fallback

Удивителната история на автомобилния ключ

За 119 години това устройство се превърна от обикновен превключвател в смартфон

Една от важите системи в автомобила е автомобилният ключ, който се появява още през 1900 г. Тогава той е обикновен превключвател, който не стартира двигателя, а завъртането му е само част от сложна процедура, с която не всеки може да се справи. Само знаещите хора са успявали и затова скоро се налага промяна.

Първите "преносими" (така да ги наречем) автомобилни ключове се появяват през 1910 г., като те наподобяват тези на вратите. С тяхна помощ се блокира електрическата верига за запалване и съответно автомобилът става по-труден за кражба. Моторът обаче все още не се пали с ключ, но това са първите години, в които производителите започват да е борят с кражбите.

Цели 10 години по-късно се появяват отделни ключове за вратите и за запалването. При някои производители тази практика оцелява дори до края на миналия век. През 1920 г. с ключа за запалване се включва стартера, който пали двигателя, а кормилната колонка блокира при изваждането на ключа.

Това е супертехнология за това време, като тя не е достъпна за всички автомобили. С нея е оборудван, например,  Mercedes-Benz 300 SL. Колата на кралицата на Иран - Сорая, има ключ, направен от злато.

Обединяването на автомобилните ключове в едно става в началото на 60-те години. По това време устройството придобива познатия на мнозина вид, като това оцелява до средата на 90-те години. Тогава се появява централното заключване, които блокира или отблокира вратите само с едно натискане на бутон.

Постепенно технологиите превръщат ключа в дистанционно устройство (като това на телевизорите). Бутоните за блокиране и отблокиране са вградени в самия ключ, който получава допълнителни функции. Например, специален бутон активира светлините, като това улеснява намирането на автомобила на паркинга. Но ключът си остава задължителен за стартирането на двигателя.

Първите системи за безключов достъп се появяват през 1999 г. Те не само разблокират вратите, но и позволяват стартирането на двигателя с натискане на бутон. Постепенно тази технология започва да се използва от повечето производители още в началото на века.

В наши дни автомобилният ключ може да стои в чантата или джоба на водача, като изобщо не трябва да се докосва, за да се отвори колата и да се стартира двигателя. Той служи като идентификатор на собственика, но е сериозно уязвим от крадците, които бързо намериха слабите му места.

И тази технология обаче отива в историята, тъй като системата за безключов достъп съвсем скоро ще отстъпи мястото си на смартфона, който постепенно се превръща в най-важното устройство в живота на всеки човек.

Компанията Bosch вече представи система за безключов достъп, която представлява приложение в смартфона. Датчиците в автомобили разпознават устройството на собственика толкова надеждно, колкото и неговия пръстов отпечатък. Системата за управление с цифров ключ свързва приложението с автомобила чрез "облак" и така може да се активира запалването на двигателя и управлението на останалите системи.

 

fallback
  • #2
    ss ( преди 5 години )
    В автомобилна медия блокират думата за онова нещо долу, дето се натиска!! Тая държава се побърка!!
  • #1
    ss ( преди 5 години )
    Ми, то на руските коли до преди 30-тина години бендикса на стартера се активираше с четвърти *** до газта долу!
fallback
Последни