fallback

Защо норвежците спряха да купуват Tesla?

Model 3 не е дори в Топ 5 на най-важния електрически пазар, Audi излезе на първо място

Дълги години тази скандинавска страна бе не само витрината на електрическата мобилност в Европа, но и най-големият пазар на Tesla отсам океана. Сочеха я като доказателство, че американската компания може да израсне до мащабите на по-традиционните си конкуренти, когато и другите правителства станат напредничави като това в Осло.

Но от началото на 2020 нещата изглеждат другояче: продажбите на Tesla Model 3, вместо очаквания ръст, вървят надолу. Американският автомобил дори вече не е сред петте най-продавани коли с батерии в Норвегия, а на първото място има нов убедителен лидер - Audi e-tron (пазарният дебют на по-евтината версия със 71-киловатчасова батерия също спомогна за това).

  10-те най-продавани електромобила в Норвегия (ГАЛЕРИЯ):

          Обясненията за това са няколко. Най-очевидното е в коронавируса - масовите карантини в много държави не само свиха пазарите, но и затвориха фабрики и се отразиха на доставките. Това обяснява много слабия резултат на Tesla на норвежкия пазар през май - просто недостигат автомобили.

Само че тенденцията вече беше факт още преди появата на коронавируса в Европа. Най-съществената причина за нея е в нещо, за което анализаторите отдавна предупреждаваха: досега Tesla бе на практика сама в своя пазарен сегмент. Сега вече се появява конкуренция.

Преди десетина години, когато се правеха първите стъпки към масовата електрификация, европейските и японските производители подходиха към електромобила от екологична гледна точка. В крайна сметка нали това е и главната ни мотивация да заменим двигателя с вътрешно горене? Затова тези първи европейски и японски електромобили бяха с малки батерии, относително леки и предвидени за градско ползване с често презареждане.

Електрическата версия на MG ZS много бързо привлече клиенти в Норвегия. Славната някога британска марка MG днес е собственост на китайската SAIC, и автомобилите се произвеждат в Шанхай. Електрическият ZS има 44-киловатчасова батерия, 260 км автономен пробег и 143 конски сили максимална мощност, при цена около 29 000 евро

Само че хората не ги харесаха особено. Всеки е загрижен за природата, но не и когато се налага да промени начина си на живот. В Tesla се оказаха по-добри познавачи на човешката природа и вместо това предложиха електромобил с огромни батерии, дълъг пробег и доста повече отрицателни ефекти върху околната среда - но и несравнимо по-привлекателен за купувачите. Показателно е, че най-малкият предвиден размер батерии - 40 кВтч - така и не бе произведен масово, защото никой не искаше да го купи. Най-продавани се оказаха най-скъпите Tesla, с 85-киловатчасовите батерии.

Дълги години американците бяха на практика единственото предложение в този сегмент, докато конкурентите им като Nissan Leaf предлагаха малки и евтини батерии, и доста ограничен пробег.

Но в последните две години в сегмента електромобили със среден и висок обхват се появиха много нови играчи: споменатото Audi e-tron, Kia e-Niro и Hyundai Kona, новата генерация на Leaf (вече с по-голяма батерия), Renault Zoe, Peugeot e208. А също и нови играчи като китайското MG ZS EV, което през май попада дори в Топ 5 в Норвегия.

В близките месеци в електрическия сегмент се очакват още доста нови модели - VW ID.3 и ID.4, Polestar 2, Ford Mustang Mach-e, а също и Tesla Model Y, която до една година трябва да започне да се произвежда в новия завод в Бранденбург, Германия.

Иначе норвежкият пазар на електромобили далеч не е загубил темпо: през май пазарният дял на автомобилите с батерии е цели 66% от всички продадени, при 47% за същия месец на миналата година.

 

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Въпрос на време е големите производители да "прегазят", образно казано, Тесла! Повечето от тях подцениха алтернативата на ДВГ. Ноо, Илон си напълни доволно кошницата!!
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Тесла имаше бум миналата година, защото се беше натрупало очакване за Модел 3. Сега феновете вече са си купили и остава конглокенцията за онези клиенти, които нямат предпочитания към марки и си избират според нуждите
fallback
Последни