Който познава историята на марката Audi знае, че човек на име Audi не играе роля в нея. Фирмата е основана от господин Аугуст Хорх. Знаещите немски език може би вече долавят връзката между двете – на латински audi! означава horch! или „слушай“.
Всъщност audi е императивната форма на audire или слушам. За първо лице единствено число този глагол се употребява като audio (аз слушам).
Но защо Аугуст Хорх решава да използва латинското обозначение на своето име за име на фирмата си? Причината не е в любовта към играта на думи. Аугуст Хорх гуми дело за правата на името на основаната от него фирма August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG. Синът на негов приятел му дава идеята да преведе името си на латински и така се ражда Audi. През май 1910 г на пазара се появява първият автомобил на новата марка.
Интересна е историята и на емблемата на Audi. Макар на пръв поглед да изглежда така, четирите кръга нямат нищо общо с четирите гуми на автомобила. Емблемата е свързана не с един, а с четирима производители. Тя символизира връзката между първоначално независимите производители, които образуват един концерн - Audi, DKW, Horch и Wanderer. През 1932 г четирите фирми решават да създадат Auto Union AG, а припокриващите се кръгове символизират връзката между тях.
Първата емблема на фирмата след преминаването към името Audi няма нищо общо с последващите четири кръга. В началото тя символизира цифрата 1, с което е демонстрирала водещата роля на фирмата в инженерното изкуство и техниката. Цифрата е поставяна върху капаците на автомобилите.
Обозначението Wanderer първоначално е използвано за велосипедите на фирма Winklhofer & Jaenicke, а през 1896 г възниква Wanderer-Fahrradwerke AG, която разширява производството си с мотоциклети. В началото на 20-и век се появяват и автомобилите. Заводите на Wanderer започват серийно производство на модела си, гальовно наречен Puppchen (паленцето), през 1913 г.
Производителят на автомобили и мотоциклети DKW е четвъртият в съюза. Съкращението идва от Dampf Kraft Wagen или „парни автомобили“. Такъв модел е създаден през 1916 г, но не отбелязва успех. Името е запазено до 1969 г, тъй като и след обединението Auto Union продължава да произвежда модели с тази емблема.
Auto Union AG е създадена през 1932 г от четирите марки Audi, Horch, DWK и Wanderer и се превръща във втория по големина концерн в Германия по онова време. Четирите застъпващи се пръстена символизират съвместната работа на четирите саксонски предприятия. Всяка марка работи в отделен сегмент. Мотоциклетите и малките коли са за DKW, Wanderer произвежда автомобили за средния клас, Audi – за високия среден клас, а Horch прави луксозни автомобили от високия клас. Auto Union си извоюва име и в моторния спорт.
През 1985 г Auto Union AG е преименувано в Audi AG. Четирите пръстена са запазени и развивани през годините. Актуалното лого е представено през 2016 г, като губи триизмерността си. Концернът се сбогува и с червения цвят на фирмата.
Снимки: Audi