Компанията Jeep и "Ювентус" преподписаха договора помежду си, като сега италианците вече ще получават по 42 млн. евро на година. Защо автомобилните производители предпочитат да работят с топ-клубовете и как това се отразява на един най-популярните спортове на света?
Роберто Скачаторе вече е на 40 години и половината от живота си е прекарал, докато продава китайски ментета до стадиона на "Ювентус". Той кара стар Fiat Panda, живее в тясна квартира и помни времето, по което клуът от Торино беше изпратен в Серия Б (втора дивизия) за уговорени мачове.
"По-рано всичо беше различно, но с идването на Кристиано Роналдо нещата се промениха. Без него щях да продавам всички тези фланелки и шалове до края на годината. Сега само им лепя седми номер и се разграбват за минути", признава Скачаторе.
Всички в Торино са полудели по Роналдо. Фланелките с неговото име, продавани в клубния магазин, свършват до края на деня и се налага нова доставка. Дори да играе слабо, португалецът е аплодиран и окуражаван през целия мач. Само преди няколко години привличането на играч от неговата класа граничеше с фантастиката, а сега феновете се шегуват, че догодина "Ювентус" ще вземе и Лео Меси.
Революционните промени в клуба са резултат от работата на Андреа Аниели, който е един от наследниците на империята Fiat. Неговият дядо Джани (един от най-богатите хора в Италия) купува играчи срещу двигатели за лодки, а сега Андреа подписва договори за привличане на футболисти за по 100 млн. евро.
Бизнес-моделът на "Ювентус" е един от най-успешите в света. В него няма безумно наливане на арабски пари или кредити за милиони евро. Преди дни клубът преподписа договора с основния си спонсор - марката Jeep. Сега автомобилният производител, който е част от концерна FCA (Fiat Chrysler) плаща не по 17, а по 42 млн. евро на година. Основана идея на сътрудничеството е "Ювентус" да печели трофеи, а Jeep да продава повече коли.
Само преди година клубът сключи и друг впечатляващ контракт с много изгодни условия. Той е с германския производител на спортни стоки Adidas, който до 2027 г. ще плати 408 млн. евро на "Ювентус". Това прави по 50 млн. евро на година, като не включва бонусите за определени успехи на футболния терен. Освен това, "Юве" получава и приходи от имиджовите права на своите футболисти, което увеличава сумата до 70 млн. евро.
Прибавете и 42 млн. от Jeep, както и парите от продажби на билети и на артикули от магазините на клуба. Там една фланелка струва 129 евро, но всеки ден на стадиона пристигат поне два автобуса с азиатски туристи, които не се притесняват да плащат по толкова. Клиентите от Япония, Южна Корея и Китай са толкова важни, че Аниели успя да убеди федерацията един от мачовете от първенството всяка неделя да се играе от 13,30 ч. Така той ще може да се гледа директно от феновете в Азия.
Самите билети за мачовете на "Юве" у дома струват минимум 40 евро, а тези на централната трибуна стигат до 250 евро. Затова и не е изненада, че скромната Pandaна Скачаторе, за който стана вече дума, на паркинга пред стадиона е обградена от суперколи като Ferrari 458 Italia и Maserati Levante. Играчите и служителите на клуба карат модели на Jeep, като автомобилната компания ще пусне на пазара нова гама модели J-edition. Буквата J вслучая означава Juventus.
Сътрудничеството межу "Юве" и Jeep не е нещо уникално, тъй като автомобилните марки все повече инвестират във футбола. От 10 години Audi успешно работи с "Байерн", като плаща по 30 млн. евро на година. Договорът изтича скоро и конкурентът BMW е готов да заеме място на Audi, тъй као предлага 800 млн. евро за 10 години. Друг германски клуб - "Волфсбург", няма как да съществува без Volkswagen, а Chevrolet плаща по 49 млн. паунда годишно на "Манчестър Юн".
Сега Андреа Аниели готви нова промяна в "Ювентус", като предложи на акционерите в клуба да увеличат капитала с още 300 млн. евро. Това са огромни суми за стандартите в Италия, но не и за Европа. А Аниели иска точно това - "Юве" да бъде равен с най-големите. Той търси и други варианти, тъй като проучванията показват, че младите хора все по-малко се интересуват от тази игра. Те са готови да плащат за други развлечения. И някой трябва да им вземе парите.
Снимки: Jeep