fallback

Как Citroen тайно саботира камионите на нацистите

Една нищожна отметка на пръчката за маслото носи малка победа на французите срещу вермахта

През тази година Citroen чества своята стогодишнина и това е повод да се припомнят най-различни страници от славната история на френската марка. За една от най-мрачните напомня Алесандро Ренесис в DriveTribe.

Пиер Буланже, един от най-забележителните шефове в 100-годишната история на Citroen

По време на Втората световна война и колаборационисткото правителство във Виши големите индустриални компании във Франция са принудени да работят за германската армия. Citroen не е изключение - фирмата прави за вермахта транспортни камиони като Т45. Но шефът на Citroen Пиер-Жюл Буланже не е склонен да помага на онези, които смята за окупатори на родината му.

Буланже, който е участвал в Първата световна война като авиофотограф и е награден за службата си с Ордена на почетния легион, измисля прост, но гениален план, за да саботира германците.

Под дълбока тайна той нарежда на монтьорите си просто да преместят маркера за маслото малко по-долу на пръчката, така че камионите непрекъснато да карат с недостатъчно масло, без германците да могат да го разберат. Това, разбира се, скоро води до блокирали двигатели.

Буланже дори не се преструва, че сътрудници - през целия период на окупацията той категорично отказва да се срещне с Фердинанд Порше, бащата на германската автоиндустрия, и настоява да общува с германци само чрез посредници, никога лично. След войната са разсекретени списъците на Гестапо с "врагове на Райха", които при евентуално съюзническо нашествие във Франция е трябвало незабавно да бъдат арестувани. Буланже е сред първите имена.

Прототипът TPV, от който после се ражда прословутият 2CV

Мениджърът, чиято кариера тръгва от Michelin, има и друг огромен принос към Citroen - той замисля проекта за "много малък автомобил" - tres petit voiture, или TPV - който по-късно се превръща в легендарния 2CV. Буланже остава начело на компанията до смъртта си в катастрофа през 1950.

fallback
  • #8
    Смех ( преди 4 години )
    Немцише им държи влагичка на тъмно и горещо място явно от тогава - на S4-ката затова се слага 9 литра и има 2 индикатора за маслото: първият значи ''доливай'', вторият - ''направо спирай, че умрЕ''... ;)
  • #7
    Anonymus ( преди 4 години )
    За това на френските автомобили, като падне нивото под F се долива.
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    След войната тези "отклонения " в призводството им стават навик и затова дишат праха на херманците.
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    Означенията на пръчката за маслото се слагат надолу т.е. максимума е на ниво минимум в нормалния случай а минимума е на разстояние досто под минимума нолмално. Такива скрити дефекти са ги правили всички френски производители,и от там им се води славата на ненадежни в производството на автомобили. Имало е случаи за камиони Рено които разтоварени нови на източният фронт само след 40 км са дефектирали. Когато руснаците ги вземат и ги разглабят виждат какви недопустими отклонения са правени умишлено
  • #4
    Потребител ( преди 5 години )
    Май никой не може да си представи къде трябва да е маркера, за да мери пониженото ниво на маслото "нормално" ... Прав беше Борисов за "матрияла" ...
  • #3
    ss ( преди 5 години )
    Статия в стил: "Открий стоте грешки"
  • #2
    теслЪ ( преди 5 години )
    1-ви, по щеката може да е надолу, но по пръчката е нагоре:))))
  • #1
    КОС ( преди 5 години )
    Надолу по щеката резките,профани
fallback
Последни