fallback

Автоиндустрията убива грижите за екологията

Спадът на продажби на нови коли не означава по-голям интерес към електромобилите

По данни на консултантската компания LMC Automotive, продажбите на нови автомобили през 2019 г. са спаднали с 4,4%. Тази цифра може да се струва незначително на някой, но всъщност не е така и вещае много мрачно бъдеще за автомобилната индустрия, категорични са експерти.

Спадането на продажбите се отчита на всички основни пазари. Най-сериозно е в Китай и Мексико (8,3% и 8,8%), докато в Канада е 3,4%, а в Щатите  1,4%. В случая, основният проблем е Китай, който е най-големият пазар на планетата с около 1/4 от общия брой. Там намалението се дължи на търговската война със САЩ, като тя се отразява не само на производството на нови автомобили, но и компаниите за резервни части и оборудване. Очакванията са през 2020 г. продажбите в Китай да паднат с още 10%.

Друга важна причина за случващото се на пазара са новите екологични изисквания, които непрекъснато се увеличават. От 2020 г. в ЕС влизат в сила ограничения за продажби на нови автомобили с по-нисък стандарт от Евро-5. Това принуждава производителите непрекъснато да инвестират в нови технологии и да променят производствените процеси, които се отразя отрицателно на финансовата устойчивост на компаниите.

Паралелно с усилване на мерките за защита на екологията намалява търсенето на автомобили с двигатели с вътрешно горене. За сметка на това, се увеличава броят на хората, които предпочитат обществен транспорт или велосипеди. Мнозина се отказват от личните си коли, а при нужда се обръщат към компаниите, предоставящи автомобили под наем или към фирмите за каршеринг.

Експертите прогнозират, че световният пазар на нови автомобили през 2020 г. ще отчете спад с още до 5%, тъй като факторите, влияещи на продажбите, имат системен характер. Съответно, това ще стане причина за намаляване на темповете на промишлено производство и забавяне на икономиката. Този проблем ще се отрази най-вече на държави, в които автомобилното производство и експортът са съществена част от вътрешния брутен продукт (ВБП).

А това, на практика, означава, че надеждите за светло електромобилно бъдеще няма да се оправдаят. Просто, колите на ток ще си останат прекалено скъпо удоволствие дори за хората в държави с висок стандарт. Да не говорим, че производството на електромобили и последвалото бракуване на техните батерии все още нанасят огромни вреди на околната среда. Същото се отнася и за станциите за зареждане, които все още са прекалено малко на брой.

Всичко това означава, че повечето хора ще продължат да си купуват автомобили с двигатели с вътрешно горене. А те вече са заклеймени като основен екологичен проблем и повечето държави в ЕС се готвят да ги забранят до 20 години. Така се получава един затворен кръг - производителите трябва да правят електромобили, които няма кой да купува. И това тепърва ще се оказва огромен проблем.

fallback
  • #6
    сепуко харакири ( преди 4 години )
    Твоят приятел сигурно вика на пазара- айде бите, а?Непродаваеми били дизелите.В някоя друга Германия обаче.Дори да допуснем, че германците не купуват дизели, което не е вярно, пълно е с поляци, литовци, украинци и руснаци и вся остальная *** и всичко заминава.Анадън му зи бите?
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    4 - ако дизела е Евро 5 и надолу шанса му за продажба е само за експорт. И в случая, определено празноглавите политици и псевдо еколозите са тези, които съсипват всичко. Едните защотото само дигат врява, без да предложат алтернатива, а другите им се връзват без да помислят само и само да им е спокойно
  • #4
    До долния ( преди 4 години )
    Всеки киловатчас е ритник в гърба на българската икономика, всеки литър тунджа - пирон в ковчега й! Приятел в Германия се опитва да продаде дизеловата си кола и казва, че е непродаваема и държавата е убила вторичния пазар на такива коли. Дай Боже да дойде втори като Гешев и да елиминира и тукашния такъв. Щом може бизнес за милиарди да се попилее за седмица (справка нац. лотария), значи ВСИЧКО е възможно, само воля да има - тукашна или външна, се тая!
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Целия проблем идва имено от заклеймяването на автомобилите като основен замърсител - а те определено не са! Всъщност самата Европейска агенция по околната среда публикува данни, че производството на "чиста" електроенергия последните години води до няколко пъти по-високо съдържание на ФПЧ от колите... ама така става когато не свободния пазар а кретенясали политици и ретроградни "еколози" правт регулацията!
  • #2
    Цеко ( преди 4 години )
    да, неграмотността е потресаваща :д
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Пак Петърчо, пак смехотворни грешки. Как може българин да обърка брутен вътрешен продукт (БВП) с вътрешния брутен продукт (ВБП). Дори децата знаят съкращението БВП.
fallback
Последни