fallback

Манията по SUV-моделите в Европа продължава да расте

Моделите с повишен клирънс поставиха нов рекорд по пазарен дял 

Колко далеч може да стигне манията по SUV и кросоувъри, завладяла света и частично Европа? Ами доста далеч - автомобилите с повишен клирънс, понякога със, понякога без 4х4 задвижване (и по-скоро пригодени за пътя, а не извън него) продължават да се радват на нестихващ интерес и все по-голям пазарен дял.

През последните 5 години, в Европа, пазарният дял на кросоувърите е нараснал сериозно - от 26 на цели 40%. Доста сериозен ръст, който донякъде може да се обясни с доста сериозната гама подобни машини, предлагани от производителите. Няма марка от масовия или премиум сегмента, която да няма поне два или три различни модела в гамата си, а манията не подмина и компаниите за суперколи и луксозни машини, които също се включиха със свои предложения.

SUV-манията продължава и към момента: в началото на 2021 година, пазарният дял на автомобилите с повишен клирънс в Европа е достигнал нов рекорд, с 44% от общия пазар на леки коли, според проучване на анализаторите от Jato Dynamics. Общо през януари са реализирани 368 100 кросоувъра, което макар и спад с 18% спрямо януари 2020, е сериозно повишение на фона на общите продажби.

От реализираните SUV модели, с най-голям дял са компактните машини (почти половината от продадените), следвани от малките и средноразмерни представители на сегмента (36%). На по-големите и луксозни модели се падат 15% от продажбите. BMW, Peugeot и Volkswagen са марките с най-много продажби на кросоувъри през януари, но моделите на Ford в сегмента - Puma и Kuga са с най-сериозен ръст (съответно +72 и 258%).

SUV-моделите са по-доходни от хечбек или седан в същия сегмент, затова и автомобилните производители са доста ентусиазирани по темата. Обратната страна на монетата, обаче, са по-високите средни емисии на въглероден двуокис и по-ниската ефективност на моделите заради по-лошата аеродинамика и по-високото тегло.

За да се справят с все по-строгите емисии и да избегнат глоби от страна на ЕС, производителите предприемат различни мерки. Така например, по-големите кросоувъри се предлагат с плъг-ин хибридно задвижване, което може да достави необходимата мощност за задвижването на такива машини. При по-малките модели пък се наблюдава тенденцията, паралелно с конвенционалните двигатели да се пускат и изцяло електрически версии на даден модел.

В общи линии ентусиазмът спрямо SUV и кросоувърите е далеч от края си и се очаква делът на подобни машини да нараства тепърва, особено с лансирането на нови електрически модели. Извън екологичната страна, клиентите предпочитат този тип машини заради дизайна, големия вътрешен обем и по-силното чувство за сигурност в по-висок автомобил. Затова и производителите ще продължават да разширяват гамата си от кросоувъри, като немалко от тях за сметка на това ще пожертват седани, хечбеци и комбита, елиминирайки ги от портфолиото си.

fallback
fallback
Последни