fallback

Защо дефектните амортисьори имат пряко влияние върху безопасността

С годините много шофьори свикват с автомобилите си и не разпознават износването

Противно на възприятията, основната задача на амортисьорите не е да изравняват неравностите и ударите от пътя. Тази задача е поверена на пружините и на шасито.

Задачата на амортисьорите е в това да обират люлеенето и вибрациите, предизвиквани от пружините. Без това „омекотяване“ при всяка дупка автомобилът ще се гмурка, след това ще се повдига и след това отново ще се гмурка. При люшкането стабилността на автомобила намалява опасно. Колкото по-бързо амортисьорите изравнят люшканията, толкова по-добре.

Принципно амортисьорите са преобразуватели на енергия. Те преобразуват енергията от движение на пружината в топлина. Това става по следния начин – буталото на амортисьора се движи в пълен с масло цилиндър. Точно дефинирани пропускателни клапани в буталото спират движението на буталото толкова силно, че люшкането от пружината намалява още отначало.

При преминаване през неравност първо се натоварва пружината. На нейното действие не трябва да пречи амортисьора, който в тази фаза се сгъва. След като пружината изравни неравността, амортисьорът трябва да спре разгъването на пружината, което протича с голяма сила. При този процес той също се разгъва. Във втората фаза амортисьорът има по-голяма сила, отколкото при сгъване. В зависимост от състоянието на пътя, скоростта и външната температура амортисьорът може да загрее до 120 градуса Целзий. Добрите амортисьори издържат това термично натоварване.

Амортисьорите са една от най-важните части на автомобила, тъй като при дефектите имат директно влияние върху безопасността. Контактът на гумата с пътя намалява и по този начин стабилността и спирачният път се влошават. Частите от окачването, лагерите и пружините се износват по-бързо. Опасността от аквапланинг нараства, а стабилността в завои и при заобикалящи маневри намалява. Действието на ABS се влошава, а фаровете на автомобила ни започват да заслепяват насрещно движещите се коли.

Ако имате притеснения дали амортисьорите ви са изправни, може да направите елементарна проверка сами. Без правилните инструменти обаче тя е само сигнал за неизправност.

Тестът е добре познат. Натиснете един след друг четирите ъгъла на автомобила силно надолу и пуснете. Ако поклащането продължи повече от две разлюлявания, трябва да извършите проверка в сервиз.

Визуална проверка също може да помогне. Погледнете цялата контактна площ на всяка от гумите. Ако има неравномерно износване, това може да означава дефектен амортисьор.

При силна неизправност усещането при шофиране е „отпуснато“. Това се забелязва най-силно в завои. В същото време от окачването може да се чуе и звук от тропане.

Независимо от марката на вашия автомобил, амортисьорите се износват с течение на времето. Затова с годините вероятно може да свикнете с дефекта и да не успеете да го разпознаете.

Важно относно безопасността е че и четирите амортисьора влияят на люшкането на каросерията. Затова смяна не може да бъде извършена само на един от тях, а за най-сигурно препоръчителна е едновременна смяна и на четирите.

Износването на частите е особено голямо, когато заводските настройки – обикновено в свободни сервизи – бъдат променени. При снижаване на каросерията в екстремен случай може да се стигне и до разкъсване на ламарината, каквито случаи са познати в практиката. При покупка на старо е добре да се провери дали окачването на автомобила не е променяно допълнително.

При дефектни амортисьори автомобилът ви е застрашен и от отказ за издаване на удостоверение за преминат технически преглед. В някои държави в Европа проверяващите органи имат право да спрат автомобила от движение.

Снимки: интернет

fallback
  • #5
    Motion ( преди 5 години )
    Като гледам ти колко разбираш... Как пък го изчисли, че точно на 100 000 км е изгубил качествата си? А не мислиш ли, че може да се провери доколко е изправен? Спирането се влияе повече от пружините отколкото от амортисьорите, защото пружините осигуряват притискащата сила на колелата към пътя, когато центъра на тежестта се е изместил отпред. и се свиват. Амортисьорите оказват по-слабото от двете влияния. Има амортисьори които издържат стотици хил км без да си изгубят демпфериращите способности.
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Не разбираш. Амортисьор на 100к е загубил качествата си. Съответно колата спира мн по бавно.В Бг се чака да бъде целия в масло и тогава сменят
  • #3
    Motion ( преди 5 години )
    Да допълня, че е абсолютно задължително смяната на амортисьори на един мост да се прави наведнъж - смяна на амортисьор на ляво колело задължително води и до смяна на дясно, и обратното. Така се процедира с елементи на ходовата част. Също смяна на лагер-тампон (ако става въпрос за макферсон). Но смяната на два абсолютно здрави, проверени и изправни амортисьора без никакви признаци за скорошна повреда е незадължителна. То по тази логика на 100 000 км трябва цялата кола да сменим, за всеки случай..
  • #2
    Motion ( преди 5 години )
    Амортисьор се сменя при съмнения за проблем или при наличен проблем, също и при неправилна работа. Не на определени километри. Повече си заслужава инвестицията в качествени и реномирани усилени амортисьори, а не в излишно честата смяна на дори работещи такива. Ти на 100 000 км сменяш ли си целите спирачни апарати - просто така - за всеки случай?
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Мн са важни амортисьорите. Вярвам че дори по важни от гумите. Защо в Бг всички ги сменят на 300к, а не на 100к - както си е редно.
fallback
Последни