fallback

Електромобилите все още са 2 пъти по-скъпи

Настъпването им на пазара става по-бавно от очакваното

Електромобилите продължават борбата за клиенти, като това се дължи и на натиска за намаляване на вредните емисии, който оказват властите и еколозите върху производителите. Този процес обаче не се развива с такива темпове, с каквито мнозина искат. И причината не е в това, че инфраструктурата за колите на ток все още не е готова или че пробегът им все още е малък, а зареждането отнема прекалено много време. Главният фактор си остава цената!

Европа - скъпо, скъпо и скъпо

Експерти на агенцията JATO Dynamics са проучили цените на автомобилите в 43 страни от цял свят и са пресметнали средната им стойност. Тя е 29 493 щатски долара, докато при електромобила е с 81% повече. Пазарът в Европа е на второ място след Китай по покупки на коли на ток и въпреки, че в повечето държави има бонуси и стимули при тяхното закупуване, дялът на електромобиите е едва 1,9%.

Ако се гледа само европейския пазар (с Израел и Турция), се получава, че средната цена на автомобил с двигател с вътрешно горене е 34 000 долара. Що се касае до тази на електромобилите, тя варира от 35 000 до 103 000 долара.

Разбира се, в много държави може да се купи компактното Renault Zoe дори за под 25 000 евро, но основните потребители на автомобили на ток са скандинавските държави, където се плащат огромни данъци и такси. Например, електромобил в Норвегия излиза 2,5 пъти по-скъпо от Гърция. И в крайна сметка, в 15 държави в Европа дори Zoe струва повече от автомобил с двигател с вътрешно горене.

Зад океана - същите закони

Някой може да си помисли, че в Северна Америка ситуацията е различна и местният автопарк е по-скъп заради изобилието от пикапи и кросоувъри. Средната стойност на автомобилите е 35 614 долара. Но дори най-популярният електромобил на пазара - Tesal Model 3 струва 47 467 долара. А най-достъпният е Nissan Leaf - 32 506 долара, но в САЩ и Канада малки градски електромобили не се продават.

Огромна разлика се забелязва и в Латинска Америка, където пазарът по правило се състои от достъпни автомобили, произвеждани в страните от региона. Тяхната средна стойност е 20 812 долара, докато електромобилите струват близо 2 пъти повече - 38 580 долара. Картинката в Индия е сходна - при 12 500 средна цена на стандартен автомобили, колите на ток струват средно 37 000 долара.

В развити държави като Австралия и Нова Зеландия разликата не е чак такава. Колите с двигател с вътрешно горене струват 30 839 долара средно, докато тези с електомотор - 37 661 долара. В Южна Африка обаче предлагането на коли на ток е малко и затова те струват доста - 47 000 долара срещу 27 000 долара за стандартен модел.

Най-голямата разлика е в Индия и Русия

Това се дължи на малкия избор на електромобили, който пазарите в двете държи предлагат. В Русия се продава единствено Jaguar I-Pace, като се приемат и поръчки за Porsche Taycan. Тези два модела обаче са доста скъпи - съответно 97 380 и 122 500 долара. 

Пазарът в Индия пък предлага най-ниската средна стойност на нов автомобил, тъй като в страната се произвеждат, а и продават масово малките и скромни модели на Tata и Maruti Suzuki. Средно нова кола с двигател с вътрешно горене струва 12 500 долара, докато електрическият Hyundai Kona се предлага за 3 пъти повече - 37 000 долара.

Надеждата е в Китай

Първата държава, в която електромобилите действително могат да превземат сериозна част от пазара, е Китай. Тук преминаването на коли на ток се поддържа от държавни програми и се превръща в един от основните стълбове на местната икономика. Наскоро властите дори позволиха на Tesla да построи собствен завод, в който Китай няма участие. А такова нещо досега не се беше случвало - всички предприятия на чужди производители в страната са поне с 50% участие на китайски фирми.

Освен това, в Китай не действат толкова високи стандарти за безопасност като в САЩ, Япония и ЕС, което позвоява продажбата на много евтини електромобили, създадени за местна употреба. Затова и в страна се наблюдава обратната ситуация - при средна цена на автомобили от 26 715 долара, редица електромобли струват по-малко. Например, кросоувърът BYD Yuan се продава за 15 279 долара, а компактният хечбек Chery EQ1 за 20 260 долара. В същото време Model 3 на Tesla, който все още се внася отвън, се продава за 69 000 долара, докато в Щатите струва 47 000.

Как ще се промени ситуацията?

Вече е ясно, че цените на електромобилите няма да паднат толкова рязко. Например, голямата надежда на концерна Volkswagen - хебекът ID.3 в по-високо оборудване, ще се продава за около 40 000 евро. В същото време VW Golf в топ-версията GTI Performance е оценен на 37 000 евро.

Да, Volkswagen обещава и достъпни варианти на ID.3 за около 30 000 евро, но пък базовият Golf струва по 21 000 евро. Основният проблем си остава скъпите батерии, като дори заради намаляване на цената заради използване на нови технологии, чиято стойност е намалена, защото да разработени с други компании, крайният продукт ще си остане скъп. Просто, инвестициите трябва да се възвръщат.

В Индия, например, тръгват по пътя на Китай, като пускат на пазара евтини и примитивни електромобили без никакви скъпи технологии и системи за безопасност. Това вече беше обявено от Tata, Maruti Suzuki, Mahindra и Renault, като цените на техните модели ще варират от 8500 до 12 500 долара.

Развитието държави обаче търсят други начини за пропагандиране на колите на ток - разширяване на инфраструктурата, разработка на мощни зарядни станции и увеличение на пробега на превозните средства. В същото време властите постепенно затягат примката около двигателите с вътрешно горене, като ограниченията над тях става все повече и повече. За всичко това обаче плаща потребителят, при това доста скъпо.

Снимки: JATO Dynamics

fallback
  • #27
    Питане ( преди 5 години )
    Ако имам 80 кв акумулатор и за 30 мин зареждам на 80% т.е. 64 кв то на мен ми требва чарджър минимум 128 кв? И ако се наредим 2-3 ще ни трябва малък трафопост? Незнам колко ще струват автомобилите след години, но каква инфраструктора ще трябва - ужас. Тук фотоволтаици няма да помогнат. Май ще трябва да сложим някой реактор с екологичин уран.
  • #26
    carpe_diem ( преди 5 години )
    Ми не съм аз, други хора са го измислили. Ама ако не четеш неща по темата, а само отричаш на общо основание и действаш като кон с капаци, изведнъж бъдещето ще те изненада и ще се чудиш от къде ти е дошло (важи за всичко, не само за това, което коментираме) ;)
  • #25
    анонимен ( преди 5 години )
    #28 ти си го измислил бре...браво! браво господине! ехх само да можеха да те послушат - ***. Досега да сме в бъдещето.... хахахха
  • #24
    carpe_diem ( преди 5 години )
    ... Личните автомобили се ползват по средно 1 час на ден (че може и по-малко да е) и 23 часа седят без да правят нищо. какво пречи да се докара малко ток до местата, където седят през тези 23 часа? Там трябва бавно зареждане, не ви трябва бързо - 2-3 kW най-често ще са достатъчни.Така сме отричали всичко ново от каменната ера насам. Вродено ни е.У вас до леглото щом имаш ток да си боднеш телефона да се зарежда, какво пречи да има на стълба на лампата отсреща на улицата?
  • #23
    carpe_diem ( преди 5 години )
    1. Този процес, поне в БГ ще е бавен; 2. #25, представям си - има суперчарджъри с по 40 колонки по 150 kW всяка, няма нищо сгънато. В Норвегия имаш над 10 суперчарджър колонки с по 150 kW и срещу тях на 20 метра 10 Ionity с по 250 kW и пак няма ноищо сгънато. 3. #26, не четеш. На големите бензиностанции имаш 5-6 колонки и 100 паркоместа. А познай къде ще са зареждачките? А в града няма да ти трябват вече бензиностанции - контакт за бавно зареждане от всеки уличен стълб и си готов ;)
  • #22
    анонимен ( преди 5 години )
    #22 колонки за бензин се ползват за по 1-2 минути, зарядните в най-добрият случай 20-30мин. т.е. трябват много повече зарядни отколкото бензиноколонки. Или не смятам добре.
  • #21
    анонимен ( преди 5 години )
    #24 пречи това че ще сгъне мрежата.. ти представяш ли си 100 бързи (мощни) зарядни ако се ползват дори един път в годината заедно... до тази бензиностанция трябва да прекарат далекопровод.... Разбирам желанието да навлязат електричките, но да бъдем и малко поне реалисти.
  • #20
    carpe_diem ( преди 5 години )
    Всеки ден ли ще трябва да зареждаш, че 1.5 млн зарядни да трябват? Сиреч, ако имаш кола с реален пробег 300 км, всеки ден ще си длъжен да караш 300 км (и това всички 1.5 млн коли в София), за да може вечерта да им трябват всичките зарядни?А за извън града - не знам дали си пътувал по магистрала, обаче примерно по Тракия повечето бензиностанции са супер огромни с паркинги за по 100 коли. Какво пречи, при достатъчно търсене 100-те паркоместа на всяка бензиностанция да имат по едно бързо зарядн ...
  • #19
    carpe_diem ( преди 5 години )
    И пак до 15: 700-800 000 зарядни станции? Дрън-дрън. Все едно има толкова бензиноколонки.Виж 700-800 000 контакта по уличните стълбове за осветление - един ден, когато има наистина много електрички (пак у нас близките 20 години едва ли), но ще е нещо нормално. Вече се случва в развитите страни.
  • #18
    carpe_diem ( преди 5 години )
    До 15: За производството на литър гориво отива горе-долу толкова ток, от колкото една електричка има нужда, за да мине същото разстояние, което ще мине кола с ДВГ с въпросния литър. Така че потреблението няма да се качи много. Плюс това този процес на преход ще е доста бавен, особено в България.До 7: Бързите станции са ужасно скъпи, ама ако тръгнеш от вас с пълна батерия, за където и да пътуваш, ще ти трябва да заредиш съвсем малко, освен ако не си тръгнал от Петрич към Шабла.
fallback
Последни