежки. Едно време колите бяха компактни и леки. Не им трябваха много конски сили за да вървят нормално. А и хората не се правеха на състезатели по улиците. Инженерите бяха преценили че 50 коня са достатъчни за малка градска кола. 75 коня за средна кола и около 90-100 коня за голяма семейна кола или джип. Спортните коли бяха по 140-160 коня. Това е нормалното.
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    Кое мърси повече? Стара бензинова кола 1.3 75 коня или нова бензинова 2.0 турбо 200++ коня ? Истината е че старите коли мърсят по малко и са по икономични. Да не говорим пък колко по надеждни и са и колко е лесна и евтина поддръжката им. Ама нали сега е модерно всички да караме коли по над 200 коня и да летим като състезатели по магистралите.....а всъщност 75 коня са напълно достатъчни за достигане на максималната позволена скорост по обществените пътища. Инженерите са го изчислили отдавна.
  • #4
    Гост ( преди 3 години )
    Хайде стига с тази нелепа пропаганда за СО2. Все по-често ставаме свидетели на порочната практика корпорациите да финансират научни трудове, които да служат за валидиране на технологии, носещи огромни икономически ползи, но със съмнителен за човешкото здраве и околна сред ефект в дългосрочен план. Проблем с СО2 няма за здравето или климата, проблемът е измислен. Истинския проблем са саждите.
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Абсолютно всички производители лъжат на тестовете за вредни емисии! Няма как автомобилите да стават все по мощни и бързи а емисиите да падат. Това е НЕВЪЗМОЖНО. Каквито и да филтри и катализатори да слагат не могат да намалят замърсяването. Могат да надхитрят физиката и химията но само на хартия. В реалния свят всички автомобили с ДВГ замърсяват. А другата голяма лъжа е че старите коли мърсят повече. Това го измислиха за да вдигнат данъците и да продават повече коли от които да вземат още.
  • #2
    Мда ( преди 3 години )
    Изобщо не ми се говори, че от 2019-2020 има коренна промяна в метода на измерване на емисиите и няма как да бъдат сравняване с данни от преди това!!!
  • #1
    Мда ( преди 3 години )
    Демек, нивата при един и същи тип автомобили са се понижили, но заради промяната в конюнктурата на пазара като общо са се повишили!Същото ще стане и ако рязко се повиши търсенето на коли с ДВГ по някаква причина! Абсолютно нищо не казвате в "статията"! Едни голи цифри зад гръмко заглавие, нямащо нищо общо с реалността!Растат килограмите и мощността на автомобилите!Ако съпоставите тегло,мощност между 2018 и 2020 ще видите, че има спад в емисиите! "Журналисти"
fallback
Последни