Японското правителство е притискало Nissan и Honda да се слеят през последните месеци, твърди The Financial Times, позовавайки се на добре осведомени източници и от двете компании. Властите предложили този ход заради тревогата си за бъдещето на някога могъщата автомобилна индустрия в страната.
Според съветниците на премиера Шиндзо Абе за Honda ще е трудно да посрещне предизвикателствата на електрическия преход сама, а съюзът на Nissan с Renault може и да не оцелее
Предложението за създаването на конгломерат между производители номер 2 и номер 3 в страната е дошло за пръв път към края на 2019, твърдят източниците на FT. Високопоставени фигури от правителството на Шиндзо Абе са изразили тревога, че автомобилният сектор в страната губи конкурентни предимства при прехода към електрическо задвижване. Особено застрашена от това изглежда Honda, която с 4.8 милиона автомобила годишно е третият най-голям производител в страната, и единствена няма мащабни съюзи и партньорства с други компании.
И от Honda, и от Nissan обаче категорично са отхвърлили правителствените идеи, а последвалата история с Covid-19 окончателно е прекъснала разговорите.
Налаганият на политическо ниво преход към електромобили и автономни технологии подлага всички традиционни производители на сериозен натиск и изисква от тях колосални развойни разходи. Това даде началото на вълна от сливания и придобивания. Toyota разшири партньорствата си със Subaru и BMW, групите PSA Peugeot-Citroen и FCA Fiat-Chrysler се подготвят да се слеят, а Volkswagen и Ford обявиха глобален алианс миналата година, с който целят да си поделят тези разходи.
Скандалният арест на Карлос Гон през 2018 се свързва от мнозина с амбициите на съветниците на Абе да освободят Nissan от френска власт и да го подготвят за вътрешнояпонски алианс
В Япония понястоящем има осем големи автомобилни производителя. Пет от тях са свързани чрез размяна на акции - по-малките Mazda, Subaru, Suzuki и Daihatsu на практика кръжат в орбитата на Toyota. Nissan е част от доста поразклатен напоследък глобален алианс с Mitsubishi Motors и френската Renault Group. Honda единствена няма подобен "гръб".
Идеята за сливането на Nissan и Honda идвала от няколко протекционистично настроени съветници на премиера Шиндзо Абе - същите, които някои теории свързват със скандалния арест от японската прокуратура на бившия шеф на Renault-Nissan Карлос Гон. От Honda обаче категорично са отхвърлили идеята именно заради сложните връзки на Nissan с Renault (французите са на практика най-големият акционер в японския си партньор). От Nissan пък са обосновали отказа си с нуждата първо да заздравят съществуващите си съюзи. "Алианс между Nissan и Honda може да изглежда смислен само на хора, които изобщо не разбират автомобилната индустрия", коментирал тогава един висш мениджър в Nissan, който вече не е в компанията.
Основната част от печалбата на Honda идва от производството на мотоциклети, а не на автомобили
На практика възможностите за споделяне на разходи в подобен съюз ще бъдат съвсем ограничени, защото уникалният начин, по който Honda строи автомобилите си, ги прави непригодни да използват споделени платформи. Бизнес моделите на двата гиганта също са много различни: Honda извлича по-голямата част от печалбата си от мотоциклетите, което я прави доста по-неуязвима от икономическите кризи в сравнение с Nissan. Компанията е също най-големият световен производител на двигатели, включително за лодки, косачки и дори малки самолети.
Колкото до електрическото задвижване, Nissan е от пионерите в световен мащаб, докато Honda, също като Toyota, съвсем доскоро го отхвърляше и инвестираше в разработка на водородни технологии.
Двата гиганта имат различен подход и към автономното управление: Renault-Nissan се съюзи с Waymo, дъщерната компания на Google, докато Honda инвестира в Cruise, безпилотния проект на General Motors.