IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо винаги можем да разчитаме на ABS

Системата прави шофирането ни като на опитни пилоти, дори да не сме такива

Защо винаги можем да разчитаме на ABS

ABS, без никакво съмнение, е един от крайпътните камъни в историята на автомобила. Системата, създадена през 1978 г., е наречена от създателя си Mercedes Antiblockiersystem или анти-блокираща система. Днес тя е стандартно вграждана във всеки нов автомобил и мотоциклет. Тя не само спасява животи, но и ни спестява много напечени ситуации и финансови ресурси.

В основата на ABS лежи т.нар. техника на ритмично спиране, използвана от опитни шофьори за извличане на максималната налична сила от контактната площ на гумата с пътя на хлъзгава настилка. Не по-малко важно, тя позволява да бъде запазен контрол над волана при спиране. При блокирани четири гуми автомобилът продължава по траекторията, по която се движи, дори шофьорът да завърти волана докрай.

За правилното ритмично спиране в автомобил без ABS шофьорът натиска спирачките възможно най-силно и бързо и ги освобождава докрай, за да даде възможност на гумите да се завъртят за част от секундата, преди да блокират отново. С това се постигат две неща – контактната площ достига момента на максимално сцепление преди блокиране възможно най-често и всеки път гумите се завъртат за кратко в посоката, в която сочат, с което автомобилът може да бъде управляван.

ABS

ABS прави същото, но по-добре, като в най-модерната си генерация честотата достига 40 пъти в секунда. Системата се състои от контролен блок, съдържащ електронно задействани хидравлични клапани, резервоар и помпа. Когато включим на контакт, помпата нагнетява резервоара и при опасност от блокиране клапанът, контролиращ конкретния апарат, се отваря частично, за да ограничи допълнителното налягане към спирачката, независимо от силата на натискане на педала. Ако гумата продължава да блокира, част от спирачната течност се източва в резервоара. И когато блокирането престане, налягането в резервоара се използва за допълване на налягането в спирачния апарат.

Това, което усеща шофьорът, е високочестотна вибрация от педала и щракане. Първоначално това изглежда странно, но е важно педалът да бъде натиснат докрай. Освен това ABS е достатъчно солидна технология, на която можем да се доверяваме всеки път. Способността й да контролира отделни колела при спиране се използва и от системите ESP и асистентите за движение в лента.

Снимки: Bosch

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До държави4ката ( преди 4 години )
    Аман от напомпвачи и разбирачи в тая държавица само байганьовци и гъзолисци бе какво се учудвате че няма държава няма и да има не се чуете държава с лош материал няма как да е страна тя е само територия доста отдавна
  • #7
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До рейса ( преди 4 години )
    Скъсай си книжката и не казвай 4е някога си имал и другия живот!
  • #6
    6 rate up comment 8 rate down comment
    DoinovPetru ( преди 4 години )
    Само забравяте, хубавци и хубавици, че ABS удължава спирачния път, а и винаги човек може да припомпи педалът на спирачката, което действа по-бързо от ABSа (като на моя Фокус, примерно).
  • #5
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    До Рейса,да но не и контролирано и само ако е направо без промяна на траекторията,ако имаш обаче промяна на траектория нещата загрубяват без АБС
  • #4
    14 rate up comment 25 rate down comment
    sam ( преди 4 години )
    Предпочитам да съм опитен водач и да нямам ABS...
  • #3
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    ABS ти гарантира добро спиране при почти всякакви условия. Но най-доборото спиране е на ръба на зацепване на ABS-a. Освен ако, както каза колегата надолу, нямаш много различно сцепление на колелата. Тогава само ABS + ESP спасяват
  • #2
    15 rate up comment 2 rate down comment
    .. ( преди 4 години )
    Както и всяка друга система за сигурност и стабилност и ABS-а си има недостатъци. За средно статистическия шофьор обаче, ABS-а носи само плюсове. Имал съм няколко случая, в които ме е отървавал. Ако ти се наложи рязко да спираш с 2 гуми извън пътя и нямаш ABS ще се завъртиш и отиваш направо в онзи заради който си бягал от пътя, който иде насреща и бърза да задмине в завоя.А разбирачите, които мислят че ABS-a само пречи, да карат колело, така поне няма да застрашават околните.
  • #1
    19 rate up comment 6 rate down comment
    Рейса ( преди 4 години )
    Че е полезен ABS-а и че спасява животи е вярно, но все пак не можем _винаги_ да разчитаме на него. На чакъл примерно ABS-а мощно се излага, спирайки далеч по-зле от повечето водачи.