Асоциацията на европейските производители (ACEA) обяви резултатите от продажбите на нови автомобили в ЕС през първото полугодие на 2019 г. За пръв път от 2014 г. се отчита спад - с 3,1% (до 8 183 562 машини).
От големите пазари единствено този в Германия отчита увеличение (+0,5%), докато останалите са на минус - Франция (-1,8%), Италия (-3,5%), Испания (-5,7%), Великобритания (-3,4%). Най-голям спад се забелязва в Исландия (-38,7%), следвана от Швеция (-25,6%), Кипър (-14%), Финландия (-13,4%), Чехия (-10,6%) и Холандия (-10,5%).
Анализаторите смятат, че причината за спада на продажбите е влизането на новите екологични норми WLTP, които забавиха излизането на редица модели на пазара. Другите причини са търговските спорове, които водят до промяна на тарифите и митата. Най-голям ръст на продажбите се отчита в Литва - +47,1%, следват Румъния (+19,2%), Унгария (+5,4%), Гърция (+5,2%) и Латвия (+4,6%).
Всички големи производители, с изключение на Toyota (+0,3%), записват спад - Daimler (-0,8%), BMW Group (-0,8%), VW Group (-4,3%), PSA Group (-1%), Renault Group (-0,9%), Hyundai Group (-0,6%), FCA (-9,5%), Ford (-7,6%), Jaguar Land Rover (-2%). При марките най-зле се представят Nissan (-24%) и Honda (-15,5%).
От 33 марки, следени от ACEA, ръст показват едва 12. Тук абсолютен рекордьор е Alpine (+332,1%), а след това се нареждат Lancia/Chrysler (+27,4%), Lexus (+10,7%), Dacia (+10,5%), Citroen (+6,9%), SEAT (+6%), Jeep (+1,8%) и KIA (+1,7%).
Луксозните Bentley, Lamborghini и Bugatti са отчетени заедно, като имат увеличение от 21,5%, докато общите продажби на Dodge и Maserati са паднали с 30,5%. Много зле се справя и Alfa Romeo (-42,4%), а също така и Porsche (-19,1).
Снимки: Производителите