Все повече автомобили са оборудвани със светодиодни (LED)-фарове и стопове. Техниката е разпространена вече дори при малките автомобили. Но както при ксеноновите светлини някои шофьори намират светодиодните за прекалено ярки. Вярно ли е това в действителност?
За да бъде установено как и дали LED-фаровете заслепяват наистина, асоциацията на германските автомобилни клубове ADAC изпробва различни системи. Резултатът: да, някои LED-фарове и стопове заслепяват ненужно силно.
Отпред се използват т.нар. прожекционни системи с лещи, които излъчват точен и светъл лъч от особено малък светлинен източник. Светодиодите имат нужда от малко конструктивно пространство и това позволява да се използват все по-малки светлини. Малката, но много светла точка се приема неприятно от много шофьори. Окото достига границите си и в момента на заслепяването се ограничават способността за виждане и безопасността на пътя.
Изследването на ADAC показа и че заслепяването не е задължително. Технически е възможно намаляването му. По-приятна за окото е „рефлекторната“ техника. При нея лъчът от светодиода се отправя към рефлектор, който оформя желания светлинен сноп. Тук светлината излиза по-хомогенно от фара, а погледът не среща директния източник на светлината.
Затова ADAC препоръчва във фокуса да бъде не само дизайна, но и сигурността на пътя и светлинните системи да бъдат с възможно най-голям и хомогенен източник. Комбинация от двете системи в зависимост от функцията може да бъде идеална според експертите – рефлекторна техника за късите светлини и прожекционна система с леща за адаптивните дълги.
За да бъде намалено като цяло заслепяването шофьорите могат да направят нещо и сами – да не гледат директно към насрещните фарове. Вместо това да се фокусират върху лентата за движение, особено върху десния й край. В същото време е добре зрението да се проверява редовно.
Друг важен детайл е чистотата на стъклата на автомобила и на очилата. Замърсяванията, издраскванията и изпаренията също водят до заслепяване. Добре е и редовно да се проверяват настройките на светлините и да се внимава за натоварването на автомобила.
Снимки: ADAC