Първото поколение на BMW X1 се появи през 2009 г., когато манията по кросоувърите все още беше в началото си. Затова и отне малко повече време, докато моделът се наложи на пазара. Близо 10 години по-късно от него са продадени над 670 000 бройки, като през 2018 г. той беше и най-успешният SUV на марката. През лятото на тази година беше съществено обновено и второто поколение на модела, като Automedia.bg беше единствената българска медия, която имаше възможност да тества автомобила ведната след премиерата му в Германия.
В случая баварците са спазили правилото, че когато нещо върви добре на пазара, то не се променя кардинално, но пък актуализацията в средата на жизнения цикъл на един модел е нещо задължително и промените по него винаги са добре дошли за клиентите. Те са засегнали както дизайна, така и задвижващите системи и оборудването на автомобила.
А като стана дума за дизайн, няма как да подминем увеличената решетка на радиатора, която напоследък предизвиква доста спорове не само между феновете на марката. Кросоувърът е получил нови адаптивни LED-фарове, по-големи предни въздухозаборници и интегрирани LED-светлини за мъгла. Както опция се предлагат светодиодни задни светлини, които имат дизайн с една-единствено лента, която сякаш "рисува" познатия надпис L.
Промените в интериора вкючват 6,5-инчов приборен панел, който вече влиза в стандартното оборудване. Навигационната система може да бъде с 8,8-инчов екран или с новия 10,25-инчов сензорен екран, като в случая системата може да се управлява с жестове или с гласови команди. Останалите елементи са същите като преди фейслифта, но в същото време прави впечатлението включването на кожа от високо качество.
Започваме теста с версията X1 xDrive 25i, който разчита на 2,0-литров бензинов турбомотор с 4 цилиндъра, който развива мощност от 231 к.с. и 350 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,5 секунди, а максималната скорост е 235 км/ч.
След едно преминаване по зададения маршрут се прехвърляме на X1 xDrive25d, която ни доказва, че в BMW, поне на този етап, нямат никакво намерение да се отказват от анатемосания дизел. Под капака на автомобила е поставен 2,0-литров турбомотор с 4 цилиндъра, развиващ мощност от 231 к.с. и 400 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,6 секунди, а максималната скорост е 235 км/ч.
По аутобаните и междуселските пътища около Мюнхен този автомобил е в стихията си и с двата двигателя, които са достатъчно еластични, че да позволяват лесни изпреварвания. За това това помага и високият въртящ момент, който е още по-впечатляващ при дизеловия вариант. Както и при другите модели на марката отлично впечатление правят настройките на 8-степенната автоматична скоростна кутия, която сменя предавките плавно и почти неусетно за водача. За кросоувъра се предлага също автомат със 7 степени и двоен съединител, което съответно смъква от цената на модела.
Самият кросоувър е с предно предаване, но и в двата случая имаме на разположение фирмената система за задвижване на четирите xDrive, която прави X1 по-стабилно на пътя. Тя ви дава това, което очакате от едно истинско BMW - отлично сцепление и прехвърляне на въртящия момент между отзелните колела, както и компенсиране на характерното за колите с предно предаване недозавиване.
Същевременно автомобилът демонстрира и своя спортен характер, като селските пътища на Германия са отлично място за това. Инженерите на BMW с право могат да се гордеят с динамичното поведение на модела, въпреки сравнително високия му пътен просвет. Макар и да не е толкова пъргав колкото своето по-малко братче 1-Series, BMW X1 може да поддържа подобно темпо, като допълнителните килограми почти не си личат.
От BMW посочват разход на гориво от 4,9 л/100 км (извънградско) за дизеловата версия, което не успяхме да постигнем, но пък и шофирането на този автомобил ви кара да натискате малко повече педала. В крайна сметка компютърът показа 5,3 л/100 км, което също не е никак лош показател, при условие, че през по-голямата част беше активиран режим Sport, а не стандартния Comfort. При бензина посоченият разход е 7,4 л/100 км, но при нашето шофиране качихме около литър отгоре.
Като почти всяка кола, тази също има някои недостатъци, но те не са свързани с неговите динамика и представяне на пътя, а по-скоро с оборудването. Например, операционната система BMW 7.0 (iDrive 7) не се предлага за X1. От компанията признават, че хардуерът на X1 просто не е проектиран, за да приеме новата технология. Някои от новите асистентите на водача, които вече се предлагат от компанията, също липсват при този модел. Няма система за следене на "слепите" зони, както и новата технология за автономно шофиране от второ ниво.
Това обаче не пречи на обновеното BMW X1 да си остане едно от най-силните предложения в сегмента. Основното му предимство е съотношението между предлагане и цена, които са много важни за крайния потребител. В България версията X1 xDrive25d се предлага за 84 100 лева, като стандартното оборудване е доста богато и включва почти всичко, от което се нуждае клиентът. При бензиновия вариант X1 xDrive25i цената започва от 85 700 лева.
Снимки: Automedia.bg