IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как работят волфрамовите спирачки на Porsche?

Тази нова технология дава качествата на керамични дискове за едва една трета от цената им

До момента спирачните дискове бяха основно два типа. Обикновените, които се правят от железни отливки, са относително евтини, но бързо се износват, отделят доста прах и при големи натоварвания и нагрявания бързо губят спирачните си свойства. Последното не е проблем за керамичните дискове, които се износват бавно и понасят несравнимо по-големи натоварвания. Но пък цената им е шокираща и нерядко надхвърля тази на нов компактен автомобил.

  
Porsche, PSCB, спирачни дискове

   
    
Сега обаче от Porsche предлагат иновативно решение, което е някъде по средата. В тяхната разработка, наречена PSCB, дисковете се покриват с тънък слой волфрамов карбид - едва около една десета от милиметъра. Това обаче става чрез специална техника - при много висока температура и под налягане, така че частиците от веществото се удрят в метала на диска със скорост над тази на звука. Това гарантира, че покритието ще държи здраво, обяснява популярният влогър Джейсън Фенске.  


Porsche, PSCB, спирачни дискове

Волфрамовият карбид се използва широко при изработването на бургии и други пробиващи инструменти, както и за бронебойни муниции


Волфрамовият карбид е неорганично съединение на въглерода, които е отдавна познато и заради необикновената си твърдост се използва масово при производството на бургии за пробиващи машини, както и при бронебойните снаряди и патрони.
Плътно и наподобяващо метал, това съединение издържа на много високи температури - до 2600 градуса по Целзий (след което се разпада, а не се топи).

Разликата с обикновените дискове се вижда с просто око - волфрамовите са почти огледални. А понеже отделянето на прах при спиране е понижено с 90% спрямо обикновените, от Porsche нарочно монтират бели спирачни апарати, за да го подчертаят.

  
Porsche, PSCB, спирачни дискове

   
     
Макар и съвсем тънък, слоят волфрамов карбид издържа доста дълго - всъщност един такъв диск има с 30% по-дълъг живот от обикновения, уверяват от Porsche. В същото време той не губи спирачни свойства при нагряване, а и не се нагрява толкова, колкото обикновените железни дискове. Напълно неподатлив е и на ръжда, която иначе е обичайно явление при дисковете, особено ако колата е оставена няколко дни без ползване.

Ефектът от новия диск обаче не може да се прояви напълно с обикновени накладки, просто защото повърхността му е твърде гладка. Затова от Porsche са разработили за него специални накладки, които на повърхността си имат нещо като миниатюрни котвички.


Porsche, PSCB, спирачни дискове

Тази диаграма от Porsche показва поведението на обикновени и на PSCB дискове при поредица спирачни маневри с отрицателно ускорение 0.8g - тоест доста силно и рязко спиране. Поведението на дисковете с волфрамов карбид всъщност се подобрява с повишаването на температурата


В известен смисъл волфрамовите дискове превъзхождат дори керамичните, при които първите няколко спирания преди постигане на оптимална температура не са чак толкова ефективни. Освен това PSCB дисковете струват едва една трета от цената на керамичните. Доста по-скъпи са от обикновените, но пък издържат с една трета по-дълго, така че това донякъде компенсира.

Приложенията им са най-вече при спортни автомобили (Porsche ги монтира стандартно на Cayenne Turbo), но и при коли, често използвани за теглене на каравана например.


Как работят дисковете с покритие от волфрамов карбид (ВИДЕО):

0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тия германци са на нивото на Бурунди.Технологично германия е държава от средата на 20 век
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ASD ( преди 1 месец )
    Аз от спирачки не разбирам, НО. Всички тези технологии ги има разработени при металорежещите инструменти. Керамични режещи инструменти са много скъпи, в момента кристалите от ванадиев карбид са върха, по-евтини и също толкова здрави. Има и такива с покритие от титаниев оксид, но при прегряване се развалят. В момента най-много се харчат металорежещите инструменти от ванадиева стомана, защото са на поносима цена и имат много добра твърдост.
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    ами прахта... ( преди 1 месец )
    Аз понеже не разбирам много, но прахта при спиране не е ли от накладките основно? Само така да попитам....
  • #4
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Еми аз съм ръчкал Ioniq electric колко може с яки спирания от 80-100, след което предните дискове бяха леко топли. Т.е. 90-95 % от спиранията ги поема ел. моторът. И само екстремните остават за спирачките. Но иновацията на Порше е уникална. Дискове не изтъняват, не ръждясват, не цапат. Спира зверски. Ще видим дали ще се докажат с времето.
  • #3
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 месец )
    вероятно си я носиш "колата" на гръб или я буташ!?
  • #2
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До сега износвахме един чифт накладки за 100-120 хил км, но при хибридни и ел. автомобили са почти вечни , заради новите системи за генериращо спиране.
  • #1
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Звучи доста логично! Да видиме, все пак!