През 80-те години се появяват някои от класическите днес хотхеч модели – VW Golf GTI, Peugeot 205 GTI и Renault 5 Turbo са идеален пример за това. Но има и други, които вече са повече или по-малко забравени – като FIAT Ritmo Abarth 130TC.
Ritmo е компактният модел на FIAT през 80-те години, а по това време спортните и състезателни програми на италианския гигант покриват няколко марки – от Ferrari и Lancia до масовата продукция на FIAT и дори Autobianchi.
Ritmo получава първата си по-сериозна спортна версия – 105 TC, през май 1981 година, като хечбекът с предно предаване се задвижва от 1,6-литров атмосферен мотор с мощност 105 конски сили, който е дериват на агрегатите, използвани при моделите 131 и 132. През септември същата година се появява още по-мощният 125 TC, като премиерата му е на салона във Франкфурт, а тази версия получава 2-литров двигател със 125 конски сили, вентилирани предни спирачки, нова 5-степенна механична трансмисия ZF, ревизирано окачване и подсилване на отделни компоненти.
През 1982 Ritmo получава фейслифт, за да е по-конкурентен на третото поколение на Ford Escort и Opel Kadett, като сред промените е и олекотяването на колата със 70 кг. FIAT лансира наново 105 TC, а през 1983 в гамата на модела се появява и 130 TC, който е базиран на 125 TC, като мощността на двигателя му е повишена на 130 конски сили.
130 TC вече е с два карбуратора Solex/Weber, вместо с един както е при 125 TC и има максимална скорост 195 км/ч, като ускорението от 0 до 100 км/ч става за 7,8 секунди.
Автомобилът се предлага със спортни седалки Recaro като екстра, като те са част от серийното оборудване само за британския пазар. 130 TC е и единственият хотхеч през 80-те години, чийто двигател работи с карбуратори, а не с впръскване на горивото. През 1985 компанията предлага модела с още един, по-скромен фейслифт, като той обхваща и версията 130 TC. Производството на модела продължава до началото на 1988, след 10 години на поточната линия, а малко по-късно FIAT лансира неговия наследник Tipo.