Познатата механична ръчна спирачка, намиращата се между седалката на шофьора и тази на пътника до него, постепенно отива в историята. Тя постепенно отива в историята и се очаква съвсем скоро да изчезне напълно.
По данни на британското издание Auto Express, към момента около 70% от новите модели, продавани в Европа, имат не механична, а електронна спирачка, която обикновено се включва с помощта на бутон. А някои компании изцяло са преминали към новия тип устройство, като това е отнася най-вече за премиум-производителите Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche.
Много експерти по безопасност са уверени, че преминаването от механична на електронна спирачка носи само ползи. Благодарение на електрониката автомобилът е надеждно спрян дори при силен наклон, като това му позволява и по-лесно тръгване след това.
По-опитните водачи обаче все още изпитват носталгия по стандартната ръчна спирачка. За някои от тях тя се е превърнала не само в навик при спиране, но и за помощник при преминаване на завои. Последното е ясно и на производителите на спортни автомобили. Например, подразделението Ford Performance неотдавна добави ръчна спирачка към електронна система за спиране на Ford Focus RS. Устройството се нарича Drift Stick и представлява алуминиев лост, който се управлява като обикновена ръчна сирачка, но процесът за спиране на задните колела се ръководи от електрониката.
Използването на подобно устройство не изисква никакви усилия, а сработва мигновено. Той има и USB-изход, благодарения на който може да се свалят данни за състоянието на автомобила. С настройките на Drift Stick се е занимавал известният пилот Кен Блок, известен със своите дрифтове.
Снимки: Auto.Mail, видео: Ford