На най-замърсяващите автомобили ще бъде забранено да влизат в центъра на Букурещ от догодина, а посетителите с коли от провинцията ще плащат дневна винетка, за да карат в града. Тези две радикални мерки бяха обявени от кмета на румънската столица Габриела Фиря и след 45 дни обществено обсъждане ще бъдат внесени за гласуване в общинския съвет.
Според първите допитвания над половината жители на Букурещ всъщност одобряват мерките, предложени от кмета Фиря
Планът предвижда на всички автомобили без екологичен сертификат, или със сертификати Евро 1 и Евро 2 (тоест всички, произведени преди 1999 година включително), да се забрани да влизат в широкия център на града. Онези, които са с регистрация в Букурещ или в обкръжаващия го окръг Илфов, все пак запазват правото да се движат в останалите части на столицата. На колите от провинцията със сертификат до Евро 2 изцяло се забранява да навлизат в Букурещ.
Собствениците на автомобили с Евро 3 (произведени до 2004 година включително) ще могат да карат през центъра само след закупуване на винетка тип Oxygen-С, която ще струва 75 леи (15 евро) на месец или 900 леи (190 евро) годишно.
Отделно кметът на Букурещ иска всички регистрирани другаде автомобили да плащат винетка тип Oxygen-В, за да шофират или минават транзитно през града. Нейната цена ще е 10 леи (2.1 евро) на ден или 1900 леи (402 евро) годишно.
Букурещ напоследък е сред столиците с най-тежък трафик в Европа
"Най-важният фактор за замърсяването на въздуха е задушаващият автомобилен трафик", обясни Фиря, като напомни, че само в Букурещ и Илфов вече са регистрирани над 1.6 милиона автомобила. "Букурещ стигна до незавидното шесто място сред най-замърсените градове в Европа... Да го знаем и да не предприемем нищо би било безсъвестно", добави кметицата.
Според официалната статистика в града има около 120 000 автомобила със сертификат до Евро 2, на които по новите правила ще бъде забранено да се движат в центъра, и още 213 000 с Евро 3, които ще плащат винетка.
Онлайн проучване на сайта Hotnews показва, че мерките на Фиря се радват на одобрението на 56% от отговорилите, докато само 25% смятат, че те са популистки или несправедливи.
"Широкият градски център", в който ще е забранено движението на стари автомобили, е всъщност доста обширна зона - приблизително еквивалентна на района между Централна гара и Лозенец и между Красно село и Орлов мост в София
Букурещ стана пословичен с тежкия трафик и задръстванията в последните години. В миналогодишния индекс за замърсеност на атмосферния въздух румънската столица наистина зае шестото място, изпреварена само от Тетово и Скопие (Македония), Неапол (Италия), Тирана (Албания) и Торино (Италия). В същата класация София е на 19-о място от общо 72 града, като пред нея по замърсеност се класират Барселона, Рим, Пловдив, Париж, Солун, Санкт Петербург, Милано и Брюксел.
На дъното, тоест с най-добро качество на въздуха, са Мюнхен, Малмьо, Стокхолм, Цюрих, Хелзинки и Рейкявик.