Преди дни стартира 43-ото издание на легендарното пустинно рали "Дакар". Надпреварата за втори път се провежда на територията на Саудитска Арабия, след като преди това прекара десетилетие в Южна Америка, която пък замени традиционната Африка.
На старта на маратона традиционно застават най-големите имена на световния оф-роуд, като керванът от автомобили, мотоциклети, камиони и бъгита надхвърля 300 състезателни машини. Но сигурно се чудите защо сред пъстрата кавалкада от мощни пустинни болиди има и една Skoda. При това - доста старичка.
Ами, отговорът е семпъл: Skoda 130 LR се състезава в рали "Дакар"! И е първият модел на чешкия производител, стъпвал на трасетата на състезанието. Разбира се, има и една уловка. В случая, чешкото бижу застана на старта на първото издание на Dakar Classic - паралелна надпревара, в която участват рали-автомобили, произведени преди началото на нашия век.
Новият клас кара по собствени и малко по-леки трасета в пустинята и за разлика от "оригиналния" маратон не е свързан с лудешко препускане из дюните. Надпреварата се провежда чрез т. нар. "регулаторни тестове", при които има изискване за средна скорост и точно време за преодоляване на етап. И всяко отклонение от нормите води до натрупване на наказателни точки, които в случая играят ролята на изоставащите минути и секунди от скоростните ралита.
Така, на старта на класическата надпревара застанаха 24 ретро-машини, повечето от които реплики на оригинални болиди, кръстосвали трасетата из Африка. Тоест, ако видите легендарните дакарски бойци Porsche 959, Volkswagen Iltis, Peugeot 504 и компания по снимки и видеоклипове от рали "Дакар" 2021, вече ви е ясно защо...
Но нека да се върнем на Škoda 130 LR и нейното участие в рали "Дакар". Проектът е дело на един от известните чешки мотоциклетист Ондрей Климчив. Ондра, както го наричат приятели и фенове, има няколко участия в пустинния маратон с мотоциклет, като през 2017 година финишира 11-и и само секунди го деляха от това да влезе в елитния топ 10. Но следващата година претърпя жестока катастрофа, която за малко не му коства живота и сложи край на мотоциклетната му кариера. Неговият навигатор Петр Вичек също има няколко участия с мотоциклет и тази година двамата решават да се завърнат като тандем, в едно доста странно приключение.
Тъй като регламентът на Dakar Classic не уточнява дали историческите машини трябва да са участвали в оригиналната надпревара някога, двамата чехи залагат на родната машина. Естествено, за да бъде допуснат до участие, съответният автомобил трябва да отговаря на изискванията на FIA, за времето когато е бил активна състезателна машина. В случая на дакарската шкодичка - това е хомологацията за 1985 година във WRC.
Всъщност, оригиналната машина, закупена от чешки дилър на употребявани коли е Skoda 120. Но в хомологацията на FIA е заведен моделът 130 RS. Така, колата е разглобена из основи и реконструирана според изискванията, като проектът е бил под надзора на Жири Котек - бивш шеф на Skoda Motorsport. Котек дава ценни съвети, а освен него напътствия са получени и дългогодишни състезатели в "Дакар" с автомобили и камиони, каквито в Чехия не липсват.
Двигателят е базиран на класическия 1,3-литров с алуминиева глава, но е с повишен до 1390 куб. см обем, с по-усилен колянов вал, нови карбуратори, тунингована изпускателна система и карбонов въздухозаборник. Така, агрегатът отдава 127 конски сили към задните колела през 5-степенна механична скоростна кутия. Дакарската Skoda може да достигне максимална скорост от 160 км/ч, но в случая на Classic това не е и нужно.
Купето и шасито са усилени, а с цел олекотяване са използвани алуминиеви и пластмасови панели. Тъй като оригиналната рали-Skoda от 80-те години е била предвидена предимно за асфалтови надпревари, екипът залага на специално окачване с амортисьори с настройка на твърдостта, каквито по онова време не е имало.
Двамата чехи и тяхната Skoda 130 LR ще трябва да преодолеят почти 8000 километра в рали "Дакар", половината от които ще са в тежки терени. За момента нещата се развиват повече от прилично и 4 дни след старта екипажът се движи на седмо място в Dakar Classic. А Шкодичката изглежда в перфектна кондиция.
Вижте повече снимки от участието на първата Skoda в рали "Дакар":