Не всичко в автомобилната индустрия е толкова мрачно, колкото показват резултатите за март и април в Европа. В Северна Америка General Motors дори успя да излезе на печалба за първото тримесечие, а в Китай според Volkswagen търсенето се е върнало на нивата от 2019 година.
V-образното възстановяване на икономиката в Китай едва ли ще се повтори в Европа, предупреди шефът на VW по продажбите
Германската група обяви, че китайските й продажби през април са само с 2% по-ниски от същия период на миналата година. "Китай бързо наваксва изоставането", заяви шефът на VW по продажбите Юрген Щакман. На китайския пазар 2020 година ще е близо до първоначалните очаквания на компанията, предвижда той.
Щакман обаче предупреди, че V-образното възстановяване в Китай едва ли ще се повтори в Европа. Разликата е, че в Китай има силно търсене от хора, които купуват първия си автомобил. "Това не съществува в Европа. Тук всички имаме коли".
Главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе също предупреди, че китайското възстановяване не бива да се разглежда като модел за останалите региони. В Европа, най-важния регион за компанията, търсенето в най-засегнатите от вируса държави - Италия, Испания и Великобритания - вероятно ще остане слабо до края на годината, смята Ципсе.
Шефът на BMW Оливер Ципсе предупреди, че компанията може да не постигне нетна печалба през тази година
Германският пазар се е свил с 61% през април и отчита само 121 000 нови регистрации - най-ниското ниво от 1990 година насам, когато глобалният автомобилен пазар бе наполовина от сегашните нива. В парализираните от свръхстрогите карантинни мерки Италия, Испания и Великобритания спадът е 97%.
Ципсе предупреди, че е възможно BMW да не реализира печалба през тази година, като маржът за отделните марки ще е между 0 и 3 на сто.
Междувременно американската General Motors отчете 32.7 милиарда долара продажби през първата четвърт на годината - с 6% по-малко спрямо предишното тримесечие. Продажбите на големи пикапи обаче растат с цели 27% благодарение на онези щати и райони, които не са под строга карантина. Затова компанията ще поднови приоритетни именно производството на пикапи на 18 май, обяви финансовият директор Дивя Сурядевара.
Продажбите на модели като GMC Sierra всъщност са се увеличили напук на общия спад на американския пазар
Като цяло по-строгите мерки в САЩ са по двете крайбрежия, където вносните автомобилни марки са по-популярни. Американските пикапи доминират във вътрешността на страната, където мерките са по-хлабави или бяха въведени по-късно, като в случая с Тексас.
Нетната печалба на GM все пак е спаднала чувствително - с почти 87%, до 294 милиона долара. Това обаче е доста добър резултат на фона на милиардните загуби, отчетени от Ford и Fiat Chrysler. Печалбата на GM е по 62 цента на акция, или над 10 пъти над тази на Tesla. Тепърва обаче ще се усети ефектът от спирането на производството през април, предупреди главният изпълнителен директор Мери Бера.