Един стар автомобилен съвет е през зимата ръчната спирачка да не се вдига, защото жилото й може да замръзне. Верен ли е той обаче? Експертите казват: зависи от случая. Задължение по закон за задействането на ръчната спирачка няма, но автомобилът не трябва да потегли сам, след като бъде паркиран.
На равна настилка е достатъчно задействането на предавка. Ако тя не е „вкарана“ правилно или съединителят остане отворен по някаква причина, автомобилът може да потегли. Затова и ръчната спирачка е застраховка срещу такова потегляне.
Когато паркираме на наклон дърпането на ръчната е абсолютно задължително. При новите автомобили с електронна паркинг спирачка тя се активира автоматично, стига функцията да не е изключена от водача.
Нещата изглеждат по-различно през зимата и при по-дълъг период на спиране. Тук внимание трябва да обърнат шофьорите на по-стари автомобили с барабанни спирачки или с относително незащитени жила. Ръчната спирачка действително може да замръзне, ако автомобилът е паркиран за по-дълго време. Затова съветът на експертите е за защита от потегляне да се използват включена предавка и дори опора под някоя от гумите.
При модерните автомобили рискът от замръзване е малък, тъй като жилата на ръчната спирачка са по-добре изолирани и поради конструктивни характеристики в тях по-рядко се задържа кондензирала вода. Ако желаете да бъдете по-предпазливи и паркирате автомобила си за по-дълго време на студено, може да изключите ръчната спирачка.
Шофьорите на автомобили с електронни ръчни спирачки трябва да проверят в упътването за експлоатация дали производителят не препоръчва деактивирането на автоматичния режим. Ако има такава препоръка, в книжката ясно е описано как може да бъде извършено това. След студения период автоматичната функция трябва да бъде включена отново.
Снимки: Autoscout24