fallback

Забраняват ли десните волани и домашните ремонти? Не съвсем

3000 лева глоба, ако си купите автомобилна част от нелицензиран търговец

Новият Закон за пътните превозни средства забранява колите с десен волан, прехвърля регистрацията от КАТ на частни фирми, забранява търговията с употребявани авточасти и строго наказва хората, които сами си ремонтират колите. Ако сте прочели тези гръмки предупреждения тези дни, вероятно си струва да смените източниците, от които се информирате. Просто защото нито едно от тези неща не е изцяло - или дори изобщо - вярно.

Някои от предложенията в бъдещия закон уж целят да намалят опашките в КАТ - но всъщност не премахват необходимостта да ходите дотам, за да си получите документите

Преди всичко законът за пътните превозни средства не е никакъв закон, а само проект, публикуван от Министерски съвет за обществено обсъждане. Едва след това и след консултации той ще бъде внесен в Народното събрание.

НА КАНАЛ - В ЧАСТНИ ПУНКТОВЕ

Предложенията наистина включват прехвърляне на част от дейностите по първоначалната регистрация от КАТ към частни лицензирани пункове - но става дума само за идентификацията (минаването на канал), а не за самата регистрация. Заради това някои експерти предупреждават, че вместо да се облекчи процедурата, тя може да се усложни. ""Малко съм скептичен, защото така хората трябва пак да ходят в КАТ, за да си получат документите", коментира председателят на СБА Емил Панчев пред телевизия Bulgaria ON AIR. "Може би ще се измисли начин да стане по-лесно за гражданите". Пунктове, които допуснат грешки или укрият факти при идентификацията, ще се наказват с глоба от 10 000 лева.

Регистрацията на нови или нововнесени автомобили си остава в Пътна полиция. Само идентификацията - тоест огледът на канал - ще се изнесе към частни изпълнители. Снимки КОЛЕЛА

БЕЗ РЕГИСТРАЦИЯ ПРИ ДЕСЕН ВОЛАН - НО САМО ЗА КАМИОНИ

"Забраната" за регистриране на МПС с десен волан всъщност се отнася единствено до камиони над 3.5 тона и до автобуси, за които се предполага, че управлението от английски тип създава твърде много усложнения на пътя. Леките коли с десен волан ще могат да се регистрират, както и досега.

"ЗАБРАНЕНИТЕ" РЕМОНТИ

На теория предложенията могат да се изтълкуват и като опит да се забрани на хората сами да ремонтират автомобилите си. На практика законът изобщо не би се отнасял до тези случаи, и не разполага с никакви контролни органи, които да следят кой какво прави в гаража си, слава богу. Подлежат на наказание обаче онези, които без съответните разрешения изменят конструкцията на автомобила си или, да речем, подменят двигателя. Глобата за такива нарушения е от 2000 до 5000 лева.

Занапред всички сервизи и квартални майстори ще трябва да се регистрират, за да вършат тази дейност

СЕРВИЗИТЕ - В РЕГИСТЪР

Промените се отнасят основно до сервизите и кварталните майстори, които занапред ще трябва задължително да се регистрират в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА). За целта те, дори да са физически лица, подават заявление за регистрация до министъра на транспорта в териториалната структура на ИААА, подкрепено със списък на обектите, в които ще извършват ремонтите, на оборудването и съоръженията, както и на техническите специалисти и какво образование, квалификация и професионален опит имат те. Изискването се отнася до всички възможни сервизни дейности - от ремонт на гуми до автоключарски услуги. Майстори, които ремонтират без такава регистрация, се глобяват между 1000 и 5000 лева. Отделно 5000 лева е глобата за ремонти, извършвани извън регистрираните обекти - например пред блока. Когато се налага ремонтът да се извърши извън сервиз, трябва да прибегнете към услугите на майстор или фирма, специално регистрирани за мобилни ремонти.

ЧАСТИ ВТОРА РЪКА - САМО СЛЕД РЕГИСТРАЦИЯ

Търговията с употребявани автомобилни части ни най-малко не се забранява. Изисква се обаче всички търговци, които ги предлагат, да се регистрират като такива. Търговец, който продава употребявани авточасти без регистрация, се глобява 5 000 лева и - внимание! - клиент, който си купи част от такъв, ще бъде глобен 3 000 лева.

Ремонтите извън сервиз ще могат да се изпълняват само от специално лицензираните групи за мобилни ремонти. В останалите случаи ще се налага глоба от 5000 лева

ВСЯКА КОЛА - С ПАСПОРТ

При първоначална регистрация в България на всеки автомобил се издава паспорт с технически данни, в който освен характеристиките му се вписва типовото одобрение, всички технически прегледи и всички извършени сервизни ремонти, както и пробегът според километража. Интерес предизвиква един от предлаганите членове, който урежда регистрацията на неупотребявани досега, но с изтекло типово одобрение от ЕС автомобили. Те могат да бъдат пускани на пазара "с решение на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“", се казва в проекта. Тепърва ще разберем дали това се отнася само до залежали на склад модели, които не отговарят на новите евростандарти за емисиите, да речем, или може да се разпростре и върху типово неодобрени от ЕС автомобили, примерно руско или китайско производство.

 

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    Законът винаги се тълкува буквално и именно на катаджията експерт ще си платиш рушвета :)
  • #9
    анонимен ( преди 5 години )
    Коя служба, посочена в проекта, ще следи за това какво си правиш в гаража?Целта е да се махнат кварталните майстори, които нямат регистрация и не плащат данъци, и всички сервизи да излязат на светло. Никой няма да се занимава дли си си сменил сам свещите. Това е буквално тълкуване на някой катаджия "експерт"
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    Ето ги и глобите в най-добрия случай:Чл. 98. Лице, което извършва ремонт и техническо обслужване в нарушение на изискванията на закона и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, се наказва с глоба в размер на 500 лв.Чл. 99. За нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, за които не е предвидено друго наказание, се налага глоба или имуществена санкция в размер на 200 лв.
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    Точно и ясно е написано в проекта в чл.68, че ако искаш да правиш каквито и да е ремонти на автомобила си, включително и смяна на гуми подлежиш на регистарация по Търговския закон за тази дейност. Което означава, че не може да си смениш спуканата гума сам, ако не искаш да те глобят :)! Ако решиш да си продадеш колата на части или някаква част от нея на комшията, не става! Поне единият от двамата трябва да е лицензиран търговец или сделката да мине през такъв, което си е чисто лобистки закон!
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    баце, ако на теб прозорец към света ти е Нова телевизия, няма какво да говорим. Впрочем проектът е публикуван, има линк, който може да чете, сам ще види за какво става дума. Който не може, да си медитира пред телевизора
  • #5
    теслЪ ( преди 5 години )
    На тази от снимката може ли да и се прави ''домашен ремонт'':)))
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    обичайната комбинация от разумни мерки и простотии в услуга на тоя или оня мастит бизнес. И без каквато и да е идея за контролни органи, които да следят за спазването. Дето вика колегата, от единия крачол...
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    "Отделно 5000 лева е глобата за ремонти, извършвани извън регистрираните обекти - например пред блока. Когато се налага ремонтът да се извърши извън сервиз, трябва да прибегнете към услугите на майстор или фирма, специално регистрирани за мобилни ремонти." Поредната просотия! Така както чета коментарите, май ако спукаме гума, ще трябва да викаме мобилен сервиз за да ни я смени, нищо че всеки от нас може да има крик и резервна такава в колата!
  • #2
    niko ( преди 5 години )
    няма как да ме спрете да си правя колите!!! :D от пред блока да се преместя зад блока....от левия крачол право в десния...
  • #1
    пено ( преди 5 години )
    Крайно време е опасните и тровещи самоделки да се разкарат от улиците!
fallback
Последни