Кога говорим за недозавиване? Най-често, когато колата има по-голям ъгъл на приплъзване на предните колела, отколкото на задните колела. Това означава, че колата тегли с предните колела навън при преминаване на завой. Логично от недозавиване страдат най-вече автомобилите с предни задвижващи колела.
Ако това ви се случи, не изпадайте в уплаха и не реагирайте панически. Запазете спокойствие, дръжте се правилно и ще върнете колата обратно в пътя.
Какво да правим при недозавиване?
Ако загубите контрол над автомобила, не навъртайте повече волана. Макар да е противно на усещанията ви, направете обратното. Намалете ъгъла на завиване и скоростта, докато предните колела отново не намерят сцепление с пътя. Продължете да се движите с намалена скорост и автомобилът ще бъде под контрол. Ако шокът е прекалено дълбок, спрете при следващата възможност и поемете дълбоко въздух.
Как да предотвратим недозавиването в зародиш?
Можете да предотвратите недозавиване чрез безопасно и предвидливо шофиране. Дефектното окачване може също да доведе до недозавиване или презавиване, тъй като неизправните амортисьори могат да влошат сцеплението на автомобила. Можете да тествате амортисьорите с прост трик. Ако натиснете силно колата в четирите й края и люлеещото се движение продължава по-дълго от едно или две люшкания, трябва да посетите сервиз и да проведете тест.
Твърде ниското налягане на въздуха в предните гуми също може да допринесе за недозавиване. Проверявайте налягането на всеки две седмици и тогава почти нищо няма да се обърка. Ще намерите стойностите на правилното налягане в капачката на резервоара на автомобила, в инструкциите за експлоатация и, разбира се, в таблицата на съответния производител на гуми.
Презавиването – недостатък на задвижването на задните колела
Презавиването е обратното на недозавиването. Това означава, че задната част на автомобила става нестабилна в завой. Презавиването обикновено се случва при превозни средства със задно задвижване. Можете да предотвратите това с достатъчно налягане на въздуха в задните гуми и безопасен стил на шофиране.
Причината тук е прекалено силното завъртане на волана при твърде висока скорост в завой. В тази ситуация скоростта трябва внимателно да се намали. Не бива обаче да спирате рязко, тъй като това води до промяна на натоварването, което кара колата да загуби още повече сцепление.
Завъртете волана в обратната посока на завоя. Това означава бързо, но не и прекалено силно контра-насочване в посоката, в която искате да коригирате. Ако задната част на колата тръгне надясно, тогава завийте надясно. Ако тръгне наляво, завийте наляво, за да върнете колата обратно. Чрез това контриране действащите надлъжно сили се намаляват и колата може да бъде „хваната“, като се предотврати презавиване.
Ако искате да оптимизирате уменията си, можете да упражнявате и двете ситуации на шофиране в курсове за безопасност. Такива курсове се предлагат и у нас.
Снимки: AutoScout24