Eдно от най-популярните превозни средства в Европа през ХХ век ще се завърне на европейския пазар. Мотоциклетите на чешката марка Jawa (Ява), които бяха особено разпространени в Източния блок при социализма, ще започнат да се предлагат отново в ЕС още в близките месеци. Те обаче ще са произведени не в Тинец на Сазаву в Чехия, а в Индия. Корпорацията Mahindra от 2016 притежава лиценза за производството на Jawa и разработи няколко модела съвместно с остатъците от чешкото предприятие Jawa Moto. Потребителите в Европа ще могат да избират между три модела: Jawa, Forty Two и Perak.
И трите модела имат класически дизайн и са оборудвани с едноцилиндров двигател с водно охлаждане, като отговарят на екологичния стандарт Euro 5. Моделите Jawa и Forty Two са снабдени с двигател с работен обем от 293 кубически см, който развива мощност от 27 коня и 28 Нм максимален въртящ момент. За модела Perak обаче двигателят е с обем 334 кубика, осигуряващ 30 коня и 31 Нм.
Mahindra отбелязва, че на европейския пазар тези мотоциклети ще се конкурират с такива класически модели като Triumph и Royal Enfield, но ще бъдат по-евтини. Например, в родината си Perak се продава 164 000 индийски рупии, или около 2167 долара. Колко точно ще струват мотоциклетите на Jawa в Европа обаче предстои да бъде оповестено.
Компанията Jawa е основана в Прага през 1929 от Франтишек Янечек, който откупува мотоциклетното поделение на германската Wanderer.
Всъщност марката е съкращение от двете имена: Janеcek и Wanderer. В предвоенните години компанията произвежда дори и автомобили, но в недоимъка след Втората световна се фокусира най-вече върху икономични мотоциклети.
След промените бизнесът на чешката компания позападна, но през 2016 Jawa Moto продаде лиценза и правата за ползване на марката на индийската Mahindra & Mahindra. Възроденото производство на Jawa в Индия предизвика огромен пазарен интерес и се наложи компанията да удвои капацитета на завода в Питампур.
В миналото, особено през 50-те години на миналия век, Jawa беше един от водещите производители на мотоциклети и изнасяше продукцията си в над 120 страни. Най-известният модел е Perak 350, а през 70-те години - Californian 350. Оттогава датира и производството в Индия, където след изтичането на лиценза Mahindra продължи да прави старите чешки модели под собствената си марка Yezdi (според легендата командирован механик от Чехия, когато тествал първия индийски мотор, с леко учудване възкликнал: Yezdi, тоест "върви", и оттам било взето името).
Освен марката Yezdi и правата върху Jawa, индийският концерн притежава също поделението на Peugeot за мотоциклети и марката BSA.
Снимки: Mahindra