Когато не е свързано с автомобила, новото еTurbo на BorgWarner изглежда като всеки нормален турбокомпресор. Закачете го обаче за електрическата система, и нещата се променят радикално.
еTurbo е още една технология, разработена за Формула 1 и постепенно стигнала и до нормалните автомобили. Буквата "е" намеква за един неголям електромотор, който при ниски обороти се намесва и развърта турбото до нужната скорост почти мигновено. Сбогом, турбо дупка!
Щом двигателят влезе в по-високи обороти, електромоторът спира работата си и оставя отработилите газове да я вършат вместо него.
Но това не е всичко. При конвенционалното турбо е нужен специален клапан, който да прави "байпас" на изпускателния колектор, за да предотврати свръхнагнетяване. При еTurbo не е необходим: вместо това системата просто обръща поляритета и електромоторът започва да действа като генератор. Регенерираната енергия се съхранява в специална електрическа подсистема, за да захранва други консуматори на енергия в автомобила - примерно допълнително отопление. Ако колата е хибрид, генераторът просто дозарежда батерията. Впрочем и eTurbo си има байпас, но функцията му е съвсем друга, както ще видите.
Вариант на системата се ползва вече в 1.6-литровите двигатели за Формула 1, като например SF90 на Ferrari
Електрическото турбо прави напълно безсмислени всички сложни системи за контрол на налягането, като например лопатките с променлива геометрия. Освен това намалява чувствително вредните емисии, твърдят от американската компания.
Причината е, че при старт на двигател с нормално турбо то отнема значително количество топлина от изпускателната система. Това забавя задействането на каталитичния конвертор. Неслучайно в последните години тестове в реални условия показаха, че при студено време в първите 15 минути след старт емисиите на повечето автомобили надвишават в пъти указаното в спецификациите им. При еTurbo обаче компресорът в това време се развърта от електромотора, а специален байпас насочва газовете директно към катализатора.
Системата вече е доказала себе си във Формула 1, където се използва да повиши ефективността на 1.6-литровите V6 двигатели, без да вреди на мощността. Първите серийни автомобили с тази система ще се появят на пазара през 2020.
BorgWarner разработи четири варианта на системата - от eB40, предназначено за малки пътнически автомобили, до eB80, което вече е за камиони и промишлени нужди. Електрическото турбо може да бъде интегрирано в автомобил с 48-волтова система, или при електрически хибриди с напрежение 400 до 800 волта.
От компанията подчертават, че еTubo е различно от електрическите компресори, използвани от Audi във върховия модел SQ7. Германската система използва електромотор за задвижване на центрофугичния компресор, но няма вариант той да се задвижва и от отработилите газове. Той просто се изключва при високи скорости и позволява на конвенционално турбо да поеме работата му.
Според неофициални информации във Ferrari подготвят модел, който да застане малко под SF90 Stradale в гамата. Твърде възможно е в него да е пазарният дебют на системата eTurbo
Системата на BorgWarner e по-опростена и лека. Компанията все още не разкрива с кои автомобилни производители работи по въвеждането на еTurbo в серийно производство, но намекна, че единият от тях е "бранд за суперавтомобили". Предположенията са в полза на Ferrari, защото италианците вече подадоха патентна заявка за използването на електрическо турбо през 2018.