fallback

Защо норвежците спряха да купуват Tesla?

Model 3 не е дори в Топ 5 на най-важния електрически пазар, Audi излезе на първо място

Дълги години тази скандинавска страна бе не само витрината на електрическата мобилност в Европа, но и най-големият пазар на Tesla отсам океана. Сочеха я като доказателство, че американската компания може да израсне до мащабите на по-традиционните си конкуренти, когато и другите правителства станат напредничави като това в Осло.

Но от началото на 2020 нещата изглеждат другояче: продажбите на Tesla Model 3, вместо очаквания ръст, вървят надолу. Американският автомобил дори вече не е сред петте най-продавани коли с батерии в Норвегия, а на първото място има нов убедителен лидер - Audi e-tron (пазарният дебют на по-евтината версия със 71-киловатчасова батерия също спомогна за това).

  10-те най-продавани електромобила в Норвегия (ГАЛЕРИЯ):

          Обясненията за това са няколко. Най-очевидното е в коронавируса - масовите карантини в много държави не само свиха пазарите, но и затвориха фабрики и се отразиха на доставките. Това обяснява много слабия резултат на Tesla на норвежкия пазар през май - просто недостигат автомобили.

Само че тенденцията вече беше факт още преди появата на коронавируса в Европа. Най-съществената причина за нея е в нещо, за което анализаторите отдавна предупреждаваха: досега Tesla бе на практика сама в своя пазарен сегмент. Сега вече се появява конкуренция.

Преди десетина години, когато се правеха първите стъпки към масовата електрификация, европейските и японските производители подходиха към електромобила от екологична гледна точка. В крайна сметка нали това е и главната ни мотивация да заменим двигателя с вътрешно горене? Затова тези първи европейски и японски електромобили бяха с малки батерии, относително леки и предвидени за градско ползване с често презареждане.

Електрическата версия на MG ZS много бързо привлече клиенти в Норвегия. Славната някога британска марка MG днес е собственост на китайската SAIC, и автомобилите се произвеждат в Шанхай. Електрическият ZS има 44-киловатчасова батерия, 260 км автономен пробег и 143 конски сили максимална мощност, при цена около 29 000 евро

Само че хората не ги харесаха особено. Всеки е загрижен за природата, но не и когато се налага да промени начина си на живот. В Tesla се оказаха по-добри познавачи на човешката природа и вместо това предложиха електромобил с огромни батерии, дълъг пробег и доста повече отрицателни ефекти върху околната среда - но и несравнимо по-привлекателен за купувачите. Показателно е, че най-малкият предвиден размер батерии - 40 кВтч - така и не бе произведен масово, защото никой не искаше да го купи. Най-продавани се оказаха най-скъпите Tesla, с 85-киловатчасовите батерии.

Дълги години американците бяха на практика единственото предложение в този сегмент, докато конкурентите им като Nissan Leaf предлагаха малки и евтини батерии, и доста ограничен пробег.

Но в последните две години в сегмента електромобили със среден и висок обхват се появиха много нови играчи: споменатото Audi e-tron, Kia e-Niro и Hyundai Kona, новата генерация на Leaf (вече с по-голяма батерия), Renault Zoe, Peugeot e208. А също и нови играчи като китайското MG ZS EV, което през май попада дори в Топ 5 в Норвегия.

В близките месеци в електрическия сегмент се очакват още доста нови модели - VW ID.3 и ID.4, Polestar 2, Ford Mustang Mach-e, а също и Tesla Model Y, която до една година трябва да започне да се произвежда в новия завод в Бранденбург, Германия.

Иначе норвежкият пазар на електромобили далеч не е загубил темпо: през май пазарният дял на автомобилите с батерии е цели 66% от всички продадени, при 47% за същия месец на миналата година.

 

fallback
  • #12
    Разяснение ( преди 4 години )
    Продажбата на Модел 3 падна, защото хората чакат Модел У. Другата причина е че Ауди Е-трон излезе с малката батерия и цената на Ауди е малко по-висока от Модел 3, но колата е по-голяма и комфортна. Имат повече сервизи (но и на Тесла не са малко). Просто Ауди излезе с комфортна конглокентна кола (не е по-добра по характеристики),на сравнително подобна цена.
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    Щото са *** германофили.
  • #10
    TSLA ( преди 4 години )
    77% пазарен дял на електрифицирани коли. Тихо, спокойно и чисто се живее в Норвегия
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    Всякакви дървени философи са изкоментирали, без да са прочети дори първия абзац. Не, не е проблемът в спрените субсидии за електромобили, щото продажбите на електромобили в Норвегия растат. И не е проблемът в спрелите доставки, защото продажбите на модел 3 се бяха сринали доста преди да спрат доставките. И да, много важен пазар е Норвегия, макар и с 5.4 млн. жители, защото над две трети от пазара там се пада на електрическите модели, а по другите държави е обикновено 1-3 процента
  • #8
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Защото като европейци очакват някакво качество - а Т'слата е просто неземен *** с голяма батерия...
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Ами защото във всяка една точка на света има хора, които си купуват колите заради емблемата, без да осъзнават, че тея коли са пълни с компромиси. Като Алди, например.
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    Tesla са най добрите по всички показатели в електрическите коли, скоро едва ли някой ще ги надмине. А до колкото знам в норвегия премахват превилегиите за електрическите коли, тъй като вече са масови, а не екзотика
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    Е, колко, колко сериозен пазар да е Норвегия ? В крайна сметка са 5 милиона, а моделите на ток, все още нямат голямо разнообразие. За нула врем този пазар ще се насити и ще олекне. Въпросът е в големите пазари, където само за една година се купуват толкова автомобили колкото е цялото население на Норвегия.
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    Всеки път едно и също Тесла често пренасочва доставките към определени пазари а и това тримесечие нямаше време да прати коли за Европа заради спряното производство мноого е прибързано да се каже че са спрели да купуват Тесла
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    няма защо да я прегазват, Тесла също напредва и модел 3 примерно не е пародия на автомобил като Модел S. Освен това все още има сериозен аванс в софтуера. Но пазарът вече няма да е само техен
fallback
Последни