fallback

Защо модерните автомобили използват 48-волтови електрически системи?

С тях временно може да се кара само на ток, освен това се грижат за периферните агрегати

Все по-често при представянето на нов автомобил в последните няколко години срещаме една фраза: автомобилът е оборудван с 48-волтова електрическа система. Защо точно 48 волта?

На първо място, това е ниско напрежение, което е безопасно. Всичко над 60 волта в един автомобил се счита за високоволтова система. А тя е по-скъпа от нисковолтовата, тъй като използва системи за безопасност, командни модули и тежки кабели. Мощността във ватове е функция на напрежението и потока (ампеража). При увеличаване на едно от двете, нараства и мощността. Но увеличаването на ампеража изисква по-големи, тежки и скъпи кабели за намаляване на съпротивлението, докато при високо напрежение и нисък ампераж това не е нужно. 48-волтовият акумулатор е малък и относително евтин и монтажът му е лесен, тъй като архитектурата на 48-волтовата система е като тази на 12-волтовата.

Използването на 48-волтови системи нараства главоломно, защото консумацията на електрическа енергия, свързана с комплексните инфотейнмънт, свързаност и навигация, както и със системите за асистенция, е значително повишена. Камери, радари, сензори и контролери имат нужда от повече мощност, отколкото предлага системата с 12 волта. В момента Audi A8 използва 48-волтова система за предвиждащо регулиране на окачването спрямо настилката непосредствено пред автомобила.

48-волтовата система поема и част от работата на двигателя – като задвижване на електрическа водна помпа, компресор на климатика, маслена помпа и отопление. Когато двигателят бъде разтоварен от тези функции, разходът на гориво намалява. Различни системи продължават да работят и когато двигателят е изключен при старт-стоп фази. Електрически компресори при дизелите водят до елиминиране на турбо дупката.

Засега нисковолтовите хибридни мотори/генератори достигат сравнително ниска мощност – 12 кВт (16 к.с.). Това ограничава меките хибриди до подпомагане на двигателя и рекуперация, но не позволява движение в изцяло електрически режим. Единственият пробив тук е дело на Continental, които представиха 48-волтова система с мощност 30 кВт (40 к.с.). С нея е възможно изминаване на къси дистанции само на ток.

Снимки: Continental, Audi

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    #6 васо, нали ти казах да ходиш на преглед! Пий ги тея хапове бе човек и стига с тази твоя мисловна ди-а-рия, че ставаш банален вече! ВАГ та ВАГ, по-по-най са да знаеш. Хайде успокой се малко! Знаеш, че пишеш глупости. Важното е да си вярваш. Това дето си го измъдрил дори ВАГ не го знаят, но щом ти си просветен от чужда цивилизация и гласовете, които ти го нашепват са ти го казали, значи е така...
  • #4
    васо ( преди 5 години )
    Като чета коментарите и си мисля, че тук умишлено са събрани хора с комплекси, вероятно не могат да си позволят истинска кола и злобеят.Само за фактите, Фауве е най големият и технологично най развитият производител на масови коли в света.80% от колите в премиум клас са немски, в останалите 20% се вместяват останалите барабар с грозника лексус/тойота.С други думи, швабен зи каскен са мноого напред, ама много...
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Моят хибрид е с 650 волта напрежение, а немските некадърници се радват на 48 и обясняват, че ставали за меки хибриди и били много добри. Пълни изоставащи смешници!
  • #2
    carpe_diem ( преди 5 години )
    Модерните автомобили съм чувал, че имат 400 или 800-волтови системи и харчат 2-3 лева на 100 км... Това е *** от по-миналия век с нещо уж почти модерно, ама не се получава много добре и резултатът е доста спорен...
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Модерни автомобили и снимано някакво алди. Хахахахахайаха.
fallback
Последни