По принцип всеки режим на светофара може да се превърне в "зелена вълна", стига да знаете колко бързо трябва да се движите между кръстовищата. През 2016 г. американският ексцентрик на име Ноа Форман успява да премине през 236 "зелени" светофара на остров Манхатън. Той ту ускорява, ту забавя донякъде, но без да спира, в зависимост от това какъв е сигналът при наближаването на кръстовището.
Разбира се, това не е напълно чист експеримент, тъй като при истинска "зелена вълна" скоростта трябва да бъде повече или по-малко постоянна. Но все пак не е задължително да е една и съща. Работата е в това, че забавянето при превключване светлините на светофарите зависи от очакваното натоварване на пътя в определените часове на денонощието.
Веригата от светофари пък понякога се оказва настроена така, че за да се попадне в "зелената вълна" в различни части на маршрута, скоростта на автомобила трябва да е различна. В центъра на града, да речем, около 35-40 км/ч, а по-близо до покрайнините - 60 км/ч. Къде тя ще се "образува" може да се научи само от опит - по пътищата това не се съобщава. Това обаче не е единствената пречка уверено да "хванете вълната".
Дори интуитивно да напипате оптималната скорост, движението на автомобила ще зависи от общата плътност на потока. По време на експеримента си Форман кара през нощта, по пустите улици. А през деня, по правило, отговорниците по трафика обикновено включват вълната за известно време, например в час пик, и то в едната посока, тъй като сутрин и вечер потоците в двете посоки са различни. В същото време е невъзможно да държите твърде дълго "зелена вълна", защото в противен случай пресичащите улици ще се задръстят от автомобили. И накрая, дори един пешеходец може да "разбие" равномерния трафик, като натисне бутона, който включва зелената светлина за преминаването му през "зебрата".
Като се имат предвид всички тези тънкости, да "влезеш" във вълната и да останеш в нея до края е в известен смисъл късмет. Изглежда доста потискащо, че такава изобщо няма, че е мит ... И все пак тя наистина работи, само че това е по-забележимо на по-високо, общоградско ниво. При "зелена вълна" средното "висене" на автомобилите по кръстовищата се намалява с 20%, скоростта на движение се увеличава с 5-10%, понякога дори повече, в зависимост от конкретната магистрала, показва статистиката.