fallback

Скандал: наистина e имало заговор срещу Карлос Гон в Nissan

Вътрешна кореспонденция доказва кой и как е натопил бившия шеф на алианса

Отстраняването на Карлос Гон от Nissan действително е било резултат на вътрешен заговор в японската компания, както от година и половина настоява бившият шеф. Доказва го непубликувана досега вътрешна кореспонденция между висши мениджъри, цитирана от Bloomberg. От разкритите материали става ясно, че не само в Nissan са знаели предварително, че Гон ще бъде арестуван, но и са направили всичко възможно да подмамят помощника му Грег Кели да долети от Америка "по спешност", за да бъде задържан и той като допълнителен свидетел. Разменени между шефове на Nissan писма показват, че те умишлено са целели дискредитирането на Гон, за да блокират плановете му за сливане на компанията с френската Renault.

Малайзиецът Хари Нада е човекът, замислил удара срещу Гон. Вътрешната кореспонденция показва, че той непрекъснато подстрекавал тогавашния си шеф Хирото Сайкава да вземе мерки, защото Гон уж се готвел да го смени

Карлос Гон бе арестуван през есента на 2018 година по обвинения в укриване на доходи от специални бонуси. По-късно прокуратурата добави и обвинения в злоупотреба със служебно положение. Гон бе държан принудително в ареста в течение на месеци и накрая избяга по удивителен начин, скрит в кутия за аудиооборудване и с помощта на бивши командоси. Сега той е в Ливан.

Скандалната вътрешна кореспонденция в Nissan започва още от февуари 2018, малко след като Гон заговори публично за плановете си да слее окончателно японската компания с Renault. В центъра й е Хари Нада, директор на кабинета на главния изпълнителен директор Хирото Сайкава. Още през февруари той пише до друг висш мениджър: "Трябва да блокираме инициативите му (на Гон), преди да е твърде късно". Нада пише и предупреждение до Сайкава, че Гон не бил доволен от представянето му и щял да му потърси сметка. "Той може да създаде големи сътресения и вие да сте жертвата им", казва Нада на началника си.

От самото начало на скандала Карлос Гон твърдеше, че срещу него има заговор, за да се осуетят плановете му. Сега разкритите документи потвърждават, че е бил прав

На 18 ноември, ден преди внезапния арест на Гон, Нада праща нов мейл до Сайкава, с който го съветва да започне да работи за разваляне на споразумението с Renault за управление на алианса в момента, в който Гон бъде задържан. Това означава, че шефовете на Nissan са били предварително информирани за уж секретния ход на прокуратурата.

В отсъствието на Гон, съюзът межд Renault и Nissan се озова пред разпадане. Японският гигант отчете 671 млрд. йени (6.3 млрд. долара) загуба за последната фискална година - първата от десетилетие и най-голямата от 1999, когато именно финансовата намеса на Renault го спаси от сигурен фалит. В замяна на това французите получиха 43% от капитала на Nissan и право да избират членове на борда. Nissan има само 15% в Renault, и то без право на глас. Между двете компании има сключен договор, наречен RAMA, който не позволява на Nissan да придобива повече дялове във френската компания. В друг мейл Нада съветва Сайкава да работи за анулирането на RAMA, така че японците да могат да изкупят Renault и да прекратят зависимостта си от французите.

Оттеглянето на Гон и последвалият хаос имаха катастрофално отражение върху финансовото състояние на Nissan и пазарната капитализация на компанията

От писмата на Нада става ясно също, че той е уредил бившият член на борда Грег Кели да бъде спешно повикан в Япония под фалшив предлог, за да осигури на прокуратурата допълнителен свидетел. Кели искал да отложи пътуването заради Деня на благодарността, но Нада настоял и му пратил частен самолет.

Хари Нада е малайзийски адвокат, който работи за Nissan от 90-те години. От документи на прокуратурата се разбира, че тъкмо той е водил вътрешното "разследване" срещу Гон и е пътувал до Бразилия и Ливан, за да събере изобличаващи сведения срещу него. Освен това Нада е настоявал пред колегите си в мениджмънта да разширят обвиненията срещу Гон, защото само укриването на доходи му се струвало недостатъчно. Адвокатът също настоял пред тях да уредят "силна медийна кампания за подсигуряване, че репутацията на КГ ще бъде разрушена в достатъчна степен".

 

Разкритите документи обрисуват бившия изпълнителен директор на Nissan Хирото Сайкава, който бе назначен на поста лично от Гон, като уплашен за мястото си и твърде амбициозен кариерист. Междувременно бе доказано, че и Сайкава, и Хари Нада са получавали нерегламентирани бонуси - това, за което те натопиха шефа си

Потърсен от Bloomberg за коментар, Нада обясни, че вече бил казал всичко по темата преди. От Nissan също отказаха коментар. Предишните изявления на Нада включват твърдението, че "не е имало опит в Nissan да се намали влиянието на Renault" - нещо, което явно противоречи на разкритите мейли.

След като отношенията се бяха обтегнали почти до скъсване, миналия месец новите шефове на двете компании Жан-Доминик Сенар и Макото Учида успяха да договорят план за спасението на алианса, с цената на доста компромиси от френска страна

   Един от най-скандалните аспекти на случая е, че Хирото Сайкава и самият Хари Нада са получавали нерегламентирани бонуси доста над полагаемото им се възнаграждение - което всъщност бе основното им обвинение срещу Гон. Сайтава вече бе отстранен от ръководството на Nissan, но прокуратурата не се е самосезирала. Нада е още на работа, макар и понижен.

 

fallback
  • #14
    до 20 ( преди 3 години )
    Добре си ги навързал в главата си :D Но, разбира се, по-добре е фактите да се знаят, вместо да се измислят. Opel например е собственост на General Motors от края на 20-те години (откупен, след като банкрутира), а не са си го "взели" американците "от Хитлер"
  • #13
    Истината ( преди 4 години )
    Цитат: "Национализацията е извършена през 1945 г. от временно френско правителство, обвинило основателя на "Рено" в сътрудничество с германците. Луи Рено умира в затвора, без да дочака процеса си."
  • #12
    Гост ( преди 4 години )
    Подъл индиец.И *** японец.Няма какво друго да се каже.
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    До 19 не познаваш въобще историята на Луи Рено и марката като цяло. Пишеш пълни глупости. Луи Рено през 40 г. е принуден от фашистите да работи за вермахта или ще избиват семейството и служители от завода. Така по този начин са процедирали и с Пежо и Ситроен. При което решават да произвеждат продукция,но с фабрични нарочни дефекти за да изкарват малко на фронта. От там идва и приказката за "здравите" немски и "чупливите" франски коли.
  • #10
    анонимен ( преди 4 години )
    Абе че са произвеждали Рено камиони за Мерцедес и Райха, произвеждали са, ама Тойота и Фолксваген са си били направо фашисти, но след войната единствено американците си прибират един Опел, конфискуван от Хитлер, а на изтърбушените немски и японски заводи даже им опрощават дълговете, за да не изчезнат. Голяма грешка трябваше да отърват света от TDI още тогава, то и сега се случва де, ама много по-бавно.
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    то самата фирма Рено от самото си създаване е свързана с престъпления! дори създателят Луи Рено е осъден и разстрелян през 1947г. за сътрудничество с фашистите. традициите явно продължават ...
  • #8
    Факт!-тически ... ( преди 4 години )
    за увредените от системно ползване на рено "цивилизована" правна система има само в некой бандустан като Иран, Ирак, Сирия и т.н. Щото на такива места обикновено са заводите на рено и съответните им купувачи.
  • #7
    То винаги ... ( преди 4 години )
    като разкрият някой едър мошеник като Гомн има "заговор", обикновено с участието на проглокатурата и следствието. Ето и у нас заговори - срещу Ветко таксито, Миньо спирта, семейство Фалименти, Черепухин сега и т.н.
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    Нашият народ има точен израз: Хубава работа, ама ***!! И сега ако некой калп-к почне да ми обяснява, колко хубави и надежни им били колите!! Айде у лево, а!
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    тоя е обикновен гладен малайзийски буракумин, какво сепуко?
fallback
Последни