fallback

Защо норвежците спряха да купуват Tesla?

Model 3 не е дори в Топ 5 на най-важния електрически пазар, Audi излезе на първо място

Дълги години тази скандинавска страна бе не само витрината на електрическата мобилност в Европа, но и най-големият пазар на Tesla отсам океана. Сочеха я като доказателство, че американската компания може да израсне до мащабите на по-традиционните си конкуренти, когато и другите правителства станат напредничави като това в Осло.

Но от началото на 2020 нещата изглеждат другояче: продажбите на Tesla Model 3, вместо очаквания ръст, вървят надолу. Американският автомобил дори вече не е сред петте най-продавани коли с батерии в Норвегия, а на първото място има нов убедителен лидер - Audi e-tron (пазарният дебют на по-евтината версия със 71-киловатчасова батерия също спомогна за това).

  10-те най-продавани електромобила в Норвегия (ГАЛЕРИЯ):

          Обясненията за това са няколко. Най-очевидното е в коронавируса - масовите карантини в много държави не само свиха пазарите, но и затвориха фабрики и се отразиха на доставките. Това обяснява много слабия резултат на Tesla на норвежкия пазар през май - просто недостигат автомобили.

Само че тенденцията вече беше факт още преди появата на коронавируса в Европа. Най-съществената причина за нея е в нещо, за което анализаторите отдавна предупреждаваха: досега Tesla бе на практика сама в своя пазарен сегмент. Сега вече се появява конкуренция.

Преди десетина години, когато се правеха първите стъпки към масовата електрификация, европейските и японските производители подходиха към електромобила от екологична гледна точка. В крайна сметка нали това е и главната ни мотивация да заменим двигателя с вътрешно горене? Затова тези първи европейски и японски електромобили бяха с малки батерии, относително леки и предвидени за градско ползване с често презареждане.

Електрическата версия на MG ZS много бързо привлече клиенти в Норвегия. Славната някога британска марка MG днес е собственост на китайската SAIC, и автомобилите се произвеждат в Шанхай. Електрическият ZS има 44-киловатчасова батерия, 260 км автономен пробег и 143 конски сили максимална мощност, при цена около 29 000 евро

Само че хората не ги харесаха особено. Всеки е загрижен за природата, но не и когато се налага да промени начина си на живот. В Tesla се оказаха по-добри познавачи на човешката природа и вместо това предложиха електромобил с огромни батерии, дълъг пробег и доста повече отрицателни ефекти върху околната среда - но и несравнимо по-привлекателен за купувачите. Показателно е, че най-малкият предвиден размер батерии - 40 кВтч - така и не бе произведен масово, защото никой не искаше да го купи. Най-продавани се оказаха най-скъпите Tesla, с 85-киловатчасовите батерии.

Дълги години американците бяха на практика единственото предложение в този сегмент, докато конкурентите им като Nissan Leaf предлагаха малки и евтини батерии, и доста ограничен пробег.

Но в последните две години в сегмента електромобили със среден и висок обхват се появиха много нови играчи: споменатото Audi e-tron, Kia e-Niro и Hyundai Kona, новата генерация на Leaf (вече с по-голяма батерия), Renault Zoe, Peugeot e208. А също и нови играчи като китайското MG ZS EV, което през май попада дори в Топ 5 в Норвегия.

В близките месеци в електрическия сегмент се очакват още доста нови модели - VW ID.3 и ID.4, Polestar 2, Ford Mustang Mach-e, а също и Tesla Model Y, която до една година трябва да започне да се произвежда в новия завод в Бранденбург, Германия.

Иначе норвежкият пазар на електромобили далеч не е загубил темпо: през май пазарният дял на автомобилите с батерии е цели 66% от всички продадени, при 47% за същия месец на миналата година.

 

fallback
  • #32
    yorval ( преди 3 години )
    И молим, не забравяйте и пренебрегвайте жизненоважния ФАКт, че по-догодина иде настъплението на СпейС-Тракъра, и тогава съответно изплува и ТЕСЛАта за всички останали манИ-мани-ФАК-турки, от които рано и/ли късно и следа нема да ОСТАНЕ, само прах и дим, задължителната ЗАВЕСА и неделимата с това тотална ЗАБРАВА.
  • #31
    До 30 ( преди 3 години )
    Защо да не кара S-клас,човека може да е шофьор на някого!
  • #30
    анонимен ( преди 3 години )
    29 ще ти се наложи. Следващият модел е електрокар. И да в С класата се возиш ...
  • #29
    анонимен ( преди 3 години )
    В S-Klasen те возят, не караш.
  • #28
    ss ( преди 3 години )
    А аз карам S-klasse!! S - 55 AMG!! Никога не бих се качил на електрокар!!
  • #27
    анонимен ( преди 3 години )
    Имам Тесла Х, жена ми кара Волво v90. Преди карах BMW X5. Никога не бих се върнал на автомобил от традиционна компания.
  • #26
    До Онищожителя 19 ( преди 3 години )
    Карам плъгин хибрид. Пробег при температура над 20С - 45 км. Пробег при същите условия, но при t под 0С - 25 км. Моята 13,5 кВт батерия много обича "хладното" време и температури под 0С... :-)
  • #25
    До 25 ( преди 3 години )
    Аз *** не чистя, защото съм инженер. Но това е една добра работа за теб.
  • #24
    до 23 ( преди 3 години )
    На кое село да бегам, шефче, в някое норвежко с непроизносимо име да им чистя кенефите, като теб?
  • #23
    Иво Димитров ( преди 3 години )
    Другаря Мъск Няма кой да го стигне и 100 години да търчат срещу него пак няма да го стигнат
fallback
Последни