fallback

Защо акумулаторите "умират" преждевременно?

Поради две причини - шикалкавенето на производителите и неправилната употреба

Автомобилните акумулатори обикновено не създават проблеми - служат добре в продължение на пет години, след което се заменят с нов. Има обаче и изключения. Често батериите изобщо не "умират" от старост, а поради лошо качество, множество болни места по колата или небрежност от страна на собственика на автомобила.

Всеки акумулатор има ограничен живот. В него се генерира електричество поради реакциите, протичащи вътре в устройството. Химичните и електрохимични реакции следват непрекъснато още след самото производство на батерията. Следователно, складирането на акумулатори за бъдеща употреба е, най-малкото, недалновидно решение. Висококачествените батерии работят безпроблемно 5-7 тодини, след което престават да държат заряд и лошо завъртат стартера. Разбира се, ако акумулаторът вече не е оригиналният или колата е стара, нещата стоят по друг начин.

Тайната на относително краткия живот на акумулатора обикновено е безобразно проста: продуктите на прочути марки, навлизащи на вторичния пазар (тоест не на поточната линия), масово се фалшифицират, а много фирми и фабрики произвеждат, макар и оригинални, продукти, които само повърхностно наподобяват висококачествена заводска батерия.

За да намалят производствените разходи и в същото време разходите за батерията при продажба, производителите на акумулатори намаляват броя на оловните плочи (пластини). Такива продукти, като нови, практически не се "издават" и автомобилът пали без проблеми дори през зимата. Щастието обаче не трае дълго - намаляване броя на плочите силно влияе на живота на батерията.

Такъв акумулатор може да сдаде багажа само няколко месеца след покупката, особено при увеличено натоварване. Може да определите, че имате работа с нискокачествен продукт дори на етапа на избора и покупката. Правилото е просто: колкото по-тежка е батерията, толкова по-добра е и има по-голям ресурс. Лекият акумулатор не става за нищо.

Втората причина, поради която батериите бързо излизат от строя, е неправилното им използване. Тук вече са възможни различни сценарии. Работата на акумулаторите силно зависи от околната температура. През зимата капацитетът им пада драстично - подлагат се на много дълбоки разреждания при стартиране на двигателя, а в същото време лошо се зарежда от генератора. Хроничното недозареждане в комбинация с дълбоките разреждания може да унищожи дори качествен акумулатор само за една зима.

Някои устройства не могат да бъдат реанимирани само след едно разреждане до "нула" - активната маса от плочи просто се разрушава. Това се случва например, когато водачът се опитва да стартира двигателя за дълго време при екстремно ниски температури или при движение с отказал генератор. През лятото често се случва друга неприятност: поради прегряване електролитът в акумулатора започва активно да кипи, нивото му намалява и плътността се променя. Плочите се оказват частично във въздуха, при което токът и капацитетът намаляват. Неизправността на релето-регулатора на алтернатора води до подобна картина: напрежението в бордовата мрежа може да се повиши до твърде високи стойности. Това от своя страна също води до изпаряване на електролита и бързо "умиране" на акумулатора.

При автомобилите със старт/стоп система се използват специални акумулатори, които се произвеждат по технологията AGM. Тези устройства са значително по-скъпи от обикновените. Когато сменят батерията, собствениците на автомобили, по правило, се опитват да спестят пари, но забравят, че AGM батериите първоначално имат по-дълъг ресурс, тъй като са разчетени за много по-голям брой цикли "разреждане-зареждане". Преждевременното излизане от строя на "неправилната" батерия, поставена на автомобили със старт/стоп система, е лесно обяснима норма.

fallback
  • #3
    Запознат ( преди 4 години )
    С 2 думи Exide Maxxima 900 DC и Optima YellowTop са светият граал в оловните акумулатори. Тягови акумулатори с цилиндрични клетки, които обаче могат да дадат до 1000 ампера стартов ток при тест. Т.е. са с двойно предназначение.
  • #2
    Запознат ( преди 4 години )
    Малко ми е странно, че 3-то десетилетие на 21 век все още се говори за оловно-киселинни акумулатори от 19-ти.. Иначе тяговите акумулатори (Deep cycle) като Optima и Exige са върха на сладоледа в оловния свят. Те могат да работят И със спукан корпус, И монтирани надолу с главата т.е. клемите. Те са гелови (AGM) и клетките им са цилиндрични, с навити на спирала оловни листове. Не умират при пълно разреждане.
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Може ли 1 и 2 да кажете, кои са премиум марките? Само не почвайте Е-класа или 5-ца на БМВ. Имал съм купена на старо 5г кола с оригинален акумулатор и не съм имал проблем през годините които съм я ползвак, сменил съм поне 4 чисто нови коли, всяка е карана по 4-5г, и не се е случило да имам проблем с акумулатор. И за справка - не са били немски. Принципно всеки поризводител си задава параметрите и ако искате такъв, идете в фирмениа сервиз. Е да, ще се налойи да платите повечко.
fallback
Последни