Експертите от международната аналитична агенция Fitch Ratings предупредиха за най-резкия годишен спад в продажбите на нови автомобили в света след рецесията през 2008 г. Те прогнозират, че в сравнение с миналата година продажбите ще намалеят с 3,1 млн. бройки. На първо място, това се дължи на срива в китайския пазар, който е най-големият в света. Отрицателна динамика обаче се забелязва също така в САЩ, страни от Западна Европа, Бразилия, Русия и Индия.
"Сривът на световния автомобилен пазар от средата на 2018 г. беше ключов фактор, който причини спад в глобалното производство, а ситуацията с продажбите на нови автомобили сега се оказа много по-лоша, отколкото очаквахме през май", заяви главният икономист на Fitch Брайън Култън.
След кризата през 2008 г., следващият спад в продажбите на нови автомобили настъпи чак 10 години по-късно. Миналата година световните продажби паднаха до 80,6 млн. бройки, докато година по-рано тази цифра беше 81,8 млн. Тази година продажбите на нови коли по целия свят тази година ще спаднат с 4% до 77,5 милиона бройки, прогнозира Fitch.
Като основен фактор за ситуацията през 2019 г. експертите определят намаленото търсене на китайския пазар. Там броят на продадените автомобили от януари до октомври са с 11% по-малко спрямо същия период на 2018 г. Според анализаторите търсенето в страната намалява поради слабия ръст на кредитирането, ръстът в покупките на употребявани коли и въвеждане на новите екостандарти.
Забавянето на американската икономика и продължителната търговска война с Китай пък доведоха до спада на пазара зад Океана. До края на настоящата година продажбите там ще намалеят с 2%, до 16,9 милиона бройки, посочва Fitch.