IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Челен опит: Букурещ забранява трошките отпреди 2000 година

Автомобилите от провинцията ще плащат винетка, за да се движат в румънската столица

На най-замърсяващите автомобили ще бъде забранено да влизат в центъра на Букурещ от догодина, а посетителите с коли от провинцията ще плащат дневна винетка, за да карат в града. Тези две радикални мерки бяха обявени от кмета на румънската столица Габриела Фиря и след 45 дни обществено обсъждане ще бъдат внесени за гласуване в общинския съвет.


Букурещ, Габриела Фиря, кмет

Според първите допитвания над половината жители на Букурещ всъщност одобряват мерките, предложени от кмета Фиря

Планът предвижда на всички автомобили без екологичен сертификат, или със сертификати Евро 1 и Евро 2 (тоест всички, произведени преди 1999 година включително), да се забрани да влизат в широкия център на града. Онези, които са с регистрация в Букурещ или в обкръжаващия го окръг Илфов, все пак запазват правото да се движат в останалите части на столицата. На колите от провинцията със сертификат до Евро 2 изцяло се забранява да навлизат в Букурещ.

Собствениците на автомобили с Евро 3 (произведени до 2004 година включително) ще могат да карат през центъра само след закупуване на винетка тип Oxygen-С, която ще струва 75 леи (15 евро) на месец или 900 леи (190 евро) годишно.

Отделно кметът на Букурещ иска всички регистрирани другаде автомобили да плащат винетка тип Oxygen-В, за да шофират или минават транзитно през града. Нейната цена ще е 10 леи (2.1 евро) на ден или 1900 леи (402 евро) годишно.


Букурещ, трафик

Букурещ напоследък е сред столиците с най-тежък трафик в Европа

"Най-важният фактор за замърсяването на въздуха е задушаващият автомобилен трафик", обясни Фиря, като напомни, че само в Букурещ и Илфов вече са регистрирани над 1.6 милиона автомобила. "Букурещ стигна до незавидното шесто място сред най-замърсените градове в Европа... Да го знаем и да не предприемем нищо би било безсъвестно", добави кметицата.

Според официалната статистика в града има около 120 000 автомобила със сертификат до Евро 2, на които по новите правила ще бъде забранено да се движат в центъра, и още 213 000 с Евро 3, които ще плащат винетка.

Онлайн проучване на сайта Hotnews показва, че мерките на Фиря се радват на одобрението на 56% от отговорилите, докато само 25% смятат, че те са популистки или несправедливи.


Букурещ, трафик, мерки

"Широкият градски център", в който ще е забранено движението на стари автомобили, е всъщност доста обширна зона - приблизително еквивалентна на района между Централна гара и Лозенец и между Красно село и Орлов мост в София

Букурещ стана пословичен с тежкия трафик и задръстванията в последните години. В миналогодишния индекс за замърсеност на атмосферния въздух румънската столица наистина зае шестото място, изпреварена само от Тетово и Скопие (Македония), Неапол (Италия), Тирана (Албания) и Торино (Италия). В същата класация София е на 19-о място от общо 72 града, като пред нея по замърсеност се класират Барселона, Рим, Пловдив, Париж, Солун, Санкт Петербург, Милано и Брюксел.
На дъното, тоест с най-добро качество на въздуха, са Мюнхен, Малмьо, Стокхолм, Цюрих, Хелзинки и Рейкявик.


 

0 от 500
  • #18
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ако техническите се правеха като хората ще спрът от движение половината коли без дори да се заяждат. Като се започне ряза,,ни филтри или права генерация, криво окачване и изядени гуми, много стари гуми, зимни гуми през август, слаби или неравномерни спирачки, купища ръжда, светещи еърбег, abs, esp, engine check(макар че може да се направи отсъпка за АГУ), ксенони на рефлектор (освен ако не могат да потвърдят на конкретния рефлектор дали заслепяват). Без да се искат познания и инвестиции от пункта
  • #17
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    И като има активен контрол върху техническото състояние на автомобилите цената да имаш кола няма да е толкова нереално ниска и ще има хора за които просто ще е нерентабилно да карат и имат кола. Това което реално трябва да се промени е да се подобри градския транспорт
  • #16
    14 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    В София дори няма нужда от промяна на закони и такси. Просто първо общината трябва да се задейства и да разкара всичките зарязани коли и ще получим едни 10% повече парко места. Второ трябва да се спрът от движение, чрез строги ГТП, всички коли които се движат напук на законите на физиката и освободихме още едни 10-15% на улиците.
  • #15
    8 rate up comment 7 rate down comment
    младен ( преди 1 месец )
    Решаване на Софийския проблем го виждам така: Такса влизане в центъра - 10лв Синя зона - 4лв./час Зелена зона - 2лв./час и разбирасе оправяне на градският транспорт.
  • #14
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това с колите от провиннцията и от чужбина няма как да мине, защото е дискриминация. Ще има жалби до Европейския съд. Един от принципите на ЕС е свободното придвижване на хора стоки и капитали. Ако има забрана за стари коли тя трябва да е за всички.
  • #13
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Интересно ( преди 1 месец )
    как точно плащането на винетка ще подобри качеството на въздуха? Всичко е за да събираме едни пари
  • #12
    12 rate up comment 2 rate down comment
    ss ( преди 1 месец )
    Замърсяване, екология... бла-бла!! "Каквото и да ти говорят, знай, че става въпрос за пари" - американска поговорка!!
  • #11
    8 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    По един или друг начин колите с ДВГ ще бъдат спрени от движение най късно до 2040г. Има международна директива за екологията и всички членки на ООН са я подписали. Естествено някой държави ще въведат мерките по скоро от очакваното защото те принципно искат да бъдат лидери във всичко и да бъдат пример за останалите. Така че в следващите 5 години ще станем свидетели на пълна забрана на всички ДВГ в редица европейски държави.
  • #10
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Loco е прав - всяка кола замърсява различно, покрай това как се поддържа, с какво гориво се зарежда, как се кара и тн. Да се преценява само на база години на производство е чиновническа простотия
  • #9
    27 rate up comment 4 rate down comment
    събуди се ( преди 1 месец )
    до №8 фр Това, че не виждаш черния дим, който излиза от 25 годишния ти голф 3 TDI, не означава, че не ти е трошка. Останалите трошки, които ти описваш - опел, дачия и т.н. може да тракат пластмаси, ама не замърсяват колкото твоя мини завод. Статията е за замърсяващи автомобили, а не за коя е по-по-най-немска кошница.