Въпросът дали двигателят на автомобила трябва да се мие или не, е риторичен. Да, трябва да се мие, но работата е в това колко интензивно и в каква последователност да се извърши. Нека разгледаме нюансите на такива почистващи процедури.
Кога двигателят трябва да се мие
На теория двигателните отделения на съвременните автомобили са добре защитени от замърсяване. Ако обаче колата не е нова, управлявана е в тежки режими, особено офроуд, трябва да се обърне внимание на почистването на двигателния отсек.
Най-много там се замърсява радиаторът, в клетките на който в крайна сметка засядат пух, листа, пясък, сол и насекоми. Това създава своеобразна тапа по пътя на въздушните потоци и в резултат двигателят започва да прегравя и често бръмчащият вентилатор на охладителната система е сигурен индикатор за този процес.
От почистване се нуждаят също така спомагателните радиатори (масленият и охладителят на автоматичната скоростна кутия), които обикновено се монтират в дълбочината на двигателния отсек. Така че, ако колата ви е на повече от пет-седем години и често шофирате по неравни и прашни пътища, те трябва да бъдат измити.
Също така има смисъл редовно да се почиства, а в случай на силно замърсяване - да се измие старателно акумулаторът и замърсените проводници. Работата е това, че омасленото електрическо оборудване провокира изтичане на ток, което води до влошаване старта на двигателя и бързо разреждане на акумулатора. Разбира се, трябва да се борите и срещу образуването на течове от масло по стените на двигателя, защото тези замърсявания могат да се запалят. И накрая, при чист двигател течовете веднага се забелязват, което ви позволява бързо да реагирате на първите признаци на неизправности.
Как да се мие двигателният отсек
Сигурно мнозина са виждали следната картина - служител на автомивката насочва пароструйката към двигателя и започва да го мие при налягане от 150 бара. С такъв обстрел е много лесно да се повредят електрическите кабели, различни релета и сензори, въпреки че последните обикновено са покрити със защитни капаци. Друга опасност е попадането на вода в зоната, в която се намират запалителните свещи. А пък ако генераторът бъде наводнен, изолационният материал може да се повреди, което ще доведе до корозия на диодния мост, окисляване на диодните контакти и в крайна сметка устройството ще излезе от строй.
Оттук следват логичните изводи. Преди да измиете двигателния отсек, изолирайте "деликатните му части". Същият този генератор, проводници и датчици трябва да бъдат обвити във фолио или поне покрити с найлон или нещо непромокаемо. Контактите могат да бъдат защитени със специални водоотблъскващи химикали.
Това ще предпази връзките от цветни метали от корозия. И както вече стана ясно, двигателният отсек не трябва да се мие под високо налягане - да не надвишава 100 бара. След това всичко трябва да се подсуши, а ако е възможно - и да се издухат мокрите части на двигателя със сгъстен въздух. Електрическите контакти трябва да се изсушават особено внимателно.
Алтернативни методи
Ако не искате да рискувате, поради страх да не наводните или повредите важни компоненти и електрически кабели, може да прибегнете до измиване на двигателя с пара. Същността на метода се състои в подаване на суха пара с температура над 150 градуса по Целзий под налягане 7-10 атмосфери върху замърсените външни елементи на двигателя. Така мръсотията и маслените петна се отстраняват ефективно и влагата не се натрупва в местата на електрическите контакти. Недостатъкът е сложността и високата цена на процедурата. Освен това измиването с пара може да се извършва само от квалифициран персонал поради риск от термични наранявания.
Друг ефективен начин за почистване на двигателния отсек е химическият. Магазините за авточасти разполагат с огромен избор от химикали - различни пулверизатори, шампоани и разтвори за почистване на корпусите. Или, ако желаете, може да използвате домакински продукти, например обикновен сапун, разтворен в топла вода. В последния случай трябва да загреете двигателя до около 40 градуса, да нанесете разтвора с парцал или гъба, да изчакате четвърт час и след това да премахнете мръсотията с четка, без да използвате много вода.
Използва се и сухо чистене. А именно - върху замърсените части се прилага специална течност или пяна. Не е необходимо да се отмива нанесеното вещество с вода, химикалите ще направят всичко сами. Преди да използвате такова средство обаче, трябва да загреете двигателя, но отново не до горещо състояние.
И накрая, специалистите препоръчват маслените петна по корпуса на двигателя да не се почистват с бензин, дизелово гориво, керосин и други запалими вещества. Въпреки че такива вещества са ефективни разтворители и могат лесно да бъдат отстранени от повърхността на двигателя, те са лесно запалими, така че не бива да играете с огъня в буквалния смисъл на думата.