fallback

Renault Zoe срещу Peugeot e208: докъде стигат наистина електромобилите?

Тези две френски машини са лъвове в града - и скромни мишлета извън него

Само допреди две-три години сравнение между двата най-важни градски модела на Peugeot и Renault щеше да опира до неща като вътрешно пространство, удобство и икономичност. Днес единственото, което ни вълнува, е докъде ще успеем да стигнем с тях.

  

    Запознайте се с Peugeot e208 и с новото Renault Zoe: двама от главните кандидати да осъществят електрическата революция в градовете на Европа. По странна ирония на съдбата те се опитват да го сторят, именно като престанат да бъдат градски коли.

В далечната зора на електрическата ера - тоест преди десетина години - идеята на повечето производители бе електромобилът да има малка и относително лека батерия. Такава кола би струвала по-евтино, би се зареждала по-често, но и по-бързо, и би покривала ежедневните ни нужди в града.

  

   

После обаче дойде Теslа и показа, че електромобилът може да бъде бърз и да изминава стотици километри с едно зареждане. И понеже това очевидно се хареса повече на публиката, всички други трябваше да ги последват.

В резултат получавате тези две суперминита, всяко от които струва колкото два или даже три бензинови аналога.

Renault Zoe години наред беше сред най-достъпните електромобили. Но новата, 55-киловатчасова батерия вдига цената до 61 600 лева за средно ниво на оборудване. А колата, която тестваме, отскача до 71 750 лева с допълнителните екстри. Но пък те са доста приятни: над 9-инчова мултимедия, аудиосистема от Bose, задна камера и асистент, който може да паркира вместо вас.

 

При Peugeot батерията е 50 киловатчаса, а цената - 70 800 лева. Но e208 се предлага само в най-високото ниво на оборудване и почти всички глезотии са включени в цената. Ще доплатите само 1200 лева за специален цвят, и евентуално още 1500 за стъклен покрив.

 

Renault Zoe

136 к.с. максимална мощност

140 км/ч максимална скорост

9.5 секунди 0-100 км/ч

Впрочем цената не е единственият показател, по който Zoe и e208 си приличат. Ако гледаме само числата, това са две почти идентични коли. И двете са малко над 4 мeтра дълги, и двете имат еднотипни и сходни като капацитет батерии, и двете имат абсолютно идентична максимална мощност от 136 конски сили. В действително обаче между тях няма нищо общо.

   Zoe вече може да се зарежда и на бързи станции до 50 кВт, където 30 минути са достатъчни за пробег от 150 км. У дома със стенното зарядно устройство (7 кВт) пълното зареждане на батерията отнема 9:25 часа

    Първата голяма разлика е във външния вид. Ако ги погледнете една до друга, Zoe вероятно ще ви се стори по-малкото - но всъщност е с почти 5 сантиметра по-дълго. Заблудата идва от доста по-голямата му височина - 35 сантиметра над Peugeot.  

Peugeot e208

136 к. с. максимална мощност

150 км/ч максимална скорост

8.1 секунди 0-100 км/ч

  От двете именно 208 в доста по-голяма степен се усеща като нормална кола. Може би защото е замислена като такава - технологично съвсем близка до обикновеното, бензиново 208. Докато Zoe навремето се появи на пазара като един от първите масови електромобили, и идеята на създателите му беше да внушава чувството за нещо специално, за нещо различно. Днешната кола е доста еволюирала от онази отпреди 7-8 години. Но тя е запазила това усещане.

 

е208 е първата електрическа кола в този сегмент, която може да се зарежда при 100 кВт, и тогава 15 минути стигат за 150 км пробег. Жалко, че все още няма нито една такава станция в България

   Неслучайно в Renault почти не са пипнали външния вид на Zoe, ако не броим добавените светодиодни фарове от ново поколение. Но за сметка на това са го променили коренно отвътре. Приборите са изцяло дигитални. Вертикалната информационна система е по-удобна и лесна за ползване, отколкото досега, и работи с Android Auto и Apple Car Play. Напук на големия сензорен екран, има и физически контролери за климатика. Таблото е облицовано в доста мека пластмаса, макар че по вратите си остава досегашното бюджетно решение.

   

   

Позицията на шофьора си остава високо, което вероятно ще се хареса на повечето хора. Седалката не може да се смъква надолу, но пък воланът се регулира достатъчно, за да компенсира.

Задната седалка е приемлива и за възрастни хора, а багажникът побира 338 литра - малко повече от e208.

Пежото обаче несъмнено печели състезанието, когато става дума за вътрешен дизайн. И материалите, и формите говорят за автомобил от по-висок клас. Както и специалният триизмерен ефект на приборите през шофьора. Zoe обаче се усеща по-просторно.

  

  

Освен това вози една идея по-комфортно, вероятно и заради по-малките джанти. Но пък конкурентът му е доста по-динамичен - разликата в ускорението от 0 до 100 км/ч при двете е почти две секунди в полза на Peugeot.

Всичко това обаче са маловажни детайли. Истински важното за мнозинството клиенти е друго: за колко километра стига батерията.

  

     Това е въпрос, на който никой не може да даде точен отговор. Според новите тестове WLTP, e208 може да измине 340 километра с едно зареждане. Zoe е способно на 395 км. Но това важи само при умерени температури. И само в града.

Това е царството на тези две машини. Тук те имат морално превъзходство над останалите - защото не цапат и не шумят. А също и моментално ускорение, което оставя всички други назад по светофарите.

В града електромобилите са царе. Извън града внезапно се преобразяват в срамежливи мишлета.

Част от проблема е психологическа - човек неусетно отпуска газта, когато знае, че най-близката зарядна станция не е на няколко пресечки разстояние. В България вече има известен брой станции, които правят пътуванията възможни - включително и бързи в Правец, Благоевград, Самоков, Пловдив, Сливен, Търново, Шумен... Но по нашия маршрут няма нито една.

Другата част от проблема си е напълно реална. Всяко по-сериозно ускорение топи обхвата. Както и движението със скорости над 80 километра в час. Както и изкачването по хълмове. Човек принудително става внимателен и възпитан шофьор.

  

     В нашия тест, при заредени на 95 процента батерии, изминахме по 160 километра от София до Челопеч и обратно. След тях на Пежото му оставаха още 100 километра автономия. На Реното - 161 километра. Смятаме, че в реални условия извън града можете да разчитате на около 270 километра от е208, и на около 330 при Zoe. Това е доста добър показател. С тези автомобили може да се пътува надалеч. Но все още не и напълно безгрижно.

Те си остават преди всичко машини за града, където са по-пъргави, по-евтини за експлоатация и далеч по-приятни от всички останали. Нужни ли са им тогава толкова големи и скъпи батерии? Не питайте нас. Отговорът на този въпрос зависи само от клиентите.

Още снимки от теста на e208 и Zoe вижте в галерията:

fallback
  • #18
    Petrolhead ( преди 4 години )
    Много точно са показани в статията основните пречки пред тази бих казал "мъртвородена" технология . От самата си поява до сега електромобила е на животоподдържащи системи - в неговия случай се наричат субсидии и всякакви други бонуси . Вече колко години четем че ей сегичка ще станат евтини и все не стават . Никоя технология не се е наложила със субсидии - електромобилите и другарчето им " зелена енергия " няма да са изключения . Само ще се прахосат едни пари за тях .
  • #17
    carpe_diem ( преди 4 години )
    Аааахахахаха, нещо се бъгна, друго бях почнал да пиша, ама айде, другия път :D
  • #16
    carpe_diem ( преди 4 години )
    ... А електричката няма какво да
  • #15
    carpe_diem ( преди 4 години )
    9000 лева ще ти стигнат да смениш масло и филтър 1-2 пъти и гориво да минеш 20000 км макс... Сиреч - година-две, не 20. А електричката няма какво да
  • #14
    carpe_diem ( преди 4 години )
    9000 лева ще ти стигнат да смениш масло и филтър 1-2 пъти и гориво да минеш 20000 км макс... Сиреч - година-две, не 20. А електричката няма какво да
  • #13
    #20 ( преди 4 години )
    Колегата в коментар N4 добре е обяснил какъв е смисълът от тези коли и за къде са те. А "всеки нормален човек" не означава всеки с мислене като твоето, нали?
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    Да международна е но в Европа е 2 години. И ще я признаят ако няма неоторизирана намеса по колата. А те ще се пробват да си измислят нещо. Също така ако не е излязла от завода като Н1 трябва да ходиш на Техно тест за да стане. Точно защото всички карат "камиони" затегнаха контрола и вече трудно се регистрира и "счетоводи" такава луксозна баничарка. Не казвам че не си прав, само че е доста играчка и носиш не малък риск да не стане
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    Първо цената.е без ДДС и второ кажи че става въпрос за нов внос. АКО Силвър стар се навият да покриват гаранцията тя ще е 2 години (тоест имаш 1 и 4 месеца).
  • #10
    анонимен ( преди 4 години )
    А бе нов базов GLC 200D Струва 92к. Как така за 5к км и 8 месеца ще падне с 30к (без да броим цената на екстрите) Освен това тези 9к ще ти стигнат за има няма 10 обслужвания. Разгледай страницата за употребвани коли на Силвър стар и забележи как на малко коли пише ирзишно гаранция. Особено ако пише "упътване на немски" никога не пише за гаранция. Тя може да на малко км, но ако е горяла/наводнявана/крадена и висяла по наказателни паркинги с месеци, кой ще си сложи главата в торбата за такава
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    Оправят го, ако го покрива гранцията............
fallback
Последни