Светът все още не е успял да се отърси от главозамайващия успех на компанията Tesla и на хоризонта се задава още един производител, кръстен на изобретателя Никола Тесла. Тази компания се казва Nikola и вече предизвика най-големите в бранша, след като от малка и неизвестна фирма, сглобяваща електрически камиони се превърна в изгряваща звезда на небосклона на автомобилната индустрия.
От момента на пускането на акциите на Nikola на борсите в края на юни, капитализацията на компанията достигна 30 млрд. долара – повече отколкото струват концерни с вековна история като Ford и Fiat-Chrysler. И това без да бъде произведен нито един автомобил. Основателят и шеф на компанията Тревор Милтън пък вече е наричан „втория Илон Мъск“, а самата Nikola получи прозвището „убиецът на Tesla”.
Човекът от езерото
Факт е, че нито един конкурент на Мъск не се е ползвал с такава популярност и такъв интерес от страна на инвеститорите. Самият Милтън е по-странна птица дори от шефа на Tesla, което не е никак лесно. Дори годината му на раждане не е известна – според едни данни е роден през 1981 година, но според други – през 1982 година. Знае се само, че е част от многодетно семейство мормони, като има три сестри и един брат.
Бъдещият бизнесмен получава религиозно възпитание в Солт Лейк, където е роден и израства (оттам идва и прякора му – Човекът от езерото) и веднага след училище заминава като мисионер в Бразилия. За разлика от Мъск, Милтън няма висше образование, тъй като напуска Utah Walley State College след първия семестър. Но също като Мъск изкарва сериозни пари, като продава успешно първия си успешен бизнес-проект.
Наскоро Тревор Милтънн плати над 32 млн. долара за този имот в близост до Солт Лейк Сити.
През 2014 година фирмата Worthington Industries купува 80% от компанията dHybrid Systems, като сумата по сделката не се съобщава. Първоначално компанията на Милтън се занимава със съхранение на природен газ, но постепенно се ориентира към автомобилния бизнес. Именно dHybrid Systems започва да преработва камиони, за да може те да се движат на природен газ, тъй като това излиза по-евтино, а и вредните емисии се намаляват.
Милтън бързо усеща, че този бизнес има огромно бъдеще и през същата година основава нова фирма - Nikola Motor Company, който трябва да стане „Tesla в света на големите камиони“. Нейният шеф не крие, че винаги е бил фен на компанията на Мъск, като дори има две Model S, с които се придвижвал всекидневно. Сега обаче той кара Jaguar I-Pace, тъй като счита, че с Tesla все пак са основни конкуренти и не върви да ползва техен автомобил.
Златната жила
Причината, поради която Милтън се насочва към електрическите камиони е елементарна - от тях могат да се изкарат повече пари. Само че за превозите на товари е много важно теглото на камиона, а често то е ограничено заради масата на ремаркето или прицепа, които тегли. В същото време и самите акумулатори за електрически товарни средства тежат прекалено много и това също се оказва огромен проблем, на който Милтън бързо намира решение.
Камионите на Nukola Motor приличат повече на дошли от друга галактика, отколкото на произведени на Земята машини.
Камионите на Nikola не се запасяват с енергия, а я произвеждат. Освен електромотор на борда на тежкотоварните машини са поставени горивни клетки, в които се случва химическа реакция между водород и кислород. Като процес от тази реакция се получава постоянен ток и се синтезира вода, която се изсипва на пътя. Кислородът се взима от въздуха, а охладеният до ниски температури водород се съхранява под налягане в специални резервоари.
Предимствата на тази технология са много. Освен по-ниско тегло има и по-висока скорост на зареждане. На станция за бързо зареждане пълненето на акумулаторите до 80% отнема 20 минути, а запасите с водород се запълват за 5 минути. При това капацитетът на акумулатора може да падне, ако навън е студено, докато водородът не зависи от външната температура.
Укрепване на тила
Два са основните проблеми на тази технология – високата цена и липсата на инфраструктура. През 2019 години в Калифорния има над 18 000 зарядни за електромобили и само 41 за превозни средства на водород. Затова и Милтън решава да тръгне по пътя на Мъск и да се заеме с изграждане на инфраструктура.
Плановете му предвиждат изграждането на 700 зарядни станции в най-близко време, като всяка от тях ще може да приема по няколко камиона. Освен това, компанията Nikola сама ще произвежда екологично чист водород, който ще се извлича посредством електролиза от вода, а електричеството за процеса ще се взима от ветрени генератори и слънчеви батерии.
Милтън бързо пресмята, че килограм водород струва 4 долара, което е по-малко от еквивалента в дизелово гориво. Той очаква цена да падне до 2 долара, като намира и начини самият камион да бъде по-евтин. Затова обаче му е нужно не само да намери партньор, но и да се откаже от разработката на революционен камион, разработен от Nikola от нулата.
Подобно на Илон Мъск, и Тревор обича лично да представя новите модели на компанията си.
Първият прототип е показан през 2016 година, като машината получава името One и се отличава по необичайния си дизайн с напълно отсъстващ капак и огромна спалня. През 2017 година е представен и камион за регионални превози под името Two. Той повтаря почти напълно One, но е с по-малки размери и по-малка спалня. А през 2018 година е показан макет на модела Tre, който е предназначен за Европа и трябва да привлече производители от Стария континент.
Сметките на Милтън се оказват правилни и през 2019 година компанията му обявява начало на сътрудничеството с концерна CNH Industrial, в който влиза и италианският производител на камиони Iveco (именно моделът Iveco S-Way е в основата на прототипа Tre). Така на Nikola не се налага да харчи пари за разработка на ходова част, за кабина и за преработка на аеродинамиката. Просто трябва горивната задвижваща система да бъде преместена на готовата конструкция.
Планове за бъдещето
На всичко отгоре на Милтън няма да му се наложи да строи завод, тъй като производството на Tre ще се осъществява в завода на Iveco в германския град Улм. Партньорите обещават, че още през тази година ще започнат изпитанията на предсерийни прототипи, а първите продажби и доставки до крайни клиенти ще бъдат осъществени през 2022 година.
Засега Nikola Tre е само макет на сериен камион за извозване на боклуци, който ще се използва в Европа.
Тук има лека уловка – първите произведени камиони няма да се задвижват с водород, а ще бъдат стандартни електромобили с мощни батерии. Милтън обаче обещава, че съвсем скоро Nikola ще представи революционни акумулатори, които се отличават с ниско тегло и голяма мощност. Що се касае до водородните камиони, те ще бъдат готови най-рано през 2024 година.
Междувременно, компанията сключи договор за сътрудничество в разработката и производството на електрически камион за боклук на базата на на Nikola Tre с втория по големина оператор за извозване на отпадъци в САЩ - Republic Services. Веднага след като сделката беше обявена, акциите на автопроизводителя скочиха с 22%. А поръчката предвижда производството на 2500 камиона, чиито доставки трябва да стартират през 2023 година.
Атака срещу Мъск
Първоначално Милтън винаги се е отнасял с уважение към Илон Мъск, като го е засипвал с комплименти. Това обаче се променя през ноември 2017 година, когато Tesla представя своя електрически камион Semi. Дизайнът на машината доста напомняше на Nikola One и отговорът на Милтън не закъсня. През май 2018 година Nikola Corporation завежда съдебен иск на стойност 2 млрд. долара срещу Tesla за плагиатство на дизайна.
Компанията на Мъск отвръща на удара с иск до Ведомство за патенти и търговски знаци на САЩ (USPTO), в който настоява да се обяви за недействителен патента на Nikola Motor за конструкцията на вратите на камиона. Първият рунд е спечелен от Милтън, тъй като USPTO отклони иска на Tesla. Засега обаче няма решението по жалбата на Nikola за плагиатство.
Пикапът Badger ще има тежката задача да се пребори с Tesla Cybertruck.
Следващият сблъсък между двете компании се състоя през февруари 2020 година, когато беше представен пикапа Nikola Badger - директен конкурент на Tesla Cybertruck. И ако Мъск сам показа готов прототип на своя пикап, то Милтън предпочете компютърен модел. Според предоставените данни, Badger превъзхожда Cybertruck буквално във всичко. Той е по-мощен, с по-голям пробег, носи повече товар и тегли по-тежко ремарке или каравана.
Според Милтън, неговият пикап е по-добре приспособен към реалния живот. Шефът на Nikola е израснал във ферма и има голям опит с такива превозни средства. „Нашата кола е създадена за реалните клиенти на пикапи, а Tesla Cybertruck е за феновете на Tesla. Но Badger е истински товарен автомобил, който може да се конкурира дори с Ford F-150”, обясни Милтън.
Премиерата на електрическата версия на Nikola Badger е предвидена за септември, но коронавирусната пандемия обърка немалко планове на големи компании до момента. За есента е планирано и началото на приема на поръчки за пикапа, но засега не се обявени нито сроковете за производство, нито цените. Митън обаче е категоричен, че до момента има поръчки от корпоративни на стойност от 10 млрд. долара за камионите си. Сред тях са службата за доставки UPS и интернет-магазинът Amazon.
Една от най-големите пивоварни в САЩ - "Анхойзер-Буш" е сред първите клиенти на Nikola Motor.
Проблемът за компанията може да дойде, ако електрическите камиони не бъдат готови навреме. В момента над такива превозни средства работят DAF, Daimler, Kenworth, Peterbilt, Toyota и Volvo, като Peterbilt и Toyota дори тестват камиони, задвижвани с водородни клетки.
При пикапите на ток конкуренцията е още по-жестока – освен Tesla над такива машини работят Bollinger, Lortdstown и Rivian, а също така и гигантите в индустрията GM и Ford. И ако Милтън и неговата Nikola не започнат да оправдават вложените в тях пари, то бизнесменът от Юта може да не повтори историята на успеха на Илон Мъск, а историята на провала на Джон Делореан.