Съвсем наскоро Porsche разшири гамата версии на 911 Type 992 с представянето на 911 Targa 4 и Targa 4S. И въпреки че германската компания не е първият производител, създал този тип каросерии, много скоро името й се превърна в нарицателно в автомобилния свят, а и самата история на Targa е много интересна!
Porsche представи за първи път 911 Targa на международното автомобилно изложение във Франкфурт през септември 1965 г. И уникалността на тази версия на 911 е, че Targa не е нито кабриолет, нито купе, нито дори хардтоп. Това е нещо съвсем ново: първият световен кабриолет с дъга за безопасност или така наречената Targa Roll Bar.
Човек вече може да се наслаждава на поривите на въздуха без страх за сигурността си. И благодарение на подвижния покрив и отместващия се пластмасов заден прозорец, е осигурена възможност да се променя степента на отвореност според желанието. Концепцията Targa постави основата на цяло семейство модели и се използва и в други, като 914 и Carrera GT.
Как се появява Targa?
Новата концепция е отговорът на Porsche на повишените изисквания за безопасност за автомобилите с отворен покрив на американския пазар, противопоставяйки се на становище, призоваващо за пълна забрана на кабриолетите (!) в Съединените щати.
Идеята за такова решение дизайнерите виждат в автомобилния спорт, а класическият силует на купето е допълнена от съединяващо устройство от неръждаема стомана, инсталирано непосредствено зад предните врати. Интересно е да се отбележи, че обичайни кабриолети с индекс 901 също са направени, но нещата не отиват по-далеч от експериментални копия. Една от тези машини получава каросерия от ателието Bertone и съществува в една бройка.
При избора на име за модела също е решено то да се свърже и с автомобилния спорт, където Porsche жъне много успехи, и изборът пада върху Targa Florio - състезание на остров Сицилия. В компанията обаче правилно се опасяват, че в автомобилния свят ще се вкорени умалителното име "Флори", което не е напълно подходящ за спортна кола. Поради това шефът на отдела за продажби на вътрешния пазар Харолд Вагнер предлага да остане само "Тарга“. Да, на италиански език това означава регистрационен номер, но според корпоративната легенда, по онова време в Porsche не се замислят за това значение на думата, осъзнават го едва когато копирайтърите вече работят върху рекламната брошура.
През август 1965 г. Porsche подава заявка за патент за концепцията на Targa, а от есента на 1966 г. Targa с невероятен успех допълва купетата 911, 911 S и 912. От края на лятото на 1967 г. моделите Targa вече могат да бъдат допълнително поръчани с фиксиран и отопляем заден прозорец от безопасно стъкло, вместо отместващия се пластмасов. Решение, което се превръща в стандартно оборудване само година по-късно и което остава характеристиката на Targs повече или по-малко непроменена до 1993 г.
Що се отнася до подвижната част на покрива, тя се демонтира ръчно и се скрива в багажника, който при 911 с неговия задно разположен двигател, традиционно се намира под капака. Първите модели са оборудвани с 2-литров или 2,2-литров бензинов двигател с мощност от 110 до 180 к.с., а през 70-те години с леко увеличение на работния обем, мощността на двигателя се качва до близо 200 к.с.
Второто поколение на Porsche 911 Targa
911 Targa остава неизменна част от моделната гама на второто поколение 911, което получава индекса 911, създаден края на лятото на 1973 г. Каросерията на Porsche 911 е променено, има нови изпъкнали брони, отново в съответствие с новото законодателство в САЩ. Те са в състояние да поемат удари със скорост от 8 км/ч, без видими повреди. Здравата неръждаема стомана, от която е направена Targa Roll Bar, вече се предлага в черно.
Второто поколение на спортния автомобил е просто по-дълбока модернизация на първото, така че големи промени няма. Дори когато през януари 1983 година в серийно производство влиза 911 SC Cabrio с напълно открит покрив, Targa остава непроменена. Това поколение на легендарното спортно купе се произвежда до 1989 г.
Type 964 – Targa си остава класическа
Още през есента на 1988 г. Porsche представя първата 911 Carrera 4 Type (каросерия 964) със задвижване на четирите колела, като го прави третото поколение на емблематичния спортен автомобил. Компанията запазва класическата форма на каросерията 911, но около 85% от всички елементи са нови. Само година по-късно класическата опция със задвижване на задните колела се предлага и под формата на 911 Carrera 2, но освен това е възможно да се поръчат и трите типа каросерия: купе, кабриолет и тарга.
Porsche 911 Carrera 2 Targa и 911 Carrera 4 Targa, направени до 1993 г., все още имат класическата напречна греда на Targa и подвижна централна част на покрива. Моделът е оборудван с 3,6-литров двигател с мощност 250 к.с., като версията със задвижване на четирите колела ускорява от място до 100 км/ч за 5,7 секунди. През първите три поколения на Porsche 911 са направени 87 663 модели Targa.
Стъкло вместо въздух – Porsche 911 Targa Type 993
Четвъртото поколение Porsche 911 (Type 993) е представено през есента на 1993 г., а версията на Targa се появява две години по-късно. Основната му особеност е стъкленият покрив, който с помощта на електрониката може да се плъзне назад и да мине под задното стъкло. След като се лишава от фирмения Targa Roll Bar, профилът на това поколение изглежда като обикновено купе, само че с голям люк.
Предимствата на новото решение са намаленият шум от вятъра и подобрената аеродинамика. Така или иначе, производството на Porsche 911 Targa Type 993 продължава само две години, от 1995 до 1997. Моделът е оборудван само с 3,6-литров двигател, но вече с мощност от 285 к.с. и може да ускори до 100 км/ч за 5,4 секунди. И все пак това не е съвременният прочит на класическата Targa.
911 Targa Type 996 – нов заден покрив за Targa
В следващото поколение - Type 996, Porsche запазва концепцията за стъклен покрив. Освен това, купето дебютира през 1997 г., а модификацията Targa вижда бял свят едва в края на 2001 г. Компанията прави един от най-бързите спортни автомобили по онова време и версията Targа изобщо не е приоритет. И предвид наличието на класически кабриолет в гамата, Targa тогава не е много популярна, играе ролята на интересно допълнение, а не на самостоятелна модификация. За четири години производство са направени малко над 5000, което дори не е една десета от всичките 911 от това поколение.
И все пак си струва да се отбележи, че новата Targa също е първият модел 911, в който задното стъкло може да бъде вдигнато. Това улеснява достъпа до задното отделение за съхранение на багаж с обем от 230 литра за поставяне на куфари и чанти. Всъщност, Porsche 911 Type 996 се превърна в знаково поколение за компанията - за първи път са използвани 6-цилиндрови двигатели с водно охлаждане. Изглежда, че класическата Targa може да бъде забравена ...
911 Targa Type 991 – завръщането на легендата
През септември 2011 г. Porsche представя седмото и изцяло преработено поколение 911. След купето и кабриолета, 911 Targa е показано през януари 2014 г. и представлява модерна класика с иновативен покрив. Подобно на легендарната оригинална Targa, новият модел има характерен широк Targa Roll Bar! При това секцията над водача и предния пътник се сгъва автоматично, като за целта е необходимо да се разработи цяла система от механизми: единият сгъва покрива, а другият напълно повдига задното стъкло, където се крие секцията на покрива.
Трикът в този механизъм е, че целият процес протича през фирмената планка, за което инженерите трябва да направят сгъваеми секции в нея, но без да губят общата твърдост на конструкцията. Така класическата идея на Targa за първи път успешно се комбинира с универсалността на сгъваеми покрив. След ъпгрейда през 2015 г., Porsche 911 Targa получава 3-литрови двигатели с мощност до 450 к.с. По този начин най-мощните версии лесно вдигат над 300 км/ч, а ускорението от място до 100 км/ч става за по-малко от 4 секунди.
Снимки и видео: Porsche