fallback

Как и кога хората ще преминат на електромобили?

Скоро основните проблеми на превозните средства на ток ще отпаднат, категоричен е вицепрезидентът на GM Кен Морис

Пандемията от коронавирус не промени сериозна автомобилната индустрия, като водещите производители продължават да работят за преминаване към електромобили и съответно разработват нови платформи за превозни средства на ток. Защо големите компании масово се отказват от двигателите с вътрешно горене и как това ще се случи в близко бъдеще – на тези, а и на други въпроси, свързани с електрификацията на индустрията, отговаря пред изданието Autonews. вице-президентът на General Motors – Кен Морис, който отговаря за програмите за електромобили и безпилотни системи.

Защо в GM смятате, че бъдещето е на електромобилите?

Автомобилни производители твърдо вярват в бъдещето с нулев брой катастрофи, нулеви вредни емисии и нулеви загуби. Ние се стремим към електрическото бъдеще, защото изменения в климата са пълно реални. Разбира се, в света има пазари, които към момента не са готови за преминаване към електромобили – както от гледна точка на инфраструктурата, така и като мислене на потребителите, но общите тенденции на дават увереност, че пазарът се движи точно в тази посока. Очакваме в средата на десетилетието, търсенето на електромобили да превиши 1 млн. машини на година.

Как ще се справите с основния проблем на електромобилите – техния пробег?

Това е главната задача, която все по-успешно решаваме. Вече има превозни средства, които изминават над 600 км с едно зареждане. Те ускоряват от 0 до 100 км/ч за 3 секунди и разполагат с батерии с капацитет от 50 до 200 кВт/ч. Електромобилите са с предно или задно предаване, както и със задвижване на четирите колела и развиват мощност до 1000 к.с. Технологиите ни позволяват, следващото поколение на тези коли да има срок на служба от 1 милион мили.

Остава обаче проблемът с недостатъчния брой зарядни станции. Как ще бъде решен той?

Вече свикнахме да зареждаме нашите смартфони и таблети всекидневно, така че не виждам проблем, това да се случва и с електромобилите. Просто ще направим същото. Последните изследвания показват, че 92% от времето, нужно за зареждане, автомобилът прекарва пред дома или в близост до работа. Всеки шофьор сега зарежда колата си с гориво на удобно за него място, но той няма бензиностанция у дома си. Когато преминете на електричество, нещата ще се по-лесни, защото имате ток в къщи и в работата си.

Безопасни ли са батериите за електромобили?

Клиентите трябва да се чувстват безопасно в своя автомобил в случай на инцидент и това е нещо, на което ние обръщаме особено внимание. В GM има екип, който отговаря именно за безопасността на високоволтовите батерии. Тези хора се занимават и с краш-тестове на акумулаторите, така както по-рано се проверяваше сигурността на горивната система. Батериите са част от силовата структура на автомобила и са оборудвани с функции за изключване и изолиране на електрическа система при авария или наводнение.

А ако на хората не им харесва да карат електромобил?

Управлението на електромобил носи огромно удоволствие, тъй като това е тих автомобил с впечатляваща динамика. Бързата обратна реакция и високият въртящ момент дават възможност за реално оценяване на ускорението. Освен това, получавате повече пространство, което също не е маловажно.

Електромобилите обаче са доста скъпи. Готови ли са хората да плащат?

Ние залагаме на системата „за всеки по нещо“, което означава присъствие на електромобили в различни сегменти. Ако сега в портфолиото на GM има 555 различни варианта на силови агрегати, то бъдещият асортимент от електромобили ще се базира на 19 комбинации. Вече можем да произвеждаме модели от различни класове – от кросоувъри до големи камиони, както и безпилотни машини, като всички те са на една модулна платформа.

Камион и лека кола на една платформа - сериозно?

GM разработи гъвката система Ultium, която позволява да се направи всякаква конструкция от вече готови общи компоненти. Ключовите елементи са модули от клетки с голяма енергия, които могат да променят формата и броя си в зависимост от нужда. Това се отнася и за двигателите, които имат общи детайли и това позволява лесната им промяна. Сега можем да направим автомобил с всякаква мощност, като използваме само едно семейство двигатели.

Реално ли е пускането на достъпен, да не кажем направо евтин електромобил?

Електромобилите не бива да струват повече, само защото да иновационни. Ако искаме да привлечем вниманието на масовия потребител, трябва да му предложим цена на нивото на превозно средство с двигател с вътрешно горене. Бъдещето на автомобилната индустрия е електрическо и затова се нуждаем от широк спектър електромобили – във всеки сегмент и във всяка ценова категория. Само използване на системен подход ще ни позволи да обхванем всичко, при това наведнъж.

Твърди се, че електромобилът променя и културата на шофиране. Какво означава това?

Електромобилите са част от общата концепция с нулеви катастрофи, нулеви вредни емисии и нулеви загуби на пътя. Всичко това – както заедно, така и поотделно, трябва да промени културата на шофиране. Животът с електромобил става по-прост, по-ефективен и по-удобен за клиента. А допълнителното включване на автопилот носи огромни социални изгоди. Потенциалът на електрическите безпилотни автомобили е в това, че те могат да спасят милиони човешки животи, да променят конфигурацията на големите градове и да съкратят значително вредните емисии.

Всичко това звучи отлично, но не всички пазари по света за готови за промяната. Как ще се справите с това?

Големите проблем на тези пазари са липсата на инфраструктура и потребителското възприятие на електромобилите. Някои от тях – като Южна Америка и Русия, например, са особено важни за нас. Ние сме оптимисти, като се надяваме местните власти да подкрепят усилията за преминаване към електрически превозни средства. Трябва да добавя, че всички наши модели се подготвят така, че да отговарят на особеностите на всеки пазар, като се съобразяват с навиците на клиентите и климатичните условия.

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    Изобщо не са по-екологични ел. колите, изобщо говорим като цял процес! От направата, та батерии от скъпи метали, та енергията да я зареждаш - трябва да е произведена по някакъв начин/най-често ТЕЦ/, можеш да пропуснеш рециклажа на батерията, но той също е енергоемък! И като теглиш калема - ДВГ е в пъти по-екологично!
  • #7
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Моето мнение е валидно точно колкото и твоето - даже повече! Ти си жертва на тежка политическа пропаганда, аз базирам мнението си на трезв размисъл! Кой каза, че ел.колите са еко - неолибералната полит пропаганда, която ни повтаря мантрата за край на планетата вече 50 години...
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Малко по малко ще стане, хибридите дълго ще са добра алтернатива а тези очаквани 1млн продажби през 2025та вероятно има предвид само в САЩ понеже в световен мащаб вече са постигнати 1млн годишно
  • #5
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    А... и: "управлението на електричка носело удоволствие" - мхм... кое ли ще ми е по-кеф, да карам с 30 км в жилищна зона с Мазерати ГранКабрио, да галя газта и и да слушам боботенето на осмака. Или да се чудя как да спазвам ограничението с електричката, понеже е доста нервна и непрекъснато подскача и да съм на тръни да регулирам скоростта още повече, че пешеходците и децата няма да ме чуват че идвам и освен всичко трябва да се оглеждам като гърмян заек - гоуем кеф... А РЪЧКАТА? как ще замените?!
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    Авто индустрията е в ужас от това, че след една продажба на кола, няма да може да продава допълнително консумативи, водни и бензинови помпи, ремъци и тн чарколаци на ДВГ. Ел.автомобилите са много опростени и няма да им носят допълнителна печалба през години. Да не говорим и за факта,че цената на батириите се срина с 3-4 пъти за година-две, но цената на електромобила не пада. Основният проблем на батериите са времето за зареждане, но с едно соларче на тавана и си почти автономен
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    В Калифорния стават километрични опашки на зарядните станции, което показва, че хората не си зареждат в къщи. А в Европа това е още по-трагично, защото в големите градове масово се живее в многоетажни сгради и там няма как да си пуснеш кабел от терасата... да не говори, че пробезите са си чисто пожелателни и са смятани при перфектни условия - в някой мразовит ден ще се молиш поне на половината от обещаното...
  • #2
    Carsense ( преди 3 години )
    - Как ще се справите с основния проблем на електромобилите техния пробег?Това не е проблем изобщо, а задаващия въпроси го сложи, като основен. Проблема е времето за зареждане. Колкото и зарядни станции да има, ако трябва да висиш дори 30-40 мин. това е проблем. Другия проблем е, че батериите са скъпи. Това са двата основни проблема. Всичко друго е вече о.к или има лесен начин за оправяне.
  • #1
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Поредните безумни мантри! Нулеви емисии - такова нещо не съществува! Единствената възможност за обръщение на едно и също СО2 е чрез синтетичните горива и ДВГ - всичко друго ДОБАВЯ нови и нови СО2. Глупости са и продажбите на 1 млн електрични на фона на 100 те милиона автомобила годишно. Глупост е и да зареждаш всяка вечер като ненормален освен че това са огромни излишни разходи за инфраструктура!! Тая безумна мантра с климата трявба да спре - нищо му няма!!! Просто глупаците се умножиха!
fallback
Последни