Всяка година в Automedia.bg проследяваме кои са най-достъпните нови автомобили с 4х4 на нашия пазар и резултатите от тазгодишното проучване са леко тревожни. Като цяло моделите с пълно предаване са поскъпнали забележимо, дори повече от средното за пазара. Преди година в класацията ни имаше 18 модела за по-малко от 50 000 лева. Сега са едва 13.
Класическите 4х4 постоянно намаляват. За сметка на това се появяват електрифицирани автомобили, при които пълното задвижване се постига чрез използването на един или повече електромотори за всяка ос - като хибридното Peugeot 3008 например. Но цената им е драстично по-висока. Снимки: КОЛЕЛА
При смяната на поколенията летвата се вдига осезаемо: при предишното Isuzu D-Max най-евтиното 4х4 беше за 56 000 лева, сега е за над 60 000. За Skoda Octavia с 4х4 преди година трябваха 44 400 лева, сега - 50 000. Поскъпване при смяна на поколенията е обичайно, разбира се. Но са поскъпнали и модели, които си остават в същата генерация. Основната причина са новите европейски стандарти за емисии и обвързаните с тях солидни глоби.
Те са и причината броят на моделите с 4х4 да намалее рязко. Автомобили като Renault Kadjar и Nissan Qashqai вече не се предлагат с пълно предаване у нас - просто защото версиите с 4х4 имат най-високи емисии. Стига се до абсурдната ситуация най-евтиният модел с пълно задвижване на Mercedes (CLA 200 4Matic) да е с 12 100 лева по-евтин от най-евтиния лек автомобил на Ford с 4х4 (Kuga).
Трябва да уточним, че всички цени са взети от официалните ценови листи на търговските представители у нас, и включват отстъпки, които са обявени в тези ценови листи.
Най-достъпните модели с 4х4 в България (ГАЛЕРИЯ):
Тази цена е за ниво на оборудване GL+, което разполага с адаптивен круиз контрол, климатроник, алуминиеви джанти, отопление на седалките и рейки на покрива. За да покрие новите еконорми, Suzuki превърна всичките си модели, включително SX-4, в "меки" 48-волтови хибриди.