fallback

Колко се пести, ако не се превишава скоростта?

Експерти изчислиха разликата при 3 различни класа автомобили

Превишаването на скоростта винаги означава допълнителни разходи за шофьора на автомобила. При това, невинаги става дума само за глоби, тъй като при увеличение на скоростта превозното средство харчи повече гориво. А това се обяснява с помощта на закони от физиката, тъй като машината не само се бори с триенето на колела, но и с въздушното съпротивление.

Съществуващите научни формули отдавна са доказали тези твърдения. Според тях, съпротивлението се увеличава в квадратична зависимост спрямо скоростта. И ако автомобилът се движи с повече от 100 км/ч, то голяма част от изразходваното гориво се дължи именно на въздушното съпротивление.

Канадски експерти решиха да изчислят необходимото количество гориво, което отива буквално във „въздуха“, за компактен градски автомобил, семеен кросоувър и голям всъдеход. Оказва се, че при движение с 80 км/ч и трите автомобила губят около 25 к.с. от мощността на силовия си агрегат, като показателите им са почти еднакви.

Нещата се променят внушително с повишение на скоростта. При 110 км/ч първият автомобил губи 37 к.с., вторият – 40 к.с., а третият – 55 к.с. Ако водачът развие 140 к.с. (максимално разрешената скорост в повечето държави), то цифрите съответно са 55, 70 и 80 к.с.

С други думи, прибавяйки 30 – 40 км/ч към скоростта, разходът на гориво се повишава 1,5-2 пъти. Затова и експертите са категорично, че лимитът за превишаване на позволената скорост с 20 км/ч е не само оптимална от позиция на спазване на правилата за движение и безопасност, но и от гледна точка на икономия на гориво.

Снимки: CarExpert

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Ако развие над разрешените 140к.с. Както винаги сте на ниво британски учЕн
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    И за к'во ми е тогава мойта 6-та предавка, 135 к.с.,щом като мога да я включа над 90 км/ч? Да не би цяла България да е магистрала?
  • #11
    До Мод ( преди 3 години )
    Максимакния въртящ момент на автомобил е някъде между 3600-4200 об/мин, което на пета предавка ще е скорост около 120-130 че и нагоре,когато въздушното съпротивление се увеличава на квадрат и ще ти вдигне разхода и то осезаемо,сигурно си пробвал?!
  • #10
    До бъчваря и Мод ( преди 3 години )
    При тези 1600 об./мин е верно ,че ще гориш съвсем малко по-малко (т.е. при 50-55 км/ч на 5 предавка) при един идеален безкрайно дълъг равен път ,но си на границата на заглъхването на двигателя при първия дори не стръмен наклон и ще трябва да превключваш на по-малка предавка, къде ти отиде кирията ?Натоварването на съединителя,топлинното натоварване ще се увеличи, струва ли си ?Необходимия момент набран при 80-85 км/ч разтоварва съединителя и двигателя,по-устойчива негранична за 5 предавкаработа
  • #9
    Мод ( преди 3 години )
    Точно максимума на въртящ момент се търси.Представи си че караш балканче ,и е тегав спринта и старта,но да поддържаш 12-15км/ч е макс въртящ момент
  • #8
    бъчваря ( преди 3 години )
    7, не е точно така. Това, което казваш, се отнася за ефективността или кпд-то, но това не означава, че при 2200оборота в минута на пета, ще си по-икономичен отколкото ако караш с 1600об/мин пак на пета, дори КПД да ти е по-ниско.
  • #7
    do #5 ( преди 3 години )
    Шегичка нали, в противен случай-чупиш ***!На равен път най-ниския разход се постига на на 5 предавка и скорост съобразена с кривите на на мощността и въртящия момент на двигателя!Не се търси максимума на въртящия момент,а на достатъчния момент и мощност при по-ниски, но устойчиви обороти!За съвременен 4-цилиндров мотор обикновено това са 2200-2500 оборота при които спокойно се поддържат 70-80 км/ч,разход за бензинов при тези условия=4-5L/100km, за дизел=3-4 L/100км.Сега има и с по 8 предавк
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Подобен тест е абсолютна глупост. Зависи от колата (какво има под капака), водача и маршрута по който се тества - дали е равна права или е планинско с завои.
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    с колкото по висока скорост се придвижваш между А и Б толкова по малко време ти е необходимо следователно ти е по нисък разхода
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    много глупово да сравняваш ограничената скорост с оптималната такава за разход.този мислител трабва да бъде предложен за нобелов лауреат.
fallback
Последни