fallback

Обречени ли са седаните?

В Европа шансовете им са по-големи в сравнение с Америка

С настъплението на кросоувърите и най-разнообразните SUV модели на световния пазар големият губещ години наред се оказа сегментът, смятан за основата на много пазари – този на седаните от средния клас. 

 

Още тази пролет Ford обяви, че спира производството на популярния Fusion, който присъства на европейския пазар като Mondeo. Според Detroit Bureau производството на Fusion е спряно на 31 юли и моделът няма да има пряк наследник. В Северна Америка Ford напълно се отказа от леките автомобили, не само от седаните, а в Европа съживява популярни модели – като Puma, но достъпното купе се превърна в кросоувър. Най-вероятно Fusion ще бъде заместен от нов модел кросоувър, но все още няма по-подробна информация за това. Все пак, очакванията се, че следващият Fusion най-вероятно ще е пряк съперник на Subaru Outback, което подсказва посоката на бъдещето му развитие. Същото важи и за европейската му версия - Mondeo. Името на модела ще остане, но колата, която го носи, ще е значително променена. Като цяло новите модели на Ford, особено тези за американския пазар са изключително SUV и свързани с тях возила – от електрическия Mustang Mach-E до все още непотвърдения компактен пикап Maverick. Прогнозите са, че до 90 процента от моделите на гиганта в близко бъдеще ще са кросоувъри и SUV.

Друга популярна марка – Buick, също се разделя с един от седаните си – Regal. От пазарна гледна точка това е оправдано – през 2019 година 90 процента от продажбите на Buick се дължат на кросоувър модели.

В същото тези идеи на американските марки донесоха лоши новини за почитателите на по-изтънчените и качествени модели. Последното поколение на Lincoln Continental поема към пенсия тази година, а в GM групата на седаните, от които се отказва компанията се води от Cadillac CT6 плюс поне два модела на Chevrolet – Impala и Cruze.

Пазарът на големи седани в Щатите се свива, но местните марки бързат да се изтеглят от него. Въпреки това продажби все още има и най-вероятно съвсем скоро те ще бъдат изцяло за японските компании, присъстващи в Америка.

В Европа този сегмент също не е в цветущо здраве, но пък премиум марките в средния и по-високите класове нямат никакво намерение да се отказват от него и това му дава известна сигурност. В същото време опитите на по-достъпни марки – като VW и Renault да запишат участие в него също се увенчават с известни успехи. Тук обаче има и още една особеност – за сериозна част от купувачите в Западна Европа големите комбита са интересна алтернатива на кросоувърите и предлагат повече пространство на борда, както и товарен обем за семействата. Което работи в полза на комби вариантите на популярните седани от големия клас. 

 

А и да не забравяме, че съществува и една по-малка ниша – т.нар. „повдигнати комбита” – с повишена проходимост и по-високо окачване. Тук също присъствието на авторитетните марки е сериозно, въпреки, че наскоро VW обяви, че се отказва да предлага Passat Alltrack на британския пазар заради слабото търсене. А то е слабо защото на Острова предпочитат кросоувърите пред по-особените комбита, но в случая е трудно да се каже дали това е началото на нова тенденция или изолиран случай. 

Снимки: Ford, Volkswagen

 

fallback
  • #9
    До #2 ( преди 4 години )
    не е Ролс, а Lincoln Continental. Черничкото шофьорче е за тебе
  • #8
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз от Пежо 3008 слязох на 208 и колкото и да е странно още не мога да свикна на тази ниска позиция (а и новото 208 е по-ниско от първото 208 и от 207). Дори го паркирам по-трудно от 3008-та а е по-тясно и късо...може Хонда Джаз да е грозновата, но се паркира лесно. Бъдещето е в такива като нея. Жалко че спряха култовия Ford B max.
  • #7
    до Merriam ( преди 4 години )
    Има - ван (напр. С3 пикасо, Б макс, Венга). Те са хечбеци, но имат много повече пространство над главата и чувство за простор.
  • #6
    опит за обяснение ( преди 4 години )
    Да видим - седаните са малко пенсионерски, очакваш да слезе 40-60 годишен бизнесмен, а ако е евтин седан "семеен съм", хечбекът крещи "първата ми кола", "нямам пари за по-добра", "дама съм" или "аз съм бой рейсър", купето е за млади, СУВовете ги карат от млади дами през бизнесмени до лелички с проблемни колянни стави до старци за риба и лов. Иначе баничарките и вановете имат още повече място за главата, а някои и плъзгащи се врати. Пред Фиеста и Фокус винаги ще предпочета B max за в града.
  • #5
    Merriam ( преди 4 години )
    Не е измислено нещо по-практично и универсално от хечбека
  • #4
    Striker ( преди 4 години )
    Честно, аз не мога да си го обясня, а още нямам 40, не се чувствам дърт. Имал съм хеджбек, после СУВ, после малка градска, седан в момента. Ами живея в София и ама нивгаш няма да ди взема джип. По-голям разход, по-скъп ремонт и гуми, по-големи застраховки, по-кофти поведение на пътя. И за какво? За 2 дни в годината да ми е маааалко по-лесно като мина през някоя преспа на Пампорово...ми не, мерси.
  • #3
    Жалко за седана ( преди 4 години )
    Седаните на премиум марките ги спасяват поръчките за представителни служебни автомобили. От частни лица интереса е близо до нулев от много години, затова не само Форд но и японски седани няма в Европа.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Честно казано, не бих избрал независимо какъвто и да е SUV, пред тоя Rolls на снимката! Само "тъмничкото" шофьорче не го искам!
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз ги харесвам, но са много дълги за града, а кросовърите често са по-къси.
fallback
Последни