fallback

Дания поиска целият ЕС да забрани двигателите с вътрешно горене

В отговор България и Литва настояха за ограничения върху износа на стари автомобили на Изток

Дания, подкрепена от още 10 държави-членки, призова Европейския съюз да приеме стратегия, която да забрани продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене навсякъде на територията му от 2030 година. Подобна мярка би засегнала и България. Ако предложението не получи достатъчно подкрепа, което е почти сигурно, датчаните искат поне на правителствата да се разреши да налагат подобни забрани на национално равнище.

Датският министър на екологията Дан Йоргенсен настоява целият ЕС да забрани двигателите с вътрешно горене от 2030 година

"Трябва да осъзнаем, че нямаме време за губене", коментира датският министър на климата и енергетиката Дан Йоргенсен след срещата на екоминистрите от общността в Люксембург в петък. "План А би бил да въведем такава забрана на общоевропейско ниво", коментира Йоргенсен и добави, че ако това не се случи, трябва поне отделните страни-членки да имат подобно право. Датското правителство още преди година обяви планове да забрани бензиновите и дизеловите автомобили от 2030 година, но после бе принудена да ги отмени, защото противоречат на европейските принципи за свободно движение на стоки.

Представителите на България, Словения, Литва и Латвия обаче са настояли Еврокомисията първо да помисли за мерки, ограничаващи износа на стари и замърсяващи автомобили към по-бедните членки на съюза. Страни като България не могат директно да забранят вноса на стари коли по същата причина - това би нарушило принципа за свободно движение на стоки. В същото време за по-развитите пазари от Западна Европа е по-изгодно да продават автомобилните си отпадъци на Изток, отколкото да харчат пари за задължителното им рециклиране.

За западноевропейските държави е несравнимо по-изгодно да изнасят автомобилните си отпадъци на Изток, отколкото да ги рециклират за своя сметка

Предложението на датското правителство вероятно ще предизвика интереса на новия президент на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен. Тя вече обяви като приоритет на комисията си мащабен план, според който целият Европейски съюз да стане въглеродно неутрален до 2050 година. Утвърдената в момента цел е общността да намали въглеродните си емисии с 40% до 3020 година.

Транспортният сектор далеч не е най-големият източник на парникови емисии (селското стопанство дава над два пъти повече), но е единственият, в който въглеродният отпечатък расте в последната година, вместо да намалява. Основните фактори за това са намаляването на дела на дизеловите автомобили след Дизелгейт, нарастващата популярност на SUV моделите и непрекъснато растящият обем търговски доставки по суша.

 

fallback
  • #23
    васо ( преди 5 години )
    Понеже живея в Дания, да ви светна, кои са тия, дето искат да забранят колите.Това са три партии, комунисти, бивши комунисти, анархисти, маоисти, педофилски партии проповядващи инцеста, джендърмерия тотал,любители на лъжебежанци,партии за които се агитираше в джамиите...Искали елколи, искали затваряне на тецовете,не щат АЕС,искат нови данъци върху всички производства, демек да разрушат икономиката и да я направят неконглокентно способна.Не щат газ, че руски, а ток откъде?
  • #22
    анонимен ( преди 5 години )
    Истината е във електрическите автомобили и геотермалната енергия.Ама явно още не сме дорасли да се възползваме пълноценно от тези блага въпреки че имаме всички технологии това да се случи.За какво са ти изкопаеми горива, нефт, газ и въглища като само на няколко километра под земята температурата е стотици градуси. На практика има неизчепаема и 100% чиста енергия точно под краката си. Всяка една държава може да стане по богата от САЩ ако се научим да използваме тази енергия правилно.
  • #21
    Искам да знам ( преди 5 години )
    тоя датски джендър колко аец-а смята да построи в Еврокавалския съюз, за да зареждат на ток... само в България грубо милион и половина автомобила... ай сметнете на база един автомобил - сто киловата на час, щото кой ще зарежда по цял ден...работата чака... и тия кабели, дето трябва да минат от на стрина му вълната ли ще ги плетем...аман от нещастници, БОЖЕЙ!
  • #20
    анонимен ( преди 5 години )
    има нещо гнило в Дания....
  • #19
    RD ( преди 5 години )
    Не се плашете излишно. Те и парните локомотиви откога ги спряха, па производството на въглища не намалява, даже обратното. И дизел ще има, докато Земята пуска.
  • #18
    TSLA Cowboy ( преди 5 години )
    Аааа относно обявата, коня има ли винетка? И мога ли да го връзвам в синя зона? В зелена е ясно че може - той предимно там ще пасе.Вие с колите сте доста скучни.. Да сте чули някоя жена да чака принц на бял Опел? И какво му е на колелото? Те наши роми пеша си дойдоха от гурбет в немско...топур-топур покрай пътя един месец. Много сте глезени автомобилистите, после сочите с пръст останалите, че били ***. А дедо ви Чавдар знае, че с ходене пеш се оросява гегата и се върти и на стари години. ...
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    Изпитавам огромно желание, всички такива "еко талибани" да ги съберат на едно място (като Русия примерно, че е страна огромная, или Канада... ), където най близкия град е на 200км поне. Да им отрежат ток, пътища, машини и т.н и да ги остават там, като им раздадат по едно колело, животни да си гледат и ниви да си обработват и да си живеят ЕКО. Дали ще изкарат и седмица в средновековието? :)
  • #16
    om ( преди 5 години )
    Интересно ми е как ще се произвежда след 2030г. храната трактори и комбайни на ток не съм виждал още камиони на ток кораби на ток нещо май сме в мечтите след век има надежда но след десетилетие е немислимо с всякакви напъни...
  • #15
    bmw 550d ( преди 5 години )
    Дано!
  • #14
    анонимен ( преди 5 години )
    що не отидеш с колело до пловдив бе, гражданино дебилофил
fallback
Последни