fallback

Защо няма да признаят рекорда на Bugatti Chiron?

Причините са отчасти в едно остаряло правило, отчасти в тестовата писта на Volkswagen

Eдна модифицирана версия на Bugatti Chiron взриви интернет тази седмица, като успя да постигне скорост от 490.47 км/ч и подобри с над 42 км/ч резултата на Koenigsegg Agera RS. Но макар това удивително постижение да бе официално сертифицирано от TUV и потвърдено от независими наблюдатели, то така и няма да бъде признато за нов световен рекорд. Причините за това са две.

Едната, за която говорят всички, е, че колата не е по същество сериен модел, а прототип. От Bugatti настояват, че всъщност става дума за предпроизводствена версия на бъдещия Chiron SuperSport, и вероятно биха могли да получат одобрение със задна дата, така че това е по-незначителният проблем.

По-значителният е, че рекордът бе постигнат само в една посока на пистата в Ера-Лесин, тайното тестово трасе на концерна Volkswagen в Долна Саксония. Правилата и на Guinness, и на другите сертифициращи организации изискват официалните световни рекорди за скорост да се вземат като средна скорост от два опита в различни посоки, осъществени в рамките на 60 минути.

В интерес на истината това е доста остаряло правило - от времената, в които измерването не е било напълно точно, а скоростта и посоката на вятъра са играели основна роля за постигането на рекорди. В наши дни, и при скоростите, за които става дума, ефектът им е доста по-малък. Но правилото си остава.

От Bugatti обаче обясняват, че не е имало как да направят опит в обратната посока. След дълги години на тестове по часовниковата стрелка грапавините по асфалта на скоростната отсечка в Ера-Лесин са се изгладили в едната посока, и фактически са се превърнали в нещо като шипове, сочещи напред. Карането срещу тях води до много бързо прегряване на гумите - не точно явлението, което искаш, ако караш с почти 500 км/ч.

Самата писта в Ера-Лесин има множество недостатъци от гледна точка на скоростните рекорди. Трасето е създадено през Студената война, защото тогава се е намирало в забранената за полети гранична зона между ФРГ и ГДР, и по този начин от VW се предпазвали от промишлен шпионаж.

Единият от минусите му е, че е почти на морското равнище, където въздухът е най-гъст и оказва най-голямо съпротивление. За сравнение официалният рекорд на Koenigsegg бе постигнат на голяма надморска височина и при доста по-разреден въздух в Невада.

Вторият е, че скоростната отсечка на Ера-Лесин няма достатъчно дълга права, за да развиеш подобни скорости и после постепенно да спреш. Сега тестовият пилот Анди Уолъс трябваше да убие разликата от 490 км/ч до 200 км/ч само за половин километър, за да влезе в завоя.

Разбира се, от Bugatti биха могли просто да отидат за теста си някъде другаде. Само че правилата за безопасност, които се следят много строго в Германия, не им позволяват да поемат същите рискове, които може да приеме Koenigsegg например. Както отбеляза Top Gear, единственият сигурен начин да сравним способностите на най-бързите хиперколи на планетата е просто да ги съберем на едно място и при равни условия. Но това едва ли може да се случи в обозримо бъдеще.

Вижте историята на рекордите за скорост от 1894 година до днес:

 

fallback
  • #5
    qxrrr ( преди 5 години )
    Вие сте пияни... Говорите шитни за бугати а карате голфчета и стри мл-и...
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Развиването на такива скорости изпробва техниката и възможностите на техническите решения, имат значение за инженерите и конструкторите, като служат за събиране на информация за бъдеща развойна дейност на концерните. За Мишлен например е възможност да тестват продукта си в реални условия, което също ще им даде информация за бъдеща развойна дейност. Такива фирми и хора правят прогреса и карат нещата да се случват. Не е рекорда основното тук, нито дали, кой и как ще го признае.
  • #3
    Бугатир ( преди 5 години )
    Тия не обясняваха ли до скоро, че то не им било цел и нямало смисъл? И че широнър блестял с други качества? Май има смисъл само ако те са първи. Лицемерни самовлюбени франсета, които дори си мислят, че този автомобил не е немски.
  • #2
    .. ( преди 5 години )
    Такива рекорди са за мерене на .. "инструменти".Тотално без всякакъв смисъл е колата да може да развие такава скорост, най-малкото защото не може да я поддържа, да не говорим, че пътища по света, които да позволяват такава скорост, няма, да не говорим за ограничения на скоростта.Единственото е, че производителя, ще може да се похвали, че видиш ли неговото возило успяло да вдигне еди си колко км/ч. То возилото после отишло в кофата, щото двигателя се счупил, а *** няма значение...
  • #1
    Измерител ( преди 5 години )
    Въпросът не е в точността на измерването - тя винаги е била достатъчно висока. Въпросът не е и само в посоката на вятъра, макар че попътен вятър помага днес не по-малко от преди. Въпросът е и в това, да имаш повторяемост на резултата в рамките на 60 минути, за да не се класира някой с нещо скалъпено, което поради прегряване на двигател или трансмисия, или поради износване на гумите, просто е неспособно да направи второ постижение.
fallback
Последни