Международната агенция по енергетика (IEA) публикува резултатите от собственото си проучване, което изследва влиянието на кросоувърите и всъдеходите върху околната среда. В него се посочва, че през последното десетилетие делът им на световния пазар се е удвоил. Общо в света има около 200 милиона кросоувъра и всъдеходи, като в момента два от три новозакупени автомобила са точно такива.
Тенденцията е такава, посочва IEA, че постепенно клиентите все повече предпочитат големи, тежки и скъпи кросоувъри. Което се дължи на факта, че на пазара има все повече такива модели. Това от своя страна означава, че тенденцията се насочва към автомобили с висок разход на гориво. Клиентите, които преминават от обикновени коли към кросоувъри, стимулират увеличаване нивото на изхвърляните в атмосферата вредни емисии.
Експертите твърдят, че кросоувърите имат всички шансове да се превърнат в препъни камък в борбата срещу вредните емисии, дори на фона на увеличаващата се продажба на електрически автомобили. Според агенцията, кросоувърите са виновни за ежедневното увеличение потреблението на гориво с 3,3 милиона барела от 2010 г. до 2018 г. В същото време разходът на гориво при другите автомобили намалява, макар и бавно. Ако търсенето на кросоувъри продължи, до 2040 г. те ще добавят средно до 2 млн. барела гориво на ден. Това лесно ще затрие положителния резултат от използването на 150 млн. електрически автомобили.
Компаниите, които смятат да произвеждат електрически автомобили, са пред избор: да правят кросоувъри на ток или компактни модели на ток. И най-често избират първите, защото обикновено хората, които могат да си позволят електрическа кола, предпочитат просторен автомобил, тоест кросоувър. В същото време експертите посочват, че кросоувърите и без това тежат много, а батериите добавят още тегло. Освен това от IEA отбелязват, че токът не идва от въздуха. Колкото по-голямо е търсенето му, толкова по-трудно ще бъде преминаването към чиста енергия.