Tesla официално е поискала от Федералната комисия по комуникациите разрешение да вгражда в колите си скенери, ползващи милиметрови вълни. Това е същата технология, която се използва в най-модерните скенери по летищата, само че компанията на Илон Мъск иска да я използва с доста по-висока мощност.
Tesla e поискала разрешение да вгради по четири излъчвателя на милиметрови вълни и по три приемника в автомобилите си
Вградените в автомобила скенери ще позволят компютърът да сигнализира, ако на задната седалка бъде забравено дете, обясняват от компанията. Освен това те могат да засичат дишане и сърдечен пулс, което ще предпази системата за предупреждение при незакопчан колан от фалшиви тревоги, ако на седалката е оставена тежка чанта например.
Tesla иска да използва милиметровите вълни с чувствително по-голяма мощност, отколкото е разрешено от американските власти в момента. Идеята е цялото купе на автомобила да се обследва с тях. Всъщност компанията признава, че ако получи разрешение, системата й ще е способна да сканира и на два метра встрани от автомобила - примерно в съседните коли в задръстване.
Доста западноевропейски и американски летища вече са оборудвани с новите милиметрови скенери, които се смятат за по-прецизни и по-безопасни за здравето от рентгеновите
Само през миналата година в САЩ 52 деца загинаха, след като бяха забравени от родителите си в заключени автомобили при горещо време. Заради това повечето производители вграждат специални сензори за маса и камери, които да следят задната седалка. Според Tesla това не е достатъчно прецизно и често задейства фалшиви тревоги.
Намерението на компанията обаче предизвиква притеснения в няколко други аспекта. Единият е здравен: негативните ефекти от подобни скенери върху организма още не са проучени напълно. Милиметровите вълни са разновидност на микровълните и не са йонизиращо излъчване като рентгеновите лъчи, което на теория ги прави по-безопасни. Две авторитетни научни публикации обаче поставят въпроса за ефекта им върху човешката ДНК. По летищата пътниците са изложени на въздействието им за по-малко от минута, а и дори най-често летящите хора рядко минават през повече от 20 скенера месечно. Докато при Tesla честотата на сканиране ще е много по-висока, и то ежедневно.
Вторият аспект засяга личното пространство. Чрез подобен скенер компанията разбира не само дали дишате и имате пулс, а и какъв е здравният ви статус в момента, дали носите импланти, включително силиконови. Освен това скенерът ще има достъп до пълното съдържание на вашите джобове, чанти и така нататък. Милиметровите вълни могат да виждат през дрехи и всякакви други меки материали.