fallback

Как и кога хората ще преминат на електромобили?

Скоро основните проблеми на превозните средства на ток ще отпаднат, категоричен е вицепрезидентът на GM Кен Морис

Пандемията от коронавирус не промени сериозна автомобилната индустрия, като водещите производители продължават да работят за преминаване към електромобили и съответно разработват нови платформи за превозни средства на ток. Защо големите компании масово се отказват от двигателите с вътрешно горене и как това ще се случи в близко бъдеще – на тези, а и на други въпроси, свързани с електрификацията на индустрията, отговаря пред изданието Autonews. вице-президентът на General Motors – Кен Морис, който отговаря за програмите за електромобили и безпилотни системи.

Защо в GM смятате, че бъдещето е на електромобилите?

Автомобилни производители твърдо вярват в бъдещето с нулев брой катастрофи, нулеви вредни емисии и нулеви загуби. Ние се стремим към електрическото бъдеще, защото изменения в климата са пълно реални. Разбира се, в света има пазари, които към момента не са готови за преминаване към електромобили – както от гледна точка на инфраструктурата, така и като мислене на потребителите, но общите тенденции на дават увереност, че пазарът се движи точно в тази посока. Очакваме в средата на десетилетието, търсенето на електромобили да превиши 1 млн. машини на година.

Как ще се справите с основния проблем на електромобилите – техния пробег?

Това е главната задача, която все по-успешно решаваме. Вече има превозни средства, които изминават над 600 км с едно зареждане. Те ускоряват от 0 до 100 км/ч за 3 секунди и разполагат с батерии с капацитет от 50 до 200 кВт/ч. Електромобилите са с предно или задно предаване, както и със задвижване на четирите колела и развиват мощност до 1000 к.с. Технологиите ни позволяват, следващото поколение на тези коли да има срок на служба от 1 милион мили.

Остава обаче проблемът с недостатъчния брой зарядни станции. Как ще бъде решен той?

Вече свикнахме да зареждаме нашите смартфони и таблети всекидневно, така че не виждам проблем, това да се случва и с електромобилите. Просто ще направим същото. Последните изследвания показват, че 92% от времето, нужно за зареждане, автомобилът прекарва пред дома или в близост до работа. Всеки шофьор сега зарежда колата си с гориво на удобно за него място, но той няма бензиностанция у дома си. Когато преминете на електричество, нещата ще се по-лесни, защото имате ток в къщи и в работата си.

Безопасни ли са батериите за електромобили?

Клиентите трябва да се чувстват безопасно в своя автомобил в случай на инцидент и това е нещо, на което ние обръщаме особено внимание. В GM има екип, който отговаря именно за безопасността на високоволтовите батерии. Тези хора се занимават и с краш-тестове на акумулаторите, така както по-рано се проверяваше сигурността на горивната система. Батериите са част от силовата структура на автомобила и са оборудвани с функции за изключване и изолиране на електрическа система при авария или наводнение.

А ако на хората не им харесва да карат електромобил?

Управлението на електромобил носи огромно удоволствие, тъй като това е тих автомобил с впечатляваща динамика. Бързата обратна реакция и високият въртящ момент дават възможност за реално оценяване на ускорението. Освен това, получавате повече пространство, което също не е маловажно.

Електромобилите обаче са доста скъпи. Готови ли са хората да плащат?

Ние залагаме на системата „за всеки по нещо“, което означава присъствие на електромобили в различни сегменти. Ако сега в портфолиото на GM има 555 различни варианта на силови агрегати, то бъдещият асортимент от електромобили ще се базира на 19 комбинации. Вече можем да произвеждаме модели от различни класове – от кросоувъри до големи камиони, както и безпилотни машини, като всички те са на една модулна платформа.

Камион и лека кола на една платформа - сериозно?

GM разработи гъвката система Ultium, която позволява да се направи всякаква конструкция от вече готови общи компоненти. Ключовите елементи са модули от клетки с голяма енергия, които могат да променят формата и броя си в зависимост от нужда. Това се отнася и за двигателите, които имат общи детайли и това позволява лесната им промяна. Сега можем да направим автомобил с всякаква мощност, като използваме само едно семейство двигатели.

Реално ли е пускането на достъпен, да не кажем направо евтин електромобил?

Електромобилите не бива да струват повече, само защото да иновационни. Ако искаме да привлечем вниманието на масовия потребител, трябва да му предложим цена на нивото на превозно средство с двигател с вътрешно горене. Бъдещето на автомобилната индустрия е електрическо и затова се нуждаем от широк спектър електромобили – във всеки сегмент и във всяка ценова категория. Само използване на системен подход ще ни позволи да обхванем всичко, при това наведнъж.

Твърди се, че електромобилът променя и културата на шофиране. Какво означава това?

Електромобилите са част от общата концепция с нулеви катастрофи, нулеви вредни емисии и нулеви загуби на пътя. Всичко това – както заедно, така и поотделно, трябва да промени културата на шофиране. Животът с електромобил става по-прост, по-ефективен и по-удобен за клиента. А допълнителното включване на автопилот носи огромни социални изгоди. Потенциалът на електрическите безпилотни автомобили е в това, че те могат да спасят милиони човешки животи, да променят конфигурацията на големите градове и да съкратят значително вредните емисии.

Всичко това звучи отлично, но не всички пазари по света за готови за промяната. Как ще се справите с това?

Големите проблем на тези пазари са липсата на инфраструктура и потребителското възприятие на електромобилите. Някои от тях – като Южна Америка и Русия, например, са особено важни за нас. Ние сме оптимисти, като се надяваме местните власти да подкрепят усилията за преминаване към електрически превозни средства. Трябва да добавя, че всички наши модели се подготвят така, че да отговарят на особеностите на всеки пазар, като се съобразяват с навиците на клиентите и климатичните условия.

fallback
  • #18
    бъчваря ( преди 4 години )
    Норвежец, не е само това, което казваш. Много хора просто нямат дори паркомясто и всеки ден се налага да търсят място за паркиране дори пред блока си. Как според теб ще си зареждат прахосмукачките? Не е толкова просто, колкото го изкарват някои. Аз на младини изкарах А категория, но така и не си купих мотор, защото нямаше къде да го държа. Същата работа става и с електромобилите. Много наши тъмни братя само това и чакат. Работата е доста по-сложна и аз реално не виждам как в БГ ще стане.
  • #17
    анонимен ( преди 4 години )
    звука при електро е лесно поправим поставят се звукови генератори проблем е времето за зареждане както и честото зареждане и невъзможността за постигне на висока средна скорост и предварително планиране на маршрута
  • #16
    Американска TSLA ( преди 4 години )
    до TSLA: Слаба работа, колега. В щатите си монтираме специален бутон за бълване на черна димна завеса. При натискане на бутона се обогатява яко горивото, така че работи и с малко газ. Маха се и DPF-а задължително - иначе ще се задръсти още при първа употреба.
  • #15
    TSLA ( преди 4 години )
    Катализатора махнах при Мето - турихме спортно гърне.DPF-а избyших, кюмюра назаде го мета и върви на нeрeз, момче!
  • #14
    TSLA ( преди 4 години )
    Очичките ми светят, яко псувамгуми се въртят и пушат На старта задницата ми буксува всички еко-*** да се удУшат Голем кеф ми е на светофара да метам отзаде черни турлуци *** газ - форсирам нагара да изтровим поне 2-*** 3-*** бoклyци
  • #13
    Норвежец (ама друг п ( преди 4 години )
    Хората ще минат масово на електромобили само, ако електромобилите са по-изгодни от колите с ДВГ. Това може да стане както с подобряване на електромобилите, така и с налагане на ограничения върху ДВГ. Първо - субсидии за електромобили, вкл. скрити (безплатно паркиране, ниски тол такси). Второ - ограничения за коли с ДВГ: високи данъци, забранен достъп в определени зони, допълнителни изисквания за скъпи еко-джаджи. За справка - Норвегия, където е по-изгодно да имаш електромобил.
  • #12
    TSLA ( преди 4 години )
    Дим от ауспуха излиза черен. С Diesel кецовете съм модерен! Аз съм шофьор славен и мил - карам истински автомобил!
  • #11
    до 4 ( преди 4 години )
    Сам казваш и после си отговаряш. Третото ти изречение, отговаря на тезата ти от първото. Нали не очакваш, че някой ще ти даде да си караш безплатно. Ел колите няма да са по-евтини за каране - никога.
  • #10
    TSLA ( преди 4 години )
    Зает да брани машините от Викторианската епоха, докато чака на червено, той не чуваше гаджето до него да повтаря: Оф затвори прозореца моля ти се че ще се удуша!!!
  • #9
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Чалгаре, а ти не пушиш ли? По кабела викаш идва чиста планинска водица и се излива в кристалното езеро на батериите... двойно повече мръсотии изпускате, само че не са непосредствено от колата. Тва е като да се изтропаш в хола и да се хвалиш на гостите си каква хигиенична тоалетна имаш. А само ДВГ движен от синтетично гориво може да е истински чист, но това няма да си го признаете, щото не сте за екологията - а сте фанатици на електричеството
fallback
Последни